پایتخت فرهنگ اسلامی

شکوفایی امید در شب آرزوها «لیله الرغائب»

کد خبر : 38686

انسان به امید زنده ‌است؛ امید رحمتی از جانب پروردگار، نزول بخشایشی کریمانه که گره‌ها را بگشاید، دردها را التیام بخشد و روح و جسم آدمی را با نسیم مهربانی بنوازد.

صبح مشهد– امشب، یکی از آن هنگامه‌های دعا، لحظات استجابت خواسته‌ها و وقت تحقق آرزوهاست؛ امشب «لیله الرغائب» است؛ نخستین شب‌جمعه ماه رجب‌المرجّب. امشب، شب رسیدن به میل و آرزوست؛ شب توشه برگرفتن از خوان رحمت الهی است و در این ایام که باران بلا، بی‌محابا، بر سر نوع بشر باریدن گرفته است و نتیجه نافرمانی و ناراست رفتن، گلوی فرزندان آدم را می‌فشارد، چه زمانی بهتر از شب آرزوها، برای خواستن حاجت از او که بی‌نیاز است از فعل بندگان. امشب، مؤمنان سجاده می‌گسترانند تا عرش را به فرش فرود آورند و بر خوان استجابت دعا، مهمان باشند و از آرزوهایی بگویند که تحقق آن‌ها برای پروردگار، به آنی و کمتر از آنی، میسر است. امید باید داشت به رحمت پروردگار، در چنین شبی که از آسمان، نور بر زمین می‌بارد.

اُنس با محبوب در کلام روح‌ا…
اولیا و صالحان، شب‌های مهمانی خدا را مغتنم می‌شمارند؛ آنان که انتظار و توقع رحمت بی‌کران الهی را در جزءجزء زندگی با خود داشته‌اند، می‌دانند که «لیلهالرغائب»، فرصتی استثنایی است. وقتی به توصیه‌های آن‌ها رجوع می‌کنیم، در واژه به واژه نصایح حکیمانه، شور عبادت، شور بندگی و شور لقای پروردگار می‌بینیم؛ هرکس، به اندازه خود از این خوان رحمت متنعّم است. حضرت امام خمینی(ره)، در ایام ماه رجب و به ویژه «لیلهالرغائب»، با وجود همه گرفتاری‌ها، زمانی را به عبادت اختصاص می‌دادند.

شبی غرق در نور
عارف کامل، مرحوم آیت‌ا… العظمی بهجت که رضوان خداوند بر او باد، ماه رجب و شب «لیلهالرغائب» را فرصتی مغتنم برای ساختن دوباره روح می‌دانست. آن مرحوم روزهای ماه رجب را روزه می‌داشت و روزه‌داری در این ماه را به شعبان و رمضان متصل می‌کرد. وقتی از جنابش درباره زیبایی‌های لیالی رجب و «لیلهالرغائب» می‌پرسیدند، به کتاب «اقبال الاعمال» اثر گرانسنگ سیدبن‌طاووس اشاره می‌کرد و می‌گفت: «شیعه را با داشتن این همه ادعیه مأثوره از اهل‌بیت علیهم‌السلام غرق در نور می‌بینیم.

عبور از منیّت و فردیّت
«لیلهالرغائب» فقط مجالی برای خواستن و طلبیدن آرزوها و حوائج انفرادی نیست؛ زمانی است برای خواست حاجات جمعی؛ وقتی مصیبت درمی‌رسد، همه در موقعیت یکسانند؛ خشک و تر می‌سوزند و به همین دلیل، باید در این فرصت مغتنم، در فردیّت نماند، از منیّت عبور کرد و حاجت را برای جامعه خواست. حضرت آیت‌ا… العظمی صافی گلپایگانی، در پیامی به مناسبت فرا رسیدن «لیلهالرغائب» و لزوم توجه به مقامی که مؤمن در آن ایستاده‌است، می‌نویسد: «نسایم رحمت الهی که همواره و بی‌انقطاع در وزیدن است در اوقات شریفه و زمان‌های خاص بیشتر است. ‌لیلهالرغائب شب اولین جمعه ماه شریف رجب، یکی از این فرصت‌های شریف است که سفارش فرموده‌اند اهل دعا و توجه و معرفت، آن را غنیمت شمارند و از برکات آن مستفیض گردند.

اعمال «لیلهالرغائب»
رسول‌خدا(ص) [نمازی را] برای آن شب به این کیفیّت بیان فرمود: روز پنج‏شنبه اوّل ماه را روزه می‏گیری، چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز می‏گزاری (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو ا… احد» را می‏خوانی. پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه می‏گویی:«أللَّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ النَّبیِّ الْامِّیِّ وَ عَلی‏ آلِهِ»، آن‌گاه به سجده می‏روی و هفتادبار می‏گویی:«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ»، سپس سر از سجده برمی‏داری و هفتادبار می‏گویی:«رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِیُّ الْأعْظَمُ»، بار دیگر نیز به سجده می‏روی و هفتاد مرتبه می‏گویی:«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ»؛ آن‌گاه حاجت خود را می‏طلبی که ان‏شاءا… برآورده خواهد شد.»

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن