اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی: هدف رویداد ملی «خاتون» نقش‌آفرینی فرهنگی بانوان در جامعه است

کد خبر : 19689

مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: هدف رویداد ملی «خاتون» این است که بانوان بتوانند در جامعه خود نقش‌آفرینی فرهنگی داشته باشند.
نقش رویداد ملی «خاتون» نقش آفرینی فرهنگی بانوان در جامعه است.به گزارش صبح مشهد، فاطمه دژبرد امروز در نشست خبری رویداد ملی نوآوری «خاتون» که با حضور اصحاب رسانه در مرکز امور بانوان و خانواده برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: قصد ما در این مجموعه فرهنگی، تربیتی و اجتماعی این نیست که بانوان را به حوزه کسب و کار سوق دهیم، بلکه مسئله ما این بوده است که بانوان بتوانند به نوعی در جامعه نقش فرهنگی داشته باشند و از این طریق زنان بتوانند روحیه تولیدی و نوآوری خود را تقویت کنند و هنگامیکه یک زن بتواند این روحیه را درون خود تقویت کند، قطعا فرزندانی خواهد داشت که آن‌ها نیز در مسیر تولید و نوآوری قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: بنابراین مرکز تربیتی، فرهنگی و اجتماعی «خاتون» در صدد این است که با حفظ نقش مادری و همسری بانوان، روحیه نوآوری، تولیدی و فرهنگ‌ساز بودن را درون آن‌ها تقویت کند و قطعا هنگامیکه یکی از بانوان در امتداد نقش مادری و همسری خود به سراغ پاسخ دادن به مسائل اجتماع خود می‌رود، می‌تواند این روحیه نوآور بودن خود را نیز تقویت کند.
مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: امروزه نیز یکی از این مسائل مهم موجود در جامعه، مسائل اقتصادی است و نقش ما این است که از این افراد حمایت‌های لازم را انجام دهیم تابتوانند ایده خود را نوآوری کرده و آن را تبدیل به کسب و کاری کنند تا با کمک این ایده‌ها بتوانند به حل مسائل اقتصادی بپردازند و در این میان نیز ما زمینه تحقق و بستر آن‌ها را فراهم خواهیم کرد.
دژبرد با اشاره به ضرورت‌های برگزاری رویداد ملی خاتون نیز عنوان کرد: پس از اینکه تولیت آستان قدس رضوی عنوان کردند، باغات آستان قدس با تغییر رویکرد همراه شوند و رویکردهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را در پی داشته باشد، با توجه به اینکه نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و این جمعیت از استعدادها و ظرفیت‌های بالفعلی برخوردار هستند و باید در نظامات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شوند، پیشنهادی به ایشان داده شد مبنی بر اینکه یکی از باغات به جامعه مخاطب بانوان اختصاص پیدا کند که خوشبختانه حجت‌الاسلام رئیسی از این پیشنهاد استقبال کردند.
وی تصریح کرد: این فرصت‌ها و تهدیدات باغات با توجه به جامعه مخاطب بررسی شد و بنا بر این شد که باغ امام رضا(ع) به این امر اختصاص پیدا کند و ما نیز برگزار کننده این رویداد شدیم.
مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: در این خصوص شورای راهبری آماده شد که در این شورا طرح اولیه این باغ بررسی و پس از آماده سازی این طرح به تولیت آستان قدس ارائه شد و ایشان علیرغم طرح‌های مختلفی که برای این باغ موجود بود، با این طرح موافقت شد.

رویداد «خاتون» با توجه به خلاهای فرهنگی دنبال می‌شود
دژبرد عنوان کرد: مسئله‌ای که در باغ خاتون وجود داشت این بود که یک سری خلاهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که در سال‌های متمادی به آن‌ها پاسخ داده شده است، اما همچنان این مسائل وجود دارد و باید تدبیری اندیشیده شود تا به صورت قطعی این مسائل و موانع را پوشش دهیم تا به دستاوردهای انقلاب اسلامی نزدیک شویم.
وی افزود: همچنین با توجه به جامعه مخاطب که بانوان هستند و با تحصیلات دانشگاهی، حوزوی و با تخصص و تعهد خود، می‌توانند این خلاها را پاسخگو باشند، به حل این مسائل از طریق ارائه ایده‌هایی، بپردازند.
مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی تصریح کرد: با توجه آسیب‌ها و موانع فرهنگی و اجتماعی که هر جامعه‌ای با آن روبرو بوده و جامعه ما نیز این قائده مستثنی نیست، بنا بر این شدیم که بستری برای نقش آفرینی بانوان فراهم آوریم و این بستر باید به نوعی می‌توانست جذابیت‌های بصری، تفریحی و ورزشی را دارا باشد و در عین حال بستری باشد که جامعه بانوان بتوانند در آن نقش آفرین و اثرگذار باشند.
دژبرد خاطرنشان کرد: بنابراین بستر اردوگاه «خاتون» برای این کار انتخاب شد و محور کار نیز بحث نوآوری‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: شورای راهبری به این نتیجه رسید که با روش‌ها و سنت‌های موجود نمی‌توانیم به اینگونه مسائل بپردازیم و قطعا باید رویکردهای خلاقانه‌ای توسط بانوان به وجود آید، بنابراین موضوع اصلی بر این امر استوار شد که نوآوری‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، مرکز تخصصی این امر شود و با این ابزار طبیعی به سراغ استارتاپ‌هایی برویم و ایده‌ها و نظرات مختلفی را جذب کنیم. این نظرات نیز با محوریت توان و استعداد بانوان نیز مورد نظر ما قرار گرفت.
دژبرد با اشاره به تعداد بانوانی که در این فضای فرهنگی ثبت‌نام کرده و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: از چهارم آذرماه که این باغ افتتاح شد، تاکنون بیش از ۷۵۰۰ مخاطب در این فضای فرهنگی و تربیتی داشته‌ایم که نیمی از این افراد دختران کودک و نوجوان و نیمی هم بانوان بزرگسال در قالب‌های متفاوتی هستند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از برنامه‌هایی که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ایم در واقع سناریوهایی هستند که ثابت و برخی از برنامه‌های دیگر نیز موقت و متغییر بوده که به مناسبت‌های مختلف برگزار شده و تغییر پیدا می‌کنند.
مدیر امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی تصریح کرد: تا کنون ۴۰ نفر از بانوان مجزا از شرکت در این رویداد به باغ مراجعه کرده‌ و ایده‌هایی را ارائه داده‌اند و یا اینکه ایده‌های خود را تبدیل به محصول نوآورانه کرده‌اند.
وی ادامه داد: شاید گاها بازدیدکنندگانی را از حاشیه شهر داشته باشیم که آن‌ها می‌توانند به صورت رایگان و یا تخفیفات ویژه‌ای از خدمات ارائه شده در این باغ استفاده نمایند، اما به صورت مستمر مبلغی را برای بخش کودکان با توجه به برنامه‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌‌شود، از بازدید کنندگان دریافت خواهد شد.
وی عنوان کرد: ۷ صبح الی ۷ شب در نیمه اول سال و ۷ صبح الی ۱۶ بعدازظهر در نیمه دوم سال، ساعات بازدید علاقه‌مندان از این فضا و بهره‌مندی از خدمات موجود است.
دژبرد تاکید کرد: همانطور که تولیت آستان قدس رضوی به آن اشاره داشته‌اند بازدید از این مرکز فرهنگی، تفریحی و اجتماعی تنها مختص مجاورین نخواهد بود و بانوان زائر هم می‌توانند از این فضا استفاده نمایند. این در حالی است که تاکنون چندین گروه از کشورهای مختلف چون آلمان، لبنان و عراق در این فضا حضور یافته‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن