اجتماعیاخبار مهم

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی مطرح کرد: علت عمده دعاوی پیش فروش ساختمان استفاده از اسناد عادی است/سرمایه مردم با ثبت رسمی محفوظ می ماند

کد خبر : 18960

دفاتر اسناد رسمی در شفاف سازی روابط حقوقی اشخاص ،حمایت و پشتیبانی در اجرای حقوق و تکالیف شفاف و منجز افراد ،قضازدایی و ایجاد نظم عادلانه حقوقی بر مدار افراد حقیقی و حقوقی در کشور تاثیرگذاری دارند.

نشست خبری رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی در محل این کانون و در مشهد مقدسَ برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، دکترمحمد رضا غلامپور، دراین نشست که به مناسبت ۶ دی ماه،سالروز تاسیس کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه شان نزول آیه ۲۸۲ سوره بقره راجع به نوشتن قراردادها توسط نویسنده ای عادل می باشد و از طرفی ششم دی ماه روز دویست و هشتاد و دوم سال می باشد این روز را منسوب به کاتب بالعدل دانسته اند.

وی افزود: دفاتر اسناد رسمی در شفاف سازی روابط حقوقی اشخاص ،حمایت و پشتیبانی در اجرای حقوق و تکالیف شفاف و منجز افراد ،قضازدایی و ایجاد نظم عادلانه حقوقی بر مدار افراد حقیقی و حقوقی در کشور تاثیرگذاری دارند.

غلامپور خاطر نشان کرد : پرونده هایی که نزد محاکم حقوقی یا کیفری در حال رسیدگی است با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی مشخص می شود.

وی افزود: معاملات اموال منقول یا غیر منقول عمده ی اختلافات ناشی از انجام معامله با قرارداد عادی است زیرا در وهله ی اول محتویات و مندرجات سند عادی مصون از انکار و تردید نیست در حالی که اسناد رسمی هر گونه انکار و تردید مصون هستند.

غلامپور گفت : اصل بر این است که جریان عمده روابط حقوقی اشخاص در جامعه بدون اختلاف شکل گرفته و بدون نیاز به مراجع قضایی و فارغ از عبور هر گونه پیچ و خم قضایی به انتها برسد.

وی افزود : بنابراین ثبت رسمی اعمال حقوقی اعم از روابط شخصی مانند ازدواج و طلاق و روابط حقوقی دیگر مانند بیع ،اجاره،وکالت،رهن،وقف،وصیت،تعهد،اقاله،فسخ و غیره، احتمال اختلاف و ارجاع پرونده به محاکم قضایی را به شدت کاهش داده و آنچه حل آن نیاز به دادرسی و قضاوت دارد بسیار محدود کرده است.

غلامپور خاطر نشان کرد:از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ هزار سند رسمی در سیستم ثبت آنی انجام شده است و در حال حاضر، ۳۳۷ دفتر خانه در شهر مقدس مشهد و ۵۰۴ دفتر خانه در سطح استان فعالیت دارد که در همه این ۳۳۷ دفتر حقوقی، خدمات مشاوره رایگان انجام می شود.

همچنین، محمد جواد زبردست نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی گفت:قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ با هدف حمایت از پیش خریداران آپارتمان با ۲۵ ماده از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و با توجه به اینکه یکی از مدارک لازم برای تنظیم سند پیش فروش ارائه ی شناسنامه فنی صادره از شهرداری بود،فرایند تنظیم سند پیش فروش آپارتمان را با موانعی مواجه کرد.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات مُجِدّانه معاون قضایی دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم ، همه موانع برطرف شد و هم اکنون همه دفاتر اسناد رسمی آمادگی تنظیم اسناد راجع به پیش فروش را دارند.

زبردست با بیان مدارک لازم به منظور تنظیم قرارداد رسمی پیش فروش گفت:سند مالکیت پروانه ساخت و شناسنامه فنی تاییدیه مهندس ناظر دائر بر اتمام عملیات پی کنی و بیمه نامه مسولیت مدنی ساختمان لازم می باشد. وی همچنین گفت: ثبت رسمی کلیه اسناد راجع به انتقال خودرو برابر ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی الزامی است.

وی خاطرنشان کرد:رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی ،قانون وظایف دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک را احصا کرده است،به نحوی که عملیات تعویض پلاک و دریافت دیون و جرایم معوقه بر عهده ی مراکز تعویض پلاک و ثبت رسمی معامله بر عهده ی دفاتر اسناد رسمی است.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن