شهری

در استانداری خراسان رضوی کلید خورد؛

آغاز کارزار رسانه‌ای‌ پیشگیری از اعتیاد با شعار “والد آگاه، فرزند ایمن”

کد خبر : 51370

افتتاحیه کارزار رسانه‌ای‌ پیشگیری از اعتیاد تحت عنوان “والد آگاه، فرزند ایمن” با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، اعضای کمیته فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، مدیرکل و معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در محل استانداری برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد یکی از مسائل مهم و ضروری است که باید در اولویت قرار گیرد، گفت: باید تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند و از پتانسیل و ظرفیت نهادها و دستگاه‌های متولی در راستای اطلاع رسانی، آگاه‌سازی در راستای پیشگیری از اعتیاد مخصوصا در میان نوجوانان و جوانان اقدام شود.

سید هادی طباطبایی با بیان اینکه در کارزار رسانه‌ای باید تمامی فضای رسانه‌ها در تسخیر پیام مشخص درآید، گفت: از تمامی ظرفیت‌های موجود و از فضای رسانه‌ای همایش‌ها و… نیز می‎‌توان در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی استفاده کرد. هدف این کارزار رسانه‌ای پیشگیری از درمان است. هرچه برنامه‌ریزی در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیشتر باشد قطعا در درمان موفق‌تر خواهیم بود. این کارزار که با شعار ” والد آگاه، فرزند ایمن” راه‌اندازی شده است بسیار بااهمیت است زیرا تاثیرپذیری نوجوانان از گروه همسالان‌شان بسیار زیاد است. بنابراین هرچه بتوانیم والدین را آگاه کنیم که در رابطه با فرزندان‌شان و توجه به ارتباطات اجتماعی آنها در فضای مجازی، دوست‌یابی و تعامل با دوستان در اوقات فراغت و مدرسه بتوانند آگاه‌تر عمل کنند، در پیشگیری از تمامی آسیب‌های اجتماعی مخصوصا اعتیاد در گروه سنی نوجوانان که سرمایه‌های این مملکت هستند، موفق‌تر خواهیم بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های سیاستگذاران بهداشتی- اجتماعی جوامع امروزی، شیوع روزافزون رفتارهای اعتیادی به سیگار و مواد مخدر در گروه سنی نوجوانان است، گفت:مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد، یکی از بزرگترین چالش‌های بشر امروزی است که با تمام پیچیدگی‌های خود، حاکمیت ملی، امنیت و استقلال هر کشوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش‌های متعددی بر نقش متغیرهای خانوادگی و فردی به عنوان عوامل خطرساز مصرف مواد مخدر تاکید دارند.

دکتر مسعود فیروزی در خصوص اهداف عملیات یکارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، گفت: اطلاع رسانی به والدین درخصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش آنها در زمینه پیشگیری از اعتیاد از مهم‌ترین اهداف این کارزار می‌باشد که از طریق حساس‌سازی و اطلاع رسانی به خانواده‌ها و نوجوان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی، سست شدن روابط نوجوانان با خانواده و افزایش گرایش آنها به همسالان، دوستان و الگویابی از آنها است، گفت:تحقیقات انجام گرفته در زمینه علت‌یابی پدیده اعتیاد حاکی از آن که یکی از مهم‌ترین دلایل اعتیاد افراد به خصوص نوجوانان، فشار همسالان و داشتن دوستان مصرف کننده مواد است.تعاملات اجتماعی نظیر پیوند با خانواده، قوی‌ترین عامل پیشبینی کننده مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان خواهد بود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق توانمندی‌های فردی و اجتماعی، مصرف مواد را پیش بینی می‌کند.متاسفانه پایین آمدن سن و میانگین سنی اعتیاد مصرف برخی از مواد اعتیاد آور از جمله حشیش، شیشه و ماری جوآنا در سنین نوجوانی و جوانی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روان‌شناسان اجتماعی به فشارهایی که از جانب گروه‌های نزدیک، نظیر خانواده و همسالان به نوجوانان وارد می‌شود، اهمیت بسیاری قائلند، گفت: از طریق مقایسه نفوذ و فشار ارزش‌ها و هنجارهای دو گروه خانواده و هم‌سالان می‌توان به‌شناخت میزان نفوذ هنجارهای غالب در میان آنها دست یافت. نقش دوره نوجوانی در مصرف مواد مخدر بسیار مهم است.آشنایی با دخانیات و مواد مخدر در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی شروع می‌شود. درست در همین دوره سنی نوجوان از فردی وابسته به خانواده، به فردی مستقل تغییر می‌یابد. دوره نوجوانی دوره‌ای آکنده از تعارض و نوسانات هویتی است.

وی افزود: عوامل خطرساز و محافظت کننده در ایجاد تمایل به مصرف مواد در میان نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع تمرکز عوامل پیشگیرانه و محافظت کننده باید به تعادل نوجوان با میکروسیستم‌هایی مانند خانواده، مدارس و همسالان باشد. عملکرد خوب خانواده، حمایت اجتماعی والدین و شیوه‌های فرزندپروری درست و همچنین یادگیری شیوه‌های صحیح حل مسئله اجتماعی نقش تعیین کننده و موثری در گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر دارد.

فیروزی با بیان اینکه عوامل اجتماعی می‌تواند هم مهم‌ترین عامل خطرساز و هم محافظت کننده در گرایش منفی نوجوان به مصرف مواد مخدر باشد، گفت: تحقیقات حاکی از آن است که کوچک‌ترین عوامل آسیب‌زای خانوادگی برخلاف عوامل خطرساز اجتماعی مانند مدرسه می‌تواند بیشترین تاثیر را بر گرایش نوجوان به مواد مخدر داشته باشد. این نتایج یک تعامل عالی تاثیر گذارنده و همینطور نگهدارنده را نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که برای بررسی سوء مصرف مواد در نوجوانان باید به تعامل و کنش متقابل نوجوان با عوامل خانوادگی توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب این کارزار رسانه‌ای خانواده‌ها می‌باشند و ‌محور و شعار این کارزار رسانه‌ای خطاب به والدین برای شناختن دوستانِ فرزندان‌شان است. این کارزار که با عنوان والد آگاه،فرزندایمن آغاز گردیده در تلاش است که با مجموعه فعالیت‌های هماهنگ از طریق کانال‌های اطلاع رسانی متنوع ورسانه‌های مختلف، یک پیام را به جمعیت خاص، دریک دوره زمانی معین و با بکارگیری منابع موثق انتقال دهد.

در ادامه، معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد –کارزار رسانه‌ای می‌باشد، گفت: باتوجه به اینکه این کارزارها به‌صورت عینی هستند، جمعیت وسیعی تحت پوشش برنامه قرار می‌گیرد و در نتیجه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

غلامحسین دلبری خاطرنشان کرد: تمام هدف توسعه پیشگیری این است که مساله درمان حل شود. هرچقدر که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد توسعه پیدا کند، دردرمان آسوده‌تر خواهیم شد ویک قدم به عقب خواهیم رفت زیرا فرد مبتلاء به مصرف مواد نخواهدشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه جهت نشر و توسعه کارزارهای رسانه‌ای نیاز به همکاری بین بخشی می‌باشیم، گفت: بهزیستی از دستگاه‌هایی که تمایل به همکاری دارند، خواهشمنداست که نسبت به تائیدیه وارسال لوگو سازمان مربوطه خود اقدام نمایند. لوگوی دستگاه‌های اجرایی ذیل پوستر مربوطه چاپ،تحویل وتوزیع می‌گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن