شهری

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان: نگران از بین رفتن استقلال این کانون هستیم

کد خبر : 44666

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: این کانون در ۶۹ سال پیش به منظور دفاع از حقوق ملت استقلال یافت و اکنون نگران از بین رفتن این استقلال هستیم.

به گزارش صبح مشهد، مجتبی زاهدیان روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: حدود ۸۰ درصد اصلاحیه آیین‌نامه کانون وکلا که به قوه قضائیه ارسال شده مورد تایید قرار گرفته ، اما ۲۰ درصد آن تغییر یافته است که استقلال این کانون را زیر سوال برده است.

او با اشاره به تاریخچه استقلال کانون وکلا عنوان کرد: وکیل اگر قرار باشد در دفاع از حقوق ملت و مردم اقدام کند ممکن است وکالت دعاوی مردم علیه حکومت را نیز بپذیرد، پس نباید نگرانی از سوی حاکمیت نسبت به فعالیت خود داشته باشد تا حقوق مردم تضییع نشود.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: برای ایجاد عدالت در کنار قوه قضاییه، نیاز به وکلای مستقل است تا مطالب صحیح را در اختیار قاضی برای صدور رای بگذارد و نبود وکیل و یا استقلال وی، در برخی موارد منجر به ادامه اختلاف و یا انتقام‌گیری شخصی می‌شود.

وی گفت: رمز توسعه کشورهای پیشرفته، احترام به نهادهای مدنی مستقل است و کانون وکلا در طول ۶۹ سال فعالیت خود سعی در حفظ استقلال خود داشته است.

زاهدیان با اشاره به بیانیه گام دوم که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، افزود: یکی از موارد مورد تاکید رهبری برای داشتن ایرانی قوی و مستحکم، وجود نهادهای مدنی مستقل است.

او ادامه داد: برخی از وکلای این مجموعه در ارائه خدمات اجتماعی رایگان سعی بسیار دارند، به طوریکه کمیسیون معاضدت قضایی این کانون بیش از ۲۰۰ عضو دارد که وکالت افراد کم‌بضاعت و یا ارائه مشاوره قضایی به آنها را بر عهده دارند.

به گفته وی، همچنین اقدامات خوبی در سطح شهر با حمایت شورا و شهرداری مشهد در موضوع شهر ترمیمی صورت گرفته است تا تعداد پرونده‌های ورودی به محاکم قضائی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان بیان کرد: برگزاری اردوهای جهادی از دیگر اقدامات این کانون در راستای عمل به وظیفه اجتماعی است تا مردم در نقاط کمتر برخوردار شهری و روستایی از خدمات معاضدت قضایی وکلا استفاده کنند.

وی گفت: همچنین در هفتم اسفند سال جاری که مصادف با سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری است، ۴۷ نفر از وکلای شهر مشهد به افراد مراجعه کننده خود، مشاوره حقوقی رایگان خواهند داد.

زاهدیان با اشاره به اینکه برای بهره‌مندی بهتر مردم از خدمات وکلا، در شهریور پارسال کانون وکلای خراسان شمالی مستقل شد، افزود: اکنون به دنبال استقلال کانون وکلای استان خراسان جنوبی هستیم که فرآیند آن در حال طی شدن است.

او بیان کرد: متأسفانه فرهنگ مراجعه به وکیل در میان مردم جا نیفتاده است که رسانه‌ها در نهادینه کردن این فرهنگ نقش موثری دارند. مردم باید از حقوق خود آگاه باشند و بدین منظور باید از ظرفیت‌های موجود در شهر نیز به خوبی استفاده شود.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان افزود: بعد از جدا شدن خراسان شمالی از این کانون، در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ وکیل در استانهای خراسان رضوی و جنوبی در حال فعالیت هستند. همچنین تعداد ۳۰۰ کارآموز هم به زودی به جمع این افراد افزوده خواهند شد، این در حالی است که اکنون حدود ۵۰ وکیل مهمان نیز مشغول به فعالیت حقوقی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۱۰ پرونده وکلا مورد تعلیق قرار گرفته است،گفت: حدود ۳۵ درصد وکلای در سال گذشته پرونده وکالت خود را تمدید نکرده‌اند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن