اقتصادی

روغن هم کیمیا شد

گزارشی از وضعیت بازار روغن خوراکی در مشهد

کد خبر : 46138

باگذشت حدود یک ماه و نیم از شروع سال جدید و درحالی‌که کمبود روغن در بازار روزبه‌روز نمود بیشتری پیدا می‌کند، مسئولان مربوط هنوز در مرحله انتقال و حمل سهمیه اسفند روغن به بازار هستند و روغن را قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی  دراین‌باره نیز اظهار کرد که از اسفندماه تاکنون به ما سهمیه روغن نداده‌اند و در بخش صنف و صنعت به‌شدت کمبود روغن‌داریم. از طرفی، مسئولان جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌کنند که افزایش هزینه‌های تولید بر قیمت روغن تأثیرگذار خواهد بود. در ۲۵ فروردین‌ امسال روزنامه خراسان گزارشی تحت عنوان« گران‌فروشی روغن به بهانه ندادن سهمیه» منتشر کرد.

گزارش مذکور به کمبود روغن و فروش آن باقیمتی حدود دو برابر نرخ مصوب پرداخته بود که مسئولان جهاد کشاورزی درباره آن اظهار کردند: علت کمبود به دلیل توزیع نشدن سهمیه فروردین روغن استان از سوی کارخانه‌هاست. انتظار این بود که مدیران دستگاه‌های متولی دست بجنبانند و اجازه ندهند که وضعیت بازار روغن مجدد با کمبود شدید و گران‌فروشی و احتکار روبه رو شود اما بررسی‌های میدانی روزهای گذشته ما نشان می‌دهد که روغن خوراکی در بازار مشهد با کمبود جدی روبه رو شده و هیچ خبری از تأمین روغن موردنیاز نیست.

ابلاغ سهمیه ۶ هزار تنی روغن برای استان

محمدرضا اورانی، مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره وضعیت روغن می‌گوید: سهمیه اسفندماه از اواخر فروردین شروع به حمل شده و سهمیه فروردین‌ را هم اردیبهشت اعلام کردند. کارخانه‌ها باید وجه را واریز کنند تا شروع به حمل شود. وی می‌افزاید: سهمیه فروردین ۶ هزار تن است که  به‌تازگی طی دو یا سه روز گذشته ابلاغ کردند. بعد از حمل روغن، کار تصفیه را کارخانه‌ها شروع می‌کنند و بازار به‌تدریج آرام خواهد شد.

وی درباره قیمت روغن پیش‌بینی می‌کند: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده کشور و  ستاد تنظیم بازار کشور  به خاطر افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها و تأثیر آن بر هزینه‌های تولید و همچنین افزایش حمل‌ونقل و… برای این که بتوانند هزینه‌های واحدهای تولیدی را منطقی کنند، تغییراتی را اعمال خواهند کرد.

توزیع هزار و ۲۰۰ تن روغن در اوایل هفته

مدیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره توزیع روغن خانوار بیان می‌کند: یک ماه پیش در مصاحبه با شما بیان کردم که کمبود روغن خانوار نداریم. از همان موقع تاکنون نزدیک به هزار و ۵۰۰ تن روغن خانوار را در شبکه توزیع کردیم. هم اینک در اوایل این هفته ۷۰۰ تن روغن در اختیار فروشگاه‌های کارگری، کارمندی، فرهنگیان و اتاق تعاون و حدود ۵۰۰ تن در اختیار اتاق اصناف قرار می‌گیرد.

اورانی درباره نتیجه رایزنی‌ها برای تولید روغن در داخل کارخانه‌های استان می‌گوید: روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با ۵ کارخانه روغن استان داشتیم  که روز شنبه هم این جلسه تکرار خواهد شد تا پس از جمع‌بندی نتیجه آن را به وزیر منعکس کنیم. به این منظور که روغن خانوار و روغن صنف و صنعت استان با توجه به زیرساخت‌های موجود در داخل خود استان تصفیه شود.

کمبود شدید روغن صنف و صنعت

علیرضا بوستانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی درباره دلایل کمبود روغن می‌گوید: به دلیل این که به بخش خصوصی ارز ترجیحی تعلق نگرفته و  میزان توزیع بازاریابی دولتی با میزان مصرف همخوانی ندارد، سهمیه روغن قطره‌چکانی است. مصرف استان را به کارخانه‌های استان نمی‌دهند و به کارخانه‌های خارج از استان می‌دهند درصورتی‌که اگر داخل استان بود، هم هزینه حمل‌ونقل نبود و هم کار نظارت پررنگ‌تر انجام می‌شود.

وی در ادامه دلایل کمبود روغن می‌افزاید: روغن و کالاهای اساسی بعد از جنگ اوکراین در دنیا گران شده و در کشور ما هم تأثیرگذار بوده است چون در روغن ۹۵ درصد واردات داریم و تولید کشور ۵ درصد مصرف کشور است. از طرفی، به علت ارزانی قیمت آن کشورهای هم‌جوار هم از روغن ما استفاده کنند. وی ادامه می دهد: در مصرف صنف و صنعت به‌شدت کسری روغن وجود دارد، اما در مصرف خانوار خیر. از اسفند تاکنون نیز به ما سهمیه روغن نداده‌اند.

منبع: روزنامه خراسان

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن