اخبار مهمشهری

۳۲ درصد واحدهای مسکن روستایی خراسان رضوی مقاوم هستند!

کد خبر : 23533

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال جاری سهم استان در نوسازی واحدهای مسکونی روستایی ۱۵هزار و ۵۰۰ مسکن بوده که از این رقم ۸ هزار مورد به استان ابلاغ شده و ۲ هزار و ۳۵۵ نفر هم موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

به‌گزارش صبح مشهد، حسن حسینی ظهر امروز در نشست خبری که در بنیاد مسکن مشهد و به مناسبت روز ملی روستا برگزار شد، با بیان اینکه ۴۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۱ هزار خانه مقاوم اعلام شده است، گفت: این رقم به این معناست که ۳۲ درصد منازل روستایی مقاوم هستند.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: در سال جاری سهم استان در نوسازی واحدهای مسکونی روستایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ مسکن بوده که از این رقم ۸ هزار مورد به استان ابلاغ شده و ۲ هزار و ۳۵۵ نفر نیز موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۵ سال برای نوسازی مسکن به روستاییان داده می‌شود، خاطرنشان کرد: از محل حساب ۱۰۰ برای روستاییان که تحت پوشش کمیته و بهزیستی نیستند، ۸ میلیون تومان به‌عنوان کمک بلاعوض برای بازسازی خانه‌هایشان داده می‌شود و تاکنون ۱۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این افراد پرداخت کردیم.

حسینی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بهزیستی داریم به هر خانواده روستایی که دو عضو معلول دارند، ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به‌منظور نوسازی و بهینه‌سازی منازلشان پرداخت می‌شود.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: سهم استان در پرداخت این کمک‌های بلاعوض ۵۳۳ واحد بوده که تاکنون ۴۵۸ نفر از افراد واجد شرایط با بانک‌ها قرارداد بسته‌اند و ۳۵۰ نفر پایان کار برای نوسازی و بهینه‌سازی منازل خود دریافت کرده و خانه آن‌ها اکنون تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: ۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض عوض به خانواده‌های روستایی با داشتن دو عضو معلول در استان پرداخت شده است که از این رقم ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم بنیاد مسکن و مابقی سهم بهزیستی بوده است.

حسینی با بیان اینکه در سیل فروردین ماه سال جاری ۵ هزار و ۷۳۵ مسکن در استان دچار خسارت شدند، گفت: احداث یک هزار و ۱۸۰ واحد و تعمیر ۵۰۰ واحد مسکونی ابلاغ شده است.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: فاز دوم احداث ۲ هزار واحد و تعمیر ۵۰۰ واحد خسارت دیده در سیل امسال تا پایان سال جاری تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به روستاییان برای بازسازی واحدهای مسکونی ۴۰ و واحدهای شهری ۵۰ میلیون تومان داده می‌شود.

حسینی بیان کرد: برای واحدهای خسارت دیده شهرها ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای احداث واحدها، ۱۲ میلیون تومان وام برای اسکان موقت داده می‌شود.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: فاز اول بازسازی خانه‌های خسارت دیده استان تا پایان آذرماه سال جاری تمام می‌شود و فاز دوم تا پایان سال به شرط همکاری مردم به اتمام می‌رسد.

وی عنوان کرد: هزینه پروانه، نظارت و آواربرداری خانه‌هایی که دچار خسارت می‌شوند، رایگان است.

بازآفرینی ۵ هزار واحد در بافت فرسوده در دست اجراست

در ادامه معاون امور مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در خصوص وضعیت مسکن مهر در استان گفت: مسکن مهر ۵۸ شهر استان که جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر دارند با بنیاد مسکن است که از سال ۸۶ ساخت ۲۰ هزار و ۲۵ واحد را شروع کردیم که در مرحله ساخت یک هزار و ۲۶۷ واحد انصراف دادند و ۱۸ هزار و ۵۷ واحد اکنون به اتمام رسیده و تحویل داده شدند.

حسین بهروان‌فر افزود: در حال حاضر ۷۲۸ واحد در دست اجرا داریم که ۹۸ درصد رشد فیزیکی در آن‌ها داشته‌ایم.

وی بیان کرد: عمده واحدهای نیمه تمام مسکن مهر در جغتای، فریمان و قلندرآباد هستند.

معاون امور مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۵۴ واحد مسکونی و ۱۶ پروژه در مشهد در حال اجرار داریم که این واحدها ۳۰ ماهه پیش فروش می‌شوند.

بهروان‌فر بیان کرد: در طرح اقدام ملی، سهم بنیاد مسکن ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است که از این رقم ۶ هزار و ۳۰۰ واحد به استان ابلاغ شده، در این طرح شهرهایی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اولویت دارند.

وی ادامه داد: طرح اقدام ملی در کرمان شروع شده است و ۷۵ میلیون تومان وام به متقاضیان این طرح پرداخت می‌کنند.

معاون امور مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ۵ هزار واحد در بخش‌هایی که بافت فرسوده دارند بازآفرینی می‌شوند، گفت: تفاهمنامه این طرح برای امضاء با استانداری تهیه شده و به محض آن، کار از سیدی و شهرک شهید رجایی اجرایی می‌شود.

بهروان‌فر خاطرنشان کرد: طرح اجرایی ۴ هزار واحد حاشیه چاه‌‌بهار برعهده بنیاد مسکن خراسان رضوی است که تاکنون برای ۳ هزار و ۹۰۰ نفر پرونده تشکیل داده‌ایم.

اجرای طرح هادی در ۲ هزار و ۵۹۶ روستا

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ طرح هادی در دو بخش تهیه و در ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ هزار خانوار عملیاتی شده است، گفت: عملیاتی کردن طرح هادی باعث ارتقاء روستاها شد تا جایی که شاهد ماندگاری و مهاجرت معکوس به این مناطق هستیم.

مجید معصومی افزود: در سال ۹۸ از ۴۰ میلیارد تومان منابع استان ۷ میلیارد و ۵۰۰ تومان آن را به مطالعه و ۳۳ میلیارد تومان به اجرا طرح هادی اختصاص داده‌ایم.

وی تاکید کرد: به شرط تخصیص بودجه طرح هادی را بهتر می‌توانیم انجام دهیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: طرح هادی ۱۰ سال است و بعد از این مدت روستاهایی که طرح در آن‌ها اجرایی شده است، نیازمند بازنگری هستند.

معصومی در خصوص سهم استان از قیر رایگان، گفت: تاکنون ۸ تن قیر دریافت کردیم که ۸۰۸ روستا از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا آسفالت شده‌اند.

وی به یکی از برنامه‌های واگذاری زمین‌های متعلق به دولت که در محدوده طرح هادی قرار دارند به متقاضیان واجد شرایط در آن روستا و منطقه اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از این نوع زمین‌ها به روستاییان واگذار شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در نظر داریم پروژه گردشگری را در روستاهایی که مستعد هستند، اجرایی کنیم.

در ادامه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: ۲۷درصد جمعیت خراسان رضوی روستایی هستند که در ۳۲۸۰ روستای این استان ساکن هستند.

سید رضا موسوی‌نیا با بیان اینکه به بازسازی بافت و مسکن این مناطق هم ورود می‌کنیم، افزود: ۷۵ درصد دیگر جمعیت استان هم وابستگی‌های متفاوت با روستاها دارند، به این دلیل به توسعه روستاها توجه لازم صورت گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن