اخبار مهماستانیاقتصادی

مدیرکل استاندارد استان خبر داد؛ ۱۴۰ پروانه استاندارد در خراسان رضوی تعلیق شد

کد خبر : 18064

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: طی شش ماه نخست امسال ۱۴۰ پروانه بهره برداری از علامت استاندارد در این استان تعلیق و یا ابطال شد.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا جمیع روز شنبه در آستانه فرارسیدن روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران افزود: طی این مدت ۹۴ پروانه بهره برداری اجباری و ۹ پروانه تشویقی نیز برای واحدهای تولید و صنعتی خراسان رضوی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نداشت.
وی به تمدید ۱۴۲ پروانه بهره برداری از علامت استاندارد در همین مدت اشاره و بیان کرد: هزار و ۴۵۸ مورد نمونه برداری به منظور بررسی کیفیت استاندارد کالاها از مراکز توزیعی و تولیدی در خراسان رضوی صورت گرفته است.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی به بازرسی از مراکز تولیدی نیز اشاره و بیان کرد: طی این مدت هشت هزار و ۵۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیعی و هزار و هشت مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی در سطح استان انجام شد.
وی به بازرسیهای پردامنه و بیش از شش ماهه از آسانسورهای مراکز دولتی و عمومی هم اشاره و بیان کرد: تاکنون از ۳۰۹ دستگاه آسانسور در مراکز دولتی و عمومی بازرسی شده است. پس از صدور اخطار، پلمپ آسانسورهای فاقد استاندارد، ابلاغ بخشنامه های استانداری خراسان رضوی به دستگاههای دولتی برای استانداردسازی آسانسورها و صدور احکام دادستانی ۱۰۵ مورد از این تعداد توانستند استاندارد مربوطه را کسب کنند.
جمیع افزود: ۱۵ درصد از آسانسورهای دستگاههای دولتی و بخش عمومی شامل بیمارستانها، مراکز تجاری، پارکها و مراکز محل تردد عموم مردم دارای استانداردهای لازم بوده اند.
وی ادامه داد: بنا بر اعلام دادستانی خراسان رضوی در صورت وقوع حادثه به دلیل استاندارد نبودن آسانسورها در دستگاههای دولتی، مدیر دستگاه مربوطه مسئول بوده و باید نسبت به جبران خسارت اقدام کند.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی دلیل اصلی مطرح شده از سوی مدیران دولتی را برای عدم استانداردسازی آسانسور ‘فقدان بودجه و یا مشکلات ساختمانی و ساختاری بالابرها در ادارات دولتی’ عنوان کرد.
وی گفت: اجرای استاندارد اجباری آسانسور به سال ۱۳۸۲ بر می گردد. بیشتر آسانسورهای ساخته شده در ادارات مربوط به پیش از آن سال هستند لذا بعضا ساختمانها و مشخصات فنی آسانسورهای ادارات با ضوابط استاندارد کنونی مطابقت ندارد و تغییر این ساختارها نیازمند صرف هزینه ای زیاد است.
جمیع همچنین از بازرسی ۳۰۰ مهدکودک در سطح خراسان رضوی خبر داد و افزود: تجهیزات بازی هیچکدام از این مهدهای کودک دارای استاندارد مورد نظر نبوده اند. اما چون بر اساس ضوابط سایر دستگاهها همچون سازمان بهزیستی، این مراکز مشکلی ندارند، در مجموع اداره کل استاندارد نیز تایید می کند که ضوابط ایمنی برای مهدهای کودک بسیار سختگیرانه است.
هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی زیر نظر اداره کل استاندارد هستند. نیمی از آنان در حوزه صنایع غذایی فعالیت دارند. دو هزار و ۳۵۰ پروانه اجباری و ۳۰۰ پروانه تشویقی استاندارد برای محصولات این واحدها صادر شده است.
۱۴ اکتبر برابر با ۲۲ مهر ‘روز جهانی استاندارد’ نامگذاری شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن