پایتخت فرهنگ اسلامی

داربست و فرش برای برگزاری عزاداری در فضای باز مشهد پیدا نمی‌شود

کد خبر : 41977

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: فرش و داربست برای برگزاری مراسم هیاتها در فضای باز در مشهد پیدا نمی‌شود و این واقعا معضل است و قیمت کرایه‌ها هم زیاد است با این حال آمدن هیاتها به فضای باز جای تشکر دارد.

صبح مشهد– به گزارش روزجمعه پایگاه اطلاع رسانی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی در سیمای استانی خراسان رضوی افزود: فرش در مشهد پیدا نمی‌شود که هیات بتواند کرایه کند، چراکه کرایه یک فرش ۲۰۰ هزار تومان است با توجه به این قیمت یک هیات چند فرش می‌تواند کرایه کند که ۱۰ شب مراسم را در فضای باز برگزار کند؟ در این شرایط اینکه هیات به فضای باز آمده باید از آن تشکر کنیم که تمکین کرده و سختی را به جان خریده است.

وی ادامه داد: با توجه به تورم و قیمت‌های موجود، برگزاری هیات در فضای باز هزینه‌های زیادی دارد، اما هیات‌ها آن را پذیرفتند. آموزش و پرورش نیز همراهی بسیار خوبی داشت و صحن مدارس را در اختیار هیئات قرار داد. همچنین شهرداری مشهد فضاهای باز را در اختیار هیاتها قرار داد، اما هیات باید زیرساخت لازم را فراهم می‌کرد و خیرین کمک می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اظهار داشت: هیات برای اینکه بتواند مراسم خود را با دستورالعمل برگزار کند باید فضای باز و زیرساخت را برای عزاداران امام حسین(ع) فراهم کند تا دچار مشکل نشوند و مسوول هیات باید به تمام موارد فکر کند. نمی‌شود که بگوییم مراسم در فضای باز برگزار شود و هیات بگوید چشم‌.

صاحبقرانی ادامه داد: برای برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) در فضای باز در مشهد هزار مجوز صادر کرده‌ایم، به هیات‌هایی که به ما مراجعه می‌کردند تاکید می‌کردیم که با توجه به تفاوت شرایط سال گذشته مشهد که در رنگ‌بندی زرد کرونا قرار داشت‌ و وضعیت امسال، مراسم عزاداری را در فضای باز برگزار کنند.

وی گفت: سلامت مردم برای ما اولویت است، اکنون دوران آزمون عزاداران، مسوولان هیئات، مداحان و خطیبان است. جلساتی را به صورت مجازی با مداحان و خطیبان برگزار کردیم و به آنها گفتیم که به عزاداران در هیئات توصیه کنند تا بهداشت را رعایت کنند و اگر نکته‌ای را مشاهده کردند به مسوولان هیئات تذکر دهند و تمهیدات بسیاری برای اجرای دستورالعملها در نظر گرفته شده است چرا که ابلاغ دستورالعمل کار راحتی است، اما اجرای آن مشکل است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: سامانه‌ای را به مردم معرفی کردیم و گفته‌ایم که اگر تخلفی را مشاهده کردند به آن سامانه گزارش دهند. این سامانه به صورت ملی است و اگر گزارشی ارسال شود به مجموعه نظارتی استان ارسال می‌شود و ما به آن ترتیب اثر خواهیم داد. در این شرایط مردم باید به ما کمک کنند چرا که تعداد ما کم است و نمی‌توانیم برای هر هیات یک ناظر اختصاص دهیم و مردم هستند که می‌توانند تخلفات را به ما اطلاع دهند.

صاحبقرانی با اشاره به سازمان‌هایی که در نظارت بر هیئات مذهبی به سازمان تبلیغات اسلامی کمک می‌کنند، گفت: بازرسی شورای هیئات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج و نیروی انتظامی در امر نظارت به ما کمک می‌کنند و یک کار جمعی را با هم پیش می‌بریم و دست به دست یکدیگر دادیم تا هم عرض ارادت خوبی به امام حسین(ع) کنیم و هم سلامت را محفوظ داریم.

وی در رابطه با برخورد با هیات متخلفی که در شب اول محرم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در برگزاری مراسم خود رعایت نکرده بود اظهار داشت: برخورد شدیدی با هیاتی که پروتکل‌ها را در شب اول محرم رعایت نکرد انجام دادیم که این امر موجب شد پس از آن رعایت کنند و اکنون برنامه‌هایشان را در فضای باز برگزار می‌کنند.

او در رابطه با برپایی ایستگاه‌های صلواتی هم گفت: برای برپایی ایستگاه صلواتی به هیچ‌کس مجوز نداده‌ایم و به‌جای آن ایستگاه سلامت را پیش‌بینی کردیم که در آن ماسک و مواد ضدعفونی توزیع شود و افرادی در آن‌جا مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توصیه کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن