اخبار مهمشهری

یک هزینه کفن و دفن در مشهد چقدر برای بازماندگان آب می خورد؟!

کد خبر : 22435

«چهل روز از فوت مادرم می‌گذرد و حالا که کمی از آن زمان گذشته و حالت جسمانی و روحی بهتری دارم خواستم تا یکی از مشکلاتی را که در آن زمان به آن برخوردیم بیان کنم؛ مادر من سال ها پیش برای خود قبری در حرم مطهر خریداری کرده بود و طبق وصیت ایشان باید در همان جا دفن می‌شد و ما نیز می‌خواستیم همین وصیت اجرا شود. اما وقتی برای تحویل گرفتن پیکر به بهشت رضا(ع) مراجعه کردیم مسئول تحویل به ما گفت باید فیش واریزی به مبلغ شش میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بیاورید و بعد پیکر را تحویل بگیرید. وقتی علت را پرسیدیم تنها پاسخی که دریافت کردیم این بود که بهای خدمات همین مقدار است. این هزینه میلیونی برای کسانی که شرایط پرداخت ندارند واقعا عادلانه است؟ از همه بدتر پاسخ گو نبودن مسئولان بود که حتی به ما جواب هم نمی دادند و فقط می گفتند تا پول را واریز نکنید پیکر تحویل شما نمی شود و ما هم بدون پرسش بیشتر در آن شرایط بسیار بد روحی و جسمانی و انتظار همه اقوام در حرم مطهر، به اجبار پول را پرداخت کردیم. لطفا پیگیری کنید.»
خدمات میلیونی کفن و دفن
برای پیگیری این موضوع و بررسی ادعای مطرح شده، با سازمان آرامستان های شهرداری مشهد تماس می گیریم و هزینه خدمات را از واحد پذیرش می پرسیم. فرد پاسخ گو، قیمت خدمات متفاوت را این طور اعلام می کند: اگر متقاضی دفن در بلوک عمومی و با انتخاب سازمان باشید، هزینه کلیه خدمات به صورت عمومی برای قبور دوطبقه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای یک طبقه از یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تا دومیلیون و ۲۰۰هزارتومان است. پس از آن سوال می کنیم که اگر فقط نیازمند خدماتی مانند آمبولانس، شست و شو و… باشیم و بخواهیم پیکر را به شهرستان دیگری انتقال بدهیم هزینه ها به چه صورت است که پاسخ می دهد: فقط برای ارائه خدمات بدون قبر نیز مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان دریافت و برای آمبولانس و انتقال به شهرستان دیگر نیز به صورت کیلومتری مبلغ محاسبه و اخذ می شود.
پیش فروش های ۶ تا ۳۰ میلیون تومانی
وی همچنین در پاسخ به شرایط پیش فروش قبور نیز اعلام می کند: بهای قبور دوطبقه در بلوک عمومی و غیر خاص شش میلیون و ۸۰۰هزار تومان، یک طبقه در همین نوع قبور ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و خدمات قابل ارائه نیز دومیلیون و ۷۰۰هزار تومان برای هردو است. این مبلغ برای قبور برخی از قطعات خاص مثل آرامگاه میرزا جواد آقا تهرانی به ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.
عوارض ۵ میلیونی شهرداری برای دفن میت در حرم مطهر
در ادامه، موضوع و گلایه های آن شهروند را از مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری مشهد پیگیری می کنیم. حجت الاسلام والمسلمین مهدوی دامغانی، در خصوص گلایه شهروند از دریافت مبلغ بیش از شش میلیون تومانی برای خاک سپاری فردی در حرم به «خراسان رضوی» می گوید: در خصوص موضوعی که آن شهروند مطرح کرده باید گفت، این مبلغ برای ارائه خدمات نبوده، تنها یک میلیون و۴۰۰هزار تومان از این مبلغ مربوط به خدمات است که کف هزینه خدمات بوده اما در خصوص باقی مانده مبلغ ، به این صورت است که طبق مصوبه شورای شهر مشهد که البته از گذشته نیز وجود داشته است، در سال ۹۸ برای متوفیانی که تقاضای دفن در حرم مطهر را دارند، پنج میلیون تومان به عنوان عوارض شهرداری دریافت و صرف ساخت و تجهیز و نگهداری آرامستان ها خواهد شد. این مبلغ در مقایسه با هزینه حدود ۱۵۰میلیون تومانی قبر در حرم مطهر چیزی حدود ۳ درصد بوده که به نظر مبلغ قابل اعتنایی نیست و کسی که برای دفن در حرم مطهر این مبلغ سنگین را هزینه می کند، پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان خیلی زیاد نیست البته این عوارض فقط مخصوص افرادی است که قبر را خریداری کرده اند.وی می افزاید: بر اساس این مصوبه، عوارض شهرداری برای دیگر آرامستان ها نیز مشخص است مثلا در آرامگاه خواجه ربیع این مبلغ ۸۰۰ هزار تومان است و این رویه برای امامزادگان و سایر آرامستان ها به جز آن هایی که تحت مدیریت شهرداری مشهد هستند، صدق می کند.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که اگر این قبور از سال ها قبل خریداری شده با مبالغی به مراتب کمتر ، حالا چرا باید به نرخ روز عوارض پرداخت کنند؟ می گوید: در واقع این اشکال نیز وجود داشته و این مصوبه، تفکیکی برای این افراد قائل نیست و مبلغ عوارض برای همه یکسان است.
قبر رایگان است یا پولی؟
مهدوی دامغانی همچنین درباره کف هزینه خدمات کفن و دفن در شهر مشهد یادآور می شود: این مبلغ به طور کلی در شهر مشهد با همه خدمات به صورت عمومی چیزی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که در این خدمات، دفن در قطعات اعلام شده از سوی سازمان نیز با همین مبلغ پیش بینی شده و قبر کاملا رایگان است.
خدمات و هزینه های غیرشفاف آرامستان های مشهد

در ادامه، برای بررسی هزینه های دفن و کفن در سایر شهرهای کشور، در وب سایت های اطلاع رسانی و فضای مجازی جست و جو می کنیم که نتیجه آن دسترسی به هزینه های مشخص کفن و دفن به صورت جداول طبقه بندی شده و به تفکیک هر خدمت با تنوع بالا در شهرهایی از جمله تهران، رشت و … است اما هیچ نرخ مصوب و مشخصی به صورت تفکیک شده برای این خدمات در شهر مشهد یافت نمی شود.
مدیرعامل آرامستان های شهرداری مشهد در این زمینه توضیح می‌دهد: خدمات کفن و دفن از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که براساس نیاز و خواست مردم به صورت عمومی و اختصاصی ارائه می شود و به هیچ وجه نمی توان یک نرخ مشخص و مصوب ارائه داد تا مردم بتوانند با آن نرخ ها کارشان را انجام دهند و همین موضوع باعث سرگردانی و ایجاد مشکلات عدیده می شود. وی می افزاید: اگر بخواهیم برخی از این خدمات را بشماریم گاهی تا ۵۰مورد می رسد که نمی توان برای آن نرخ مشخصی اعلام کرد، اما بازهم این پیگیری را انجام می‌دهیم تا درصورت امکان این نرخ نامه در اختیار عموم قرار گیرد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن