زندگیشهری

مجسمه بزرگ “رستم” به یک ظرفیت گردشگری در مشهد تبدیل شده است

کد خبر : 22211

مجسمه بزرگ و نو برافراشته “رستم” اسطوره ایرانی شاهنامه فردوسی در منطقه ۲ شهرداری مشهد به یک ظرفیت گردشگری تبدیل شده است.

به گزارش صبح مشهد، سازنده این مجسمه گفت: این مجسمه به ارتفاع ۱۷ متر به عنوان بزرگترین مجسمه رستم در ایران با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد و کار نصب و اکران آن در ورودی شهربازی الماس مشهد در ماه جاری به سرانجام رسید.
محسن سراجی افزود: این مجسمه بزرگترین مجسمه در کشور از این نوع است و قبل از آن مجسمه “نگهبان دریا” اثر “محمد سالاریانی” در جزیره کیش به ارتفاع ۱۵ متر نصب شده بود.
وی ادامه داد: این مجسمه از جنس فایبر گلاس ساخته شده و پروسه ساخت آن توسط تیمی ۴۰ نفره شش ماه به طول انجامید.
این مجسمه ساز گفت: ساخت این مجسمه در فرایند مطالعات بازآفرینی شهربازی الماس مشهد که از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است اتفاق افتاد و پس از مطالعه عملکرد بهترین شهربازی های جهان و بررسی شهربازی های کشور به این جمع بندی رسیدیم که لازم است یک ” اَبَر قهرمان” در کنار کاراکترهای اختصاصی که در این خصوص خلق شده معرفی شود.

سراجی افزود: از این رو پس از آسیب شناسی شهربازی های کشور، بزرگترین نقطه ضعف شهربازی ها نداشتن هویت ملی و تبعیت از مدل های غربی و چینی ارزیابی شد و با توجه به موقعیت این شهربازی در مشهد و اهمیت پرداختن به موضوع شاهنامه، حضور ابر قهرمانی به نام رستم به عنوان محور اصلی کار در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: کارهای حماسی از بهترین سوژه ها برای کارکردن در حوزه هنر است و علاوه بر ظرفیت مدیریت شهری باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز برای ساخت و اکران این گونه آثار در سطح شهر و اماکن مختلف استفاده کرد.
رستم شخصیت محوری کتاب “شاهنامه” اثر منظوم حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی است که حماسه ای منظوم شامل ۶۰ هزار بیت از تاریخ اساطیری، پیش از اسلام و پس از اسلام ایران زمین است.

نگارش این اثر ارزشمند ادبی و تاریخی که شهرت جهانی دارد پس از ۳۰ سال تلاش حکیم توس روز ۲۵ اسفند سال ۳۸۸ شمسی مصادف با ۴۰۰ قمری و ۱۰۱۰ میلادی به پایان رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن