اجتماعیاسلاید شو

در راستاي تأمين امنيت و آرامش بيشتر و ايجاد الگوي عاطفي براي كودكان بدسرپرست اجرا مي‌شود

آغاز واگذاری فرزندان واجد شرایط مراکز شبه خانواده به خانواده‌های متقاضی فرزندپذیری

کد خبر : 45094

واگذاری فرزندان مقیم خانه‌های فرزندان تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی که واجد شرایط واگذاری باشند به خانواده‌های متقاضی، آغاز شد.

صبح مشهد– به گفته معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، در اجرای قانون حمایت از کودکان و آیین‌نامه‌های سازمان بهزیستی در خصوص فرزندخواندگی، وارد سومین مرحله‌ی واگذاری فرزندان واجد شرایط شدیم که در این مرحله، فرزندان واجد شرایط مقیم مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده را شناسایی و به خانواده‌های متقاضی فرزندپذیری، واگذار می‌کنیم.

شهره شاهرودی گفت: فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی شامل فرزندان بی‌سرپرست و فرزندان بدسرپرست که مقیم مراکز شبه خانواده می‌باشد. که بخش اول در سال‌های گذشته به اجرا درآمده و از آغاز سال ۹۸ تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰ فرزند بی‌سرپرست به متقاضیان واگذار گردیده است.

۴۲ حکم ضم امین در دو ماه
وی ادامه داد: در بخش فرزندان بدسرپرست که یکی از دشوارترین بخش‌ها بود در سال جاری با همکاری دستگاه قضایی، طرح” امین موقت یا ضم امین” ، را تدوین و اجرایی کردیم که در این بخش نیز در طول سال جاری بیش از ۴۲ حکم ضم امین صادر گردیده است.

وی توضیح داد: ضم امین، طبق قانون، مربوط به کودکانی می‌شود که سرپرست مؤثر ندارند و یا سرپرستان قانونی آنها به تشخیص دستگاه قضایی، صلاحیت سرپرستی کودک را ندارند و لذا دادستان می‌تواند برای آنها در کنار ولی قانونی، یک سرپرست منضم نماید.

شاهرودی گفت: چه در بخش کودکان بی سرپرست و چه فرزندان بدسرپرست که در شیرخوارگاه یا هر مرکز شبه خانواده تحت نظر بهزیستی هستند، و حکم سلب حضانت از والدین توسط دادگاه صادر می‌شود، فرزندخواندگی برای مدت شش ماه تعیین می‌شود و پس از انقضای این مدت، در صورتی که سرپرست مؤثر کودک، همچنان موجود نباشد یا صلاحیت نداشته باشد، حکم قطعی سرپرستی برای این کودکان مشخص می‌گردد.

۱۸۰۰ فرزند در ۹۰ مرکز شبه خانواده در استان نگهداری می‌شوند
به گفته‌ی این مقام مسؤول، در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ فرزند در ۹۰ مرکز شبه خانواده در استان نگهداری می‌شوند که تعداد قابل توجهی از آنان شرایط واگذاری را دارند و در حال بررسی وضعیت این کودکان هستیم تا واجدین شرایط واگذاری را مشخص و پرونده‌ی واگذاری آنها را فعال کنیم.

شاهرودی با تأکید بر اینکه در تمام موارد، قوانین و آیین‌نامه‌های لازم وجود داشته گفت: طرحی که برای نخستین‌ بار در خراسان رضوی اجرا شده، در مورد فرزندان بدسرپرست مقیم شیرخوارگاه یا مراکز شبه خانواده بوده که بحمدا.. نتایج خوبی هم در پی داشته است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: در هر یک از این موارد، اصل بر مصالح و منافع کودک است و بهزیستی بررسی کامل و جامعی در مورد کودک، سرپرستان احتمالی، متقاضیان فرزندخواندگی و شرایط پیرامونی انجام می‌دهد تا اطمینان پیدا کند که بهترین شرایط ممکن برای کودک در خانواده‌ی آینده‌اش فراهم می‌شود.

مرکز شبه خانواده هر چه خوب باشد جای خانواده را نمی‌گیرد
وی همچنین یادآور شد: اگر چه مدیران مراکز شبه خانواده، از خیرین و نیکوکاران هستند و تلاش زیادی برای تربیت و پرورش فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست مقیم این مراکز انجام می‌دهند اما به هر حال، مرکز شبه خانواده، هر اندازه هم عالی و خوب باشد باز هم جای خانواده را نمی‌گیرد.

وی توضیح داد: به دلیل تعدد مربیان و پرسنل این مراکز، یک الگوی واحد برای تربیت و پرورش در دسترس کودک نیست و تنها در خانواده است که می‌توانیم وحدت الگوی تربیت را برای کودک فراهم کنیم.

وی گفت: مشکل اصلی کودکان مراکز شبه خانواده، نداشتن ارتباط عاطفی قوی و واحد است که کودک بتواند کسی را به عنوان پدر، مادر و اعضای خانواده‌اش در آغوش بگیرد و محبت و عشق والدینی را تجربه کند.

شاهرودی گفت: در راستای تأمین این الگوی واحد و محیط عاطفی مورد نیاز ، طرح امین موقت اجرایی شده است و به تدریج در تمام مراکز شبه خانواده به اجرا درمی‌آید.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص واگذاری فرزندان رها شده معتاد، معلول یا آسیب دیده گفت: بهزیستی تمام اقدامات مراقبتی، درمانی و تخصصی لازم را در مراکز تحت نظارت انجام می‌دهد تا شرایط کودک به وضعیت کاملا نرمال و سلامتی کامل برسد و پس از آن، فرایند واگذاری آغاز می‌شود.

والدین نیکوکار، پذیرای فرزندان هستند
وی ادامه داد: در مورد کودکان معلول و بیمار، متقاضیان نیکوکار زیادی هستند که این کودکان را به فرزندی می‌پذیرند و هزینه‌های بسیار زیادی برای درمان و کاهش عوارض معلولیت آنها انجام می‌دهند و با کمال میل از او مراقبت و نگهداری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چندین خانواده‌ی نیکوکار در استان هستند که کودکان معلول و بیمار را به فرزندی پذیرفته و با آنها زندگی خوبی را می‌گذرانند و هم کودک و هم سرپرستان، از وضعیت جدیدشان رضایت کامل دارند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص فرزندان آسیب‌دیده‌ی زیر ۱۶ سال که در مراکز آسیب‌ها یا مراکز مداخله در بحران هستند نیز گفت: از نظر نوع مرکز، تفاوتی ندارد و همین که کودک دارای شرایط نرمال جسمی و روانی باشد و به شرایط پایدار روانی رسیده باشد بگونه‌ای که بتواند در کنار خانواده، زندگی آرام و شادی را سپری کند در صورت بودن متقاضی واجد شرایط، با دستور قضایی و سلب صلاحیت از سرپرستان غیر مؤثر، واگذار می‌گردد.

معاون دادستان مشهد: بر اساس سند تحول قضایی، فرزندخواندگی تسهیل می‌شود
معاون دادستان مشهد نیز در این زمینه گفت: قانون، واگذاری فرزندان را در سنین صفر تا ۱۶ سال مجاز می‌شمارد و لذا تمام کودکانی که در مراکز تحت نظارت بهزیستی نگهداری می‌شوند از نظر وضعیت سرپرست، نداشتن محدودیت قانونی برای واگذاری و سایر شرایط بررسی و در صورت داشتن شرایط لازم و همچنین متقاضی که بهترین شرایط ممکن سرپرستی را داشته باشد، واگذاری انجام می‌شود.

نیره عابدین‌زاده گفت: سند تحول قوه قضائیه، توجه زیادی به مصالح و منافع کودکان نموده و بر تسهیل شرایط واگذاری و روان‌سازی فرایند فرزندخواندگی تأکید دارد.
سرپرست دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد همچنین گفت:‌ اگر چه مسؤولان مراکز شبه خانواده و همچنین سازمان بهزیستی، نظارت دقیق و بسیار خوبی بر روند تربیتی کودکان دارند اما پیوستن کودک به محیط خانوادگی و دلبستگی عاطفی به والدین، آثار روانی، عاطفی، تربیتی و اجتماعی بسیار خوبی بر فرزندان دارد که نمی‌توان آنها را از این نعمت محروم نمود.

اگر خانواده زیستی تأیید صلاحیت شود کودک به خانواده خودش برمی‌گردد
وی تأکید کرد: در راستای فراهم ساختن محیط خانوادگی مطلوب و آرامش‌بخش و همچنین حضور کودک در خانواده‌ی واقعی، طرح واگذاری فرزندان بدسرپرست مقیم شیرخوارگاه یا مراکز شبه خانواده در دستور کار بهزیستی و دستگاه قضایی قرار گرفت و خوشبختانه، همکاری بسیار خوب همکاران‌مان در شعبات دادگاه‌ها و در دادسرای صغار و دایره سرپرستی، موجب پیشبرد بسیار خوب این طرح شد به صورتی که در کمتر از دو ماه بیش از ۴۰ حکم امین موقت صادر شده که امیدواریم تا نیمه‌ی سال آینده، با گذشت مدت شش ماه آزمایشی، این احکام، قطعی شده و فرزندان بتوانند در کنار خانواده، زندگی آرام و شادی را تجربه کنند.

به گفته‌ی عابدین‌زاده، اگر در پایان مدت آزمایشی، خانواده‌ی زیستی کودک، در دسترس قرار گیرند یا از نظر صلاحیت، تغییر وضعیت دهند و دادگاه صلاحیت آنها را تأیید کند، کودک به خانواده‌ی زیستی خودش برمی‌گردد و در کنار آنها زندگی خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال، هدف نهایی و مشترک ما و بهزیستی، پیوستن کودکان به محیط خانوادگی است و هر اندازه بتوانیم آنها را از محیط خوابگاهی و زندگی جمعی به سمت خانواده ببریم، آرامش و امنیت آنها و همچنین حس دلبستگی و عطوفت آنها نسبت به خانواده قوی تر و شرایط پرورشی و تربیتی آنها مطلوب‌تر خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن