اخبار مهمدانش و فناوری

بانک شیر اهدایی مادران دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد

کد خبر : 22470

نخستین بانک شیراهدایی مادران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بیمارستان ام البنین (س) این شهر راه اندازی شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه در آستانه هفته تغذیه با شیر مادر به نقل از مدیر اداره مامایی این دانشگاه گزارش داد: این بانک شیر به منظور استفاده نوزادان نارس بستری در بیمارستان ام البنین (س) مشهد احداث شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، فریده فرخی گفت: در مواردی که به هر دلیل شیر مادر نوزاد در دسترس نباشد شیر اهدایی مادران دیگر که فرآوری و آماده شده در بانک های شیر مادران است بهترین گزینه موجود برای استفاده شیرخوار خواهد بود.

وی افزود: مصرف شیرهای مصنوعی، نوزادان را با بروز عوارض متعددی از جمله عدم دریافت مواد ایمنی زای موجود در شیر مادر و مرگ و میر بیشتر مواجه می کند.

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ریسک ابتلای به چاقی و سایر سندرم های متابولیک در سالهای بعد عمر در نوزادانی که شیر مادر مصرف نمی کنند بالاتر است و این شیرخواران از نظر تکاملی نسبت به دریافت کنندگان شیر مادر تفاوت خواهند داشت.

فریده فرخی افزود: آموزش مادران برای شیر دهی به فرزند خودشان و تهیه و آماده سازی و ذخیره کردن شیر مادر اهدایی جهت استفاده نوزادان نارس یا بیماری که در بیمارستان ها بستری و از این نعمت گران بها محرومند از جمله وظایف بانک های شیر مادران است.

وی ادامه داد: در اختیار داشتن شیرهای اهدایی و فرآوری شده مادران در بانک های شیر مادر برای نوزادانی که از شیر مادر خود محروم هستند نه تنها منجر به نجات جان نوزادان بسیار زیادی می شود بلکه اهمیت تغذیه با شیر مادر را در جامعه برجسته می کند.

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش مصرف شیر مادر در جامعه مهم است زیرا مصرف کم شیر مادر عامل ۱۱ درصد مرگ و میر نوزادان و ۸۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در جهان است.

فرخی افزود: علاوه بر راه اندازی بانک شیر مادر، اقدامات دیگری در راستای ترویج فرهنگ تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام شده است که از آن جمله می توان به برگزاری سمینار و کارگاه های شیر مادر، برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در ساعت اول پس از تولد و مراقبت آغوشی مادرانه و همچنین راه اندازی و معرفی کلینیک‌های شیردهی و ارائه مشاوره شیردهی به مادران در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن