استانی

فشار مضاعف جمعیت شناور به تاسیسات آبرسانی شهر ییلاقی شاندیز

کد خبر : 42152

اقدامات آبفا برای رفع کمبود آب شرب در شاندیز اعلام شد.

صبح مشهد– مناطق گردشگری که یکی از منابع مورد توجه برای پر کردن اوقات فراغت در روزهای تعطیل و تامین درآمد برای ساکنان بومی محسوب می شود برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران ، نیازمند به ایجاد و تقویت زیر ساخت ها به ویژه منابع آب شرب دارد.

شهر شاندیز از جمله مناطق ییلاقی ومعروف خراسان رضوی محسوب می شودکه به دلیل برخورداری از طبیعت پاک و همچنین وجود رستوران ها و مراکز خرید سالانه چند میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می کند ، با این حال برای تامین آب شرب ساکنان شهر و روستاهای اطراف و همچنین جمعیت شناوری که وارد منطقه می شوند با چالش زیادی مواجه است.

ادامه پدیده خشکسالی و خشک شدن منابع آب سطحی و افت چاه های آب شرب از یک سو و توسعه شهر و وافزایش جمعیت ثابت و متغیر از سوی دیگر ضرورت تقویت ظرفیت تاسیسات آب شرب را در این شهر دو چندان کرده است.

کمبود مخزن ذخیره آب
مدیر امور آبفا طرقبه شاندیز در همین رابطه به مشکل کمبود مخزن ذخیره آب در شهر شاندیز اشاره کرد و اظهار داشت: شهرشاندیز با کمبود و فشار آب شرب مواجه است به ویژه این مشکل برای ساکنان طبقات سه و چهار واحدهای مسکونی نمود بیشتری دارد.

به گفته “علی اصغر پاکروان” ورود تا ۱۰۰ هزارنفر جمعیت شناوربه شاندیز در روزهای پنج شنبه و جمعه و توسعه باغ ویلاها هم به کمبود آب شرب درشهر شاندیز دامن زده است.

وی از همکاری آبفا مشهد در تامین آب شاندیز به میزان ۱۰لیتر برثانیه خبرداد و افزود: پروژه جابجایی چاه شماره چهار و حفر یک حلقه چاه جدید هم در دست اقدام قرار دارد.

افزایش عمق چاه ها تا ۳۰۰متر
رئیس اداره آبفا شاندیز هم اعلام کرد: این اداره علاوه بر شاندیز با ۱۳هزار مشترک ، آبرسانی به حدود هشت هزار مشترک روستایی را برعهده دارد.

فرید قربانی با بیان اینکه به ازاء هر مشترک بایستی یک متر مکعب مخزن ذخیره آب ایجاد شود افزود: تنها شهر شاندیز با هشت هزار مترمکعب مخزن ذخیره ، نیاز به پنج هزارمترمکعب مخزن جدید دارد.

وی توان تولید آب در شاندیز را ۱۲۰لیتر برثانیه ذکر کرد و اظهار داشت: با بهره برداری از چاه شماره هفت در حال حفاری و جابجایی چاه شماره چهار، بخشی از کمبود آب شهر شاندیز مرتفع می شود ولی با توجه به توسعه منطقه و ورود ده ها هزار مسافر در ایام تعطیلات و حتی غیر تعطیل به شاندیز ، تقویت زیر ساخت های تامین و توزیع آب شامل ایستگاه های پمپاژ و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره امری ضروری است درغیر این صورت در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
قربانی افزود: با استفاده از چاه های در حال حفاری تا عمق ۳۰۰متر پیش بینی می شود ۴۰ تا ۵۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شاندیز افزوده شود و این در حالی است که روستاهای تازه تحویل به آبفا نیز از وضعیت مناسب منابع آبی برخوردار نیستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن