اجتماعیاستانی

در دولت تدبیر و امید محقق شد: آموزش بیش از ۶۶۰ هزار نفر در آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی

کد خبر : 17513

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا کنون و در طول دولت تدبیر و امید بیش از ۶۶۰ هزار نفر آموزش های مهارتی را در بخش دولتی و آزاد در استان فرا گرفته اند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، به تشریح فعالیت ها و عملکرد شاخص این اداره کل در طول دوره دولت یازدهم و دوازدهم در سطح استان پرداخت و گفت: با عنایت به انعطاف پذیری و گستره آموزش های فنی و حرفه ای همه ساله در بخش های مختلف از جمله زندان، پادگان، صنایع و صنوف، روستا، دانشگاه، کمپ ها و سکونتگاه های غیر رسمی و آسیب دیدگان اجتماعی توسط بخش دولتی و خصوصی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر آموزش های مهارتی را فرا می گیرند بنابراین از سال ۹۲ تا کنون و در طول دولت تدبیر و امید بیش از ۶۶۰ هزار نفر از آموزش های مهارتی بهره مند شده اند.

وی اظهار کرد: با توجه به ماموریت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای یکی از مهمترین و شاخصترین اقدامات انجام شده در این مدت را می توان انعقاد بیش از ۶۸ تفاهمنامه همکاری آموزشی با دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و بخش غیر دولتی برای ارائه آموزش های مبتنی بر سفارش محوری و نیاز سنجی در جهت ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد.

وی از شرکت ملی گاز ایران، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، فرماندهی نیروهای نظامی و انتظامی استان به عنوان برخی از شرکای آموزشی آموزش فنی و حرفه ای نام برد که در قالب تفاهمنامه های همکاری رقم قابل توجهی از جمعیت هدف خود را آموزش داده اند.

رحیمی ضمن یادآوری تشکیل انجمن یاوران وقف مهارت آموزی و اشتغال برای اولین بار در کشور به همت این اداره کل و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، هدف از ایجاد این انجمن را سوق دادن انگیزه های معنوی وقف به سمت اشتغال جوانان عنوان کرد.

وی از تفاهنامه با مجمع خیریه های مشهد و نمایندگی تکاپو به عنوان یکی دیگر از رویدادهای شاخص اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در دولت دوازدهم یاد و اظهار کرد: این تفاهمنامه با ظرفیت ۲ هزار اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار در صنعت پوشاک با رویکرد آموزش، اشتغال، بازاریابی و فروش به انجام رسیده است.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت بحث سکونتگاه های غیررسمی در خراسان رضوی و به طور خاص در شهر مشهد بر لزوم توسعه ظرفیت های آموزشی در این پهنه ها تاکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه سکونتگاه های غیر رسمی یکی از حوزه های ارائه آموزش های مهارتی است از ابتدای سال ۹۲ تا کنون بالغ بر ۸ هزار نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند و در همین راستا با همکاری وزارت کشور طرح بزرگ اجرای آموزش های مهارتی معطوف به اشتغال ویژه زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونتگاه های غیررسمی شهرهای مشهد، نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار به اجرا درآمد که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در سه ماهه اول سالجاری از مشمولین شرایط از آموزش های رایگان مهارتی بهره مند شدند

وی از معضل بیکاری به عنوان مساله ای که عموم جامعه با آن دست به گریبان هستند گفت و افزود: یکی از طرح های موفقی که از سوی سازمان اموزش فنی و حرفه ای جهت کمک به رفع این معضل به اجرا درآمد طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی بود که طی یکسال اجرای آن بالغ بر ۴ هزار و ۷۸۰ نفر از جوانان استان از آموزش های مهارتی در قالب این طرح در استان بهره مند شده اند که از این تعداد رقم قابل توجهی وارد بازار کار شده اند.

رحیمی از ساخت و تجیهز و راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای ویژه معلولین به عنوان یکی از اقدامات خاص و درخور توجهی نام برد که با همکاری خیرین به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال و پایدار سازی ظرفیت اشتغال پایدار، اولین مرکز دولتی جوار صنعت در شهرک صنعتی چناران تجهیز و افتتاح شد.

وی همچنین از صدور مجوز و افتتاح ۳ مرکز جوار دانشگاهی در دانشگاه های صنعتی سجاد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و دانشگاه آزا اسلامی واحد قوچان در دولت دوازدهم خبر داد و افزود: همچنین مراکز جوار کارگاهی آموزش شاغلین صنعت در شرکت فولاد خراسان، ایران خودرو خراسان، سیمان مشهد و اتحادیه رستوران داران مشهد ایجاد و مشغول ارائه خدمات آموزشی می باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید را افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی طراحی و تولید کفش در سطح کشور با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد (یونیدو) در مشهد برشمرد.

رحیمی در ادامه با اشاره به لزوم همگامی با تکنولوژی روز دنیا جهت تسریع امور از توسعه مراکز سنجش مهارت الکترونیکی و ایجاد ۱۹ مرکز در سطح استان خبر داد و گفت: در همین جهت در دولت یازدهم طرح صدور گواهینامه های مهارت الکترونیکی کلید خورد که از سال ۹۴ تاکنون ۱۶۶ هزار و ۶۲۸ گواهینامه الکترونیکی در استان صادر شده است.

وی وضعیت شاخص ایجاد آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم را ۳۵ و وضعیت کنونی این شاخص را ۱۷۱ عنوان و اضافه کرد: ظرفیت اشتغال آموزشگاه های آزاد در مدت مذکور از ۱۰۵ به ۵۱۳ نفر افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان از مسابقات ملی مهارت به عنوان شاخصی از وضعیت هر استان یاد کرد و گفت در سال ۹۲ استان ما در این مسابقات تنها یک مدال طلا را در پرونده خود داشت در حالیکه این شاخص در سال ۹۶ به ۸رسیده است و در مجموع استان از ۹ پله ارتقا برخوردار شده است.

رحیمی در ادامه از لزوم تجهیز و بروزرسانی کارگاه های آموزشی با توجه به تغییرات تکنولوژی از اهتمام سازمان آموزش فنی و حرفه ای به این مهم گفت و ادامه داد: در همین راستا طی سال گذشته ۲۰ دستگاه خودرو جهت بهره برداری آموزشی و تجهیز کارگاهی به استان تحویل شد که در کارگاه های مکانیک خودرو مراکز سراسر استان توزیع شد، همچنین ۱۲ موتور آموزشی و ۷ گیربکس آموزشی نیز در همین مدت در کارگاه های مراکز به کار گرفته شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن