اخبار مهماستانیشهری

مصوبات سی امین جلسه شورای شهر مشهد؛ ۵ درصد اعتبار تشویقی برای شارژ الکترونیکی مشهد کارت / مسکوت ماندن یک ماهه افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری!

کد خبر : 17067

به منظور تشویق شهروندانی که برای شارژ کارت شهروندی از ابزارهای الکترونیکی بدون دخالت عوامل انسانی( تلفن همراه، کیف پول الکترونیک، پایانه‌های غیر نقدی و پایانه‌های الکترونیکی) استفاده می‌کنند. بصورت آزمایشی تا شش ماه پس از اجرای این مصوبه برای همه تراکنش‌ها ، ۵ درصد اعتبار مازاد بر مبلغ پرداختی اعمال می‌شود.

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در سی‌امین جلسه علنی خود به اختصاص ۵ درصد اعتبار مازاد و تشویقی برای شارژ الکترونیکی و غیر حضوری کارت شهروندی یا همان مشهد کارت رای مثبت داد.
به گزارش صبح مشهد، سی‌امین جلسه علنی شورای پنجم با سخنان محمد رضا حیدری، رییس جلسه آغاز شد.
وی با اشاره به روز کار آفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: بحث تربیت نیروی کار ماهر بسیار مهم است. بعد از گذشت سالیان بسیار دراز، با فارغ التحصیلان زیادی مواجهیم که بازار کار ندارند و در مقابل فرصت‌های اشتغال زیادی بدون متقاضی مانده‌اند که این خلا را فنی حرفه‌ای می‌تواند پُر کند.
وی افزود: ما در حوزه مدیریت شهری، در بحث توانمند‌سازی مناطق پیرامونی شهر می‌توانیم از فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی ساکنان این مناطق محروم استفاده نماییم تا با افزایش درآمدشان و ایجاد بازاری برای فروش محصولاتشان توسط خدمات شهری، امکان محرومیت‌زدایی فراهم شود.
حیدری با اشاره به سالروز شهادت حجت‌الاسلام کامیاب و بهلول گنابادی، خاطرنشان ساخت: فردا روز اهدای خون است. یکی از موضوعات همدلی و همنوعی در کشور ما اهدای خون است. این روزها ذخایر خونی ما در حال کاهش است زیرا در مشهد زائران بسیاری علاوه بر شهروندان نیازمند دخایر خونی بوده و از آن در این شهر استفاده می‌کنند.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: طی یکی دو روز گذشته التهاباتی در بازار ارز کشور اتفاق افتاد که می‌طلبد نخبگان برای یک گفتمان جدید متحد شوند تا در مقابل این چالش‌ها ایستادگی کنیم. باید دولت و همه قوا از افکار عمومی ابهام‌زدایی کنند و علت این چالش‌ها را توضیح دهند تا همراهی مردم را در پی داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان این مطلب که شفافیت و پاسخگویی نیز یکی از مهمترین موضوعاتی است که رعایت آن را به همه همکاران خودم توصیه می‌کنم، ابراز کرد: راهی جز این وجود ندارد که با صبوری و مدارا، این فضای روانی جامعه را مدیریت کنیم. امیدواریم با این همراهی مردم، به نتیجه برسیم که اصلاح جامعه با همراهی خودمان است. تمام کشورهای دنیا این وضعیت را تجربه کرده‌اند اما با صبوری از آن گذر نموده‌اند.
نقش بستن نام ۳ دانشگاه بر ایستگاه‌های خطوط قطار شهری مشهد
اولین دستور کار این جلسه به بررسی نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در خصوص لایحه زمینه تغییر نام ایستگاه پارک ملت اختصاص داشت.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر در این خصوص گفت: هم دانشگاه فردوسی و هم دانشگاه‌های آزاد و علوم پزشکی از دانشگاه‌های با سابقه مشهد هستند لذا برای حمایت از این دانشگاه‌ها، نامگذاری این ایستگاه‌ها، بنام دانشگاه‌ها پیشنهاد شده است.
وی افزود: آیین‌نامه کمیته نامگذاری نمی‌تواند برای ما در شورای شهر تعیین تکلیف کند و ما این نامگذاری را در قالب طرح ارایه نموده‌ایم.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر مشهد نیز در این خصوص اظهار داشت: شروع فرآیند نامگذاری باید از کمیته نامگذاری باشد که در مواردی به جز پارک ملت، این مراحل رعایت نشده است لذا درخواست دارم این تغییر نام‌ها به کمیته نامگذاری برگردد تا مراحل خود را طی کند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز ابراز کرد: در اکثر شهرها بخاطر بزرگداشت علم و فرهنگ، اسامی ایستگاه‌ها و مکان‌ها بنام دانشگاه‌ها نامگذاری شده است. ما گاهی هزینه‌های زیادی برای احیای یک نام متحمل می‌شویم. در مورد هزینه‌ها نیز در این مورد حدود ۵۰۰ میلیون تومان این تغییر نام هزینه دارد که به نظر من برخی از بخش‌های این هزینه‌ها قابل کاستن است و بعدا هم می‌تواند انجام شود.
در ادامه بعد از تصویب کلیات این لایحه، پیشنهاد علیرضا شهریاری برای تغییر ایستگاه پارک ملت به ایستگاه پارک ملت و دانشگاه مطرح شد.
هادی بختیاری، معاون شهردار در این خصوص تصریح کرد: در کمیته نامگذاری نام تک سیلابی در این خصوص پیشنهاد شد. در آیین نامه نامگذاری این نیامده که اگر اعضای شورا در نامگذاری‌ها تغییر ایجاد نمایند باید به کمیته برگردد یا نه که باید اصلاح شود. نظر ما بر نامگذاری این ایستگاه به دانشگاه فردوسی بوده است.
اما احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در ادامه در مخالفت با پیشنهاد شهریاری گفت: لفظ گذاشتن نام دانشگاه بر روی یک ایستگاه، باعث اعتراض سایر دانشگاه‌ها خواهد شد انگار که شهرداری سایر دانشگاه‌ها را قبول ندارد.
در ادامه این پیشنهاد رای نیاورد.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر در ادامه بررسی این لایحه عنوان کرد: پارک ملت یک پارک با سابقه ۵۰ ساله است که مردم در ذهن خود دارند لذا ما گفتیم که اسم دانشگاه به پارک ملت اضافه شود نه اینکه پارک ملت نیز حذف شود.
در نهایت بند یک نظریه کمیسیون فرهنگی رای آورد که بر اساس آن ایستگاه پارک ملت واقع در ابتدای بولوار وکیل‌آباد به ایستگاه پارک ملت/ دانشگاه فردوسی تغییر نام یافت.
ههمچنین بند دوم نیز به پیشنهاد محمد هادی مهدی نیا و رای مثبت اعضا، به ایستگاه سلامت / دانشگاه علوم پزشکی تغییر یافت.
در ادامه نیز اعضا با تغییر نام ایستگاه سلامت واقع در خط دوی قطار شهری به ایستگاه دانشگاه علوم پزشکی و تغییر نام ایستگاه شاهد واقع در خط ۳ قطار شهری به ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی موافقت نمودند.
در تبصره این مصوبه نیز آمده است: شهرداری مشهد مقدس موظف است نسبت به ایجاد ساز و کار لازم برای نظر سنجی از مردم برای نامگذاری ها اقدام نماید.
در ادامه احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا در ادامه این جلسه بیان داشت: تغییر اسامی چیز خوبی نیست زیرا هم عدم پذیرش از سوی مردم را داریم و هم هزینه دارد لذا پیشنهاد دارم تغییر نام قبلی مگر در موارد تکراری ممنوع شود.
این پیشنهاد تصویب نشد.
تعیین تکلیف شرکت تولید کود طلوع بارثاوا
دستور کار بعدی این جلسه نیز، بررسی نظریه مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه، خدمات شهری و کمیسیون حقوقی در خصوص لایحه تعیین تکلیف شرکت تولید کود طلوع بارثاوا بود.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه عنوان کرد: در سال‌های ۹۲ و ۹۳، شورای شهر وقت مصوباتی داشته که تکلیف برخی شرکت‌هایی که شهرداری در آنها سهام دارد را مشخص کند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت بارثاوا است که شهرداری باید از حقوق حقودش برای تعیین تکلیف این شرکت صرف نظر می‌کرد.
محمد رضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر گفت: این لایحه به صورت مشترک در سه کمیسیون بررسی شده است.
در نهایت اعضا به این نظریه رای مثبت دادند.
ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود در راستای اجرای مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر و به منظور تعیین تکلیف بدهی‌های شرکت مبتکران طلوع دانش( ناشی از سرمایه‌ گذاری) و چگونگی انحلال شرکت کود طلوع بارثاوا، در صورت پرداخت بدهی‌های معوق شرکت مبتکران طلوع دانش و انحلال و تعیین مدیر تصفیه ظرکت ظرف مدت حداکثر ۲ ماه از زمان ابلاغ قانونی این مصوبه، به شرح بندهای زیر اقدام نماید.
۱٫با توجه به توقف تولید، هزینه اجاره سوله‌های در اختیار شرکت از تاریخ اسفند ۱۳۹۰ محاسبه نگردد.
۲٫قیمت فروش کود تولیدی به شرکت در کل دوره تولید، معادل قیمت مصوبه فروش به سایر مشتریان در همان مقطع زمانی محاسبه و اعمال شود.
مسکوت ماندن یک ماهه افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری مشهد
سومین دستور کار سی امین جلسه علنی نیز به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص لایحه شهرداری در زمینه افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری برای سال ۹۷ اختصاص یافت.
در ابتدای بررسی این لایحه، پیشنهاد ۵ نفر از اعضا برای مسکوت ماندن یک ماهه آن توسط رئیس شورا قرائت شد.
شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان، بیان داشت: اینکه افزایش قیمت‌ها با اندازه تورم در اختیار شورای شهر است شکی نیست و جزء ضروریات است لذا چون لازم است جزییات این افزایش قیمت بررسی بیشتری شود و نحوه افزایش نرخ دقیقتر تعیین گردد زمان یکماهه برای بررسی لازم است.
سید مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس نیز اظهار داشت: این مصوبه دو طرف دارد که یکی مسافرین بوده و یکی رانندگان هستند. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد بررسی کاملی صورت نگرفته است، لذا پیشنهاد می‌شود به مدت یکماه مسکوت مانده و در کمیسیون‌های تخصصی و مشترک بررسی شود.
محمد حسین ودیعی، دیگر عضو شورا به عنوان مخالف این مسکوت ماندن، تصریح کرد: چون مطالباتی از طرف تاکسیرانان داریم لذا زمان بیشتر از دو هفته را برای مسکوت ماندن را مناسب نمی‌دانم.
وحید برکچی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد هم در این خصوص گفت: همه بخش‌ها از اول سال دستمزدهایشان گران شده است. لوازم و قطعات تاکسیرانان هم بیش از پیشنهادی که ما داده‌ایم گران شده است. با توجه به اینکه در مردادماه قرار داریم به تعویق انداختن بیشتر این افزایش قیمت صلاح نیست.
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترفیک شورا خاطرنشان ساخت: این موضوع در کمیسیون بررسی شد اما ما پیشنهاد داده‌ایم که دو هفته دیگر زمان برای بررسی این لایحه اختصاص داده شود.
در نهایت با رای اعضا، پیشنهاد برگشت به کمیسیون مشترک تصویب شد. سپس پیشنهاد مسکوت ماندن دو هفته‌ای ارائه گردید که این پیشنهاد رای نیاورد لذا این لایحه به مدت یک ماه از دستور کار خارج شد.
تعیین مشوق برای شارژ غیر حضوری کارت شهروندی
اعضا در آخرین دستور کار این جلسه علنی، نظریه کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص لایحه شهرداری در زمینه تعیین قیمت کارت شهروندی ( من کارت، مشهد کارت و زائر کارت)، مشوق‌ها و بهای خدمات شارژ را به بحث و بررسی گذاشتند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح این نظریه گفت: بخشی از این لایحه از جلسه گذشته باقی ماند که در این جلسه بررسی می‌شود. ماده دو که در پیشنهاد شهرداری تبصره بود، به این شرح تصویب شد:
به منظور تشویق شهروندانی که برای شارژ کارت شهروندی از ابزارهای الکترونیکی بدون دخالت عوامل انسانی( تلفن همراه، کیف پول الکترونیک، پایانه‌های غیر نقدی و پایانه‌های الکترونیکی) استفاده می‌کنند. بصورت آزمایشی تا شش ماه پس از اجرای این مصوبه برای همه تراکنش‌ها ، ۵ درصد اعتبار مازاد بر مبلغ پرداختی اعمال می‌شود.
ماده ۳٫ اجرایی شدن این مصوبه منوط به اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان از طریق شورای اجتماعی محلات، تبلیغات شهری، توزیع بروشور، اعلام در شبکه‌های اجتماعی، اعلام در اتوبوس‌های شهری و سایر طرق مقتضی، در مدت یک ماه پس از ابلاغ قانونی آن می‌باشد.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا با ارائه پیشنهاد حذف مبلغ از ماده دو، بیان داشت: عمدتا افرادی که مبالغ کمتر از ۱۰ هزار تومان شارژ می‌کنند، مشکل فرهنگی ندارند بلکه مشکل مالی دارند پس لازم است برای همه افراد تشویق در نظر بگیریم.
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز پیشنهاد ارائه مشوق به شارژ‌های الکترونیکی با مبالغ بالاتر از ۵۰ هزار ریال را ارائه نمود.
بار مالی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی برای ارائه مشوق شارژ الکترونیکی من کارت به شهروندان
رجائیان، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که با ازدحام و صف‌هایی برای شارژ‌های هزار تومان و ۳ هزار تومان ایجاد می‌شود نارضایتی‌هایی در برخی از ساعات ایجاد می‌شود که سعی داریم با تغییر رفتار، مبالغ را به شارژ بیشتر از ۱۰ هزار تومان بریم.
وی ابراز کرد: در حال حاضر با حذف آن کارمزد ۲۰۰ تومانی برای شارژ حضوری من کارت‌ها، باید سالیانه ۴ و نیم میلیارد تومان و برای ۶ ماه نیز حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان منابع برای اجرای این مصوبه تامین نماییم که باید در این مصوبه محل تامین این منابع مشخص شود.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در پاسخ گفت: در اصلاح بودجه، منابع مورد نیاز این مصوبه خواهد آمد که شورا با آن موافق است.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر نیز بیان داشت: هدف ما فرهنگسازی است پس افزایش دامنه شمول باعث افزایش درآمد اتوبوسرانی نیز خواهد بود.
شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس در این خصوص عنوان کرد: موضوع نظام پرداخت، هزینه‌های خاص خود را دارد لذا همه بانک‌ها به دنبال کاهش تعداد تراکنش‌ها هستند.
در نهایت پیشنهاد نوروزی رای آورد و حداقل شارژ برای ارائه مشوق برداشته شد.
پیشنهاد دیگر احمد نوروزی، جمع‌آوری من کارت‌های اضافه از مردم و بازخرید آنها بود.
رجائیان، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در این خصوص گفت: روی کارت‌های فعلی نوشته شده است این کارت غیر قابل استرداد است. خرید کارت‌های دسته دوم میسر نیست زیرا امکان فروش برای شهرداری ندارد.
این پیشنهاد از سوی نوروزی پس گرفته شد تا شهرداری امکان اجرای آن را بررسی و به شورا لایحه دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن