زندگیشهری

بازار معاملات مسکن در مشهد به صفر رسید!

کد خبر : 22299

چند هفته ای است که اسب چموش بازار مسکن کمی آرام گرفته و با کاهش۱۰تا ۲۰درصدی قیمت مواجه شده است. این اتفاق اگرچه در مجموع امیدها را برای از بین رفتن قیمت های کذایی خرید و فروش مسکن و تعدیل قیمت ها زنده کرده ، اما مهم ترین اثر فعلی آن رکود بازار مسکن است و سبب شده خریدار و فروشنده برای معامله دست نگه دارند.
از یک سو خریدار امیدوار به کاهش بیشتر قیمت هاست و از سوی دیگر فروشنده هایی که عجله ای برای واگذاری املاک خود ندارند، فعلا دست نگه داشته اند تا شاید طبق تجربه همه سال های قبل، باز هم قیمت ها صعودی شود.
افزایش بی رویه قیمت خرید و فروش مسکن و نبود ساز و کار مشخص برای آن، سال هاست که به عنوان یکی از معضلات اقتصادی کشور مطرح است و علاوه بر نارضایتی مردم، انتقادهای متعدد کارشناسان اقتصادی و حتی خود مسئولان دولتی را هم به همراه داشته است. تازه ترین اظهارنظر در این باره صحبت های وزیر راه و شهرسازی بود که دو روز قبل گفت : «بنده بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم و پیش از آن مستاجر بودم».
با چند و چون این اظهار نظر و بررسی زوایای متعدد آن کاری نداریم، اما وقتی مسئولی در حد وزیر یک دولت بعد از ۲۸ سال خانه دار می شود، باید پرسید کارمندان، کارگران و قشرهای ضعیف جامعه باید چند سال در آرزوی خانه دار شدن باشند؟ آن هم با افزایش بی در و پیکر قیمت های اخیر بازار مسکن که خانه دار شدن را برای خیلی از مردم از هدف و برنامه، به یک رویا تبدیل کرده است.
شوک های اخیر به بازار مسکن شرایطی را رقم زده است که اگر خانواده ای سال گذشته امکان خرید یک واحد ۵۰ متری را داشت، حالا شاید فقط به اندازه ۲۵ متر مفید یک واحد مسکونی پول داشته باشد و دستش از کلید خانه شخصی دورتر شده باشد.
طی روزهای اخیر هم اگرچه بازار مسکن با کاهش قیمت اندکی همراه شده، اما واقعیت این است که افزایش تا صد در صدی قیمت وپس از آن کاهش تا ۲۰ درصدی، دردی از جویندگان مسکن دوا نمی کند.

بیشتر بخوانید:

مسئولین برای کنترل بازار رهن و اجاره حد قیمت تعیین کنند

مردم چه می گویند ؟
یکی از شهروندان با انتقاد شدید از وضعیت بازار مسکن می گوید : خرید مسکن برای ما تبدیل به آرزو شده است؛ گوش مسئولان هم بدهکار نیست، دیگر فرقی نمی کند کارمند باشی یا کارگر، قیمت خانه ها به شدت بالا رفته است و هیچ مسئولی با این موضوع برخورد
نمی کند؛ ما که امیدمان را از دست داده ایم. دلیل سکوت مسئولان را نمی فهمم، مسئولانی که این قدر به فکر فعالیت های اقتصادی در استان هستند باید به موضوع ورود کنند و با تصمیماتی جلوی این همه گرانی را بگیرند. به آقای رئیس جمهور و مجلسی ها هم باید گفت مگر مردم چه گناهی کرده اند که باید تاوان سوء مدیریت شما را بدهند؟
باید خواب خانه دار شدن را ببینم
مرد میان سالی که خودش را «صادق امیریان» معرفی می کند هم می گوید: تا سال قبل کورسوی امیدی برای خرید خانه داشتم ولی حالا باید خرید خانه را در خواب شب ببینم. جور کردن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید یک خانه قولنامه ای ۶۰-۵۰ متری کار آسانی نیست، مگر ما چقدر درآمد داریم که به خرید خانه امیدوار باشیم؟
داشتن یک سرپناه کمترین انتظار است
یکی دیگر از شهروندان می گوید: من اهل صحبت های سیاسی نیستم، از اقتصاد هم چیز زیادی سر در نمی آورم اما همین را می دانم که داشتن یک سر پناه کمترین انتظاری است که ما می توانیم از مسئولان داشته باشیم. لطفا صدای مارا به گوش آقای رئیس جمهور برسانید وبه ایشان بگویید لطفا منبعی را که آمار وضعیت مسکن را به ایشان گزارش می دهند، تغییر دهند چون اطلاعاتشان با آن چه ما می بینیم، تفاوت دارد .در همین مشهد بعضی از خانه ها تا بیش از صد در صد رشد قیمت داشته است. به مسئولان بگویید خودشان سری به نقاط مختلف شهرها بزنند تا از واقعیت ماجرا با خبر شوند.«آرش» شهروند دیگری است که از آشفتگی بازار مسکن به شدت گلایه دارد. او می گوید: من نمی دانم باید در بازار مسکن چه اتفاقی بیفتد که در مجلس و دولت تصمیماتی برای کنترل قیمت مسکن گرفته شود، اگر نمی توانند قیمت ها را در مسکن و دیگر موارد کنترل کنند، یک بار برای همیشه در رسانه ها این موضوع را علنی اعلام کنند تا ما رشته امیدمان را از مجلس و دولت و مسئولان برای همیشه قطع و فکر دیگری به حال خودمان کنیم. به جای دعواهای سیاسی به فکر حل مشکلات مردم از جمله مسکن باشند.

ر ئیس اتحادیه:
معاملات در مشهد تقریبا به صفر رسیده است
تورم در بخش مسکن در مشهد به صورت افسارگسیخته صورت گرفت، این تورم از سال گذشته تا امروز به بالای صددرصد هم رسید و همین موضوع باعث شده است مردم در خرید و فروش مسکن دچار سردرگمی شوند. «علی مراد زاده» می افزاید : با توجه به این شرایط، خرید و فروش در بازار مسکن مشهد تقریبا متوقف شده است. وی خاطر نشان می کند : هم اکنون وضعیت خرید و فروش در تهران از نظر رکود بحرانی است و به نظر می رسد این موج از ابتدای شهریور در تمام کشور همه گیر شود.
تاثیر گرانی خدمات بر گرانی مسکن
مراد زاده همچنین با انتقاد از گران بودن ارائه خدمات توسط برخی ادارات و دستگاه ها می گوید: متاسفانه برخی از هزینه های اداری از قبیل شهرداری، نظام مهندسی و تامین اجتماعی، به گران تمام شدن ساخت و ساز و در نهایت بالا رفتن قیمت مسکن منجر شده و به این گرانی دامن زده است.
مرادزاده درباره میزان کاهش قیمت بازار مسکن در هفته های اخیر هم می گوید: هم اکنون بازار مسکن بنا به دلایل متعددی در سراسر کشوردچار رکود شده است.
وی می افزاید: طی هفته های اخیر در مشهد با ۲۰ درصد کاهش قیمت در حوزه مسکن روبه رو بوده ایم که این عدد در برخی از شهر های کشور به ۳۰ درصد هم می رسد اما در هفته های اخیر شاهد هیچ معامله ای نیستیم و خرید و فروش به صفر مطلق رسیده است، در صورت ادامه یافتن این رکود قیمت ها بیش از این نیز در این حوزه کاهش می یابد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن