اقتصادی

سکته دلار / چشم انداز نرخ ارز چه خواهد بود؟

کد خبر : 30596

همزمان با افت فاحش قیمت دلار به زیر ۲۳ هزار تومان، خبرها از سکته برخی فعالان بازار ارز حکایت دارد، چشم انداز نرخ ارز چه خواهد بود؟

صبح مشهد– در شرایطی که شواهد و قرائن دو روز قبل، از شروع روند نزولی نرخ ارز حکایت داشت، دیروز نرخ دلار در بازاربا افت محسوس دو تا سه هزار تومانی مواجه شد و به کمتر از ۲۳ هزار تومان کاهش یافت. به نظر می رسد افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما که طی دو روز موجب عرضه ۳۰۰ میلیون دلار در این سامانه شد، در این کاهش موثر بود.بر اساس داده های منتشر شده از بازار ارز، نرخ هر دلار آمریکا دیروز با افت دو تا سه هزار تومان نسبت به نرخ های پایانی روز یک شنبه، به زیر ۲۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز یک شنبه، دلار تا نزدیک نرخ ۲۶ هزار تومان نیز پیش رفته بود.پیش از این منابع خبری و کارشناسی پیش بینی کرده بودند که با پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی، قیمت ارز در بازار کاهش یابد چرا که در هفته های اخیر سیل تقاضا برای خرید ارز از سوی صادرکنندگان به منظور ایفای تعهداتشان موجب تشکیل صف خرید ارز در بازار شده بود. در این حال، رئیس کل بانک مرکزی نیز دو شب قبل و پس از دو هفته سکوت درباره بازار ارز، یادداشتی منتشر کرد.
به گزارش بانک مرکزی، همتی با اشاره به پیش بینی های قبلی و اقدامات در دست اجرا، وعده آرام شدن تدریجی بازار در روزهای آینده را داد و نوشت: «این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی کنند یا این که تصور می شود برای تأمین کسری یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می برند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است.

دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سوء استفاده از آن باقی نمی ماند». همتی از فعالیت برخی سودجویان برای فروش ارز به واردکنندگان به نرخ های نامتعارف در کنار تعلل صادرکنندگان برای عرضه ارز در دو هفته اخیر خبر داد و به واردکنندگان توصیه کرد : «چند روزی را تحمل کنند و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین کنند».به گزارش تسنیم، فعالان بازار در خصوص اظهارات همتی، گفتند: بعد از اطمینان همتی به واردکنندگان برای تامین ارز با قیمت مناسب در روزهای آینده، تقاضا برای خرید ارز از سوی واردکنندگان نیز در بازار بسیار کم شد.
براساس اعلام برخی رسانه ها از جمله تابناک، تعدادی از صراف ها بر اثر این روند شدید کاهش قیمت طی دو روز اخیر سکته کرده اند! از سوی دیگر بانک مرکزی نیز دیروز از عرضه سنگین ارز در سامانه نیما در دوروز قبل خبر داد. بر این اساس حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه مذکور به نرخ حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شده است. در همین حال فارس گزارش داد: در روزهای اخیر، بانک مرکزی با اصلاح برخی سیاست‌های ارزی خود مانند حذف رویه واردات در مقابل صادرات و انتقال همه کالاهای مشمول دریافت ارز برای واردات به سامانه نیما، توانست نقش بازار غیررسمی ارز را کم‌رنگ کند و همین مسئله موجب کاهش بهای ارز شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن