اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حجه الاسلام پژمان فر خبر داد: طرح سئوال از وزیر راه شهرسازی و وزیر کشور در پی تخریب “مسجد معجردار “

کد خبر : 14420

نماینده مردم مشهد در مجلس از طرح سئوال از وزیر راه شهرسازی و وزیر کشور در پی تخریب “مسجد معجردار” خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر ظهر امروز در نشستی خبری درباره گزارش اقدامات و پیگیری‌های مجلس دهم که در محل دفتر این نماینده مجلس در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: امروز رسانه در کشور همطراز با سراسر دنیا، جایگاه ویژه‌ای دارد و امیدواریم در مورد شهر مشهد و مسائل آن از ظرفیت رسانه استفاده کرده و یک حرکت جمعی برای پیگیری مطالبات مردم این شهر در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس درباره لایحه بودجه ۹۷ افزود: امسال به‌غیر از اینکه بخشی از بودجه‌ها استانی شده، اتفاق دیگری که بودجه را بتواند به سمت اقتصاد مقاومتی پیش ببرد، نداشتیم و شاهد این موضوع افزایش بخش بودجه جاری کشور است. بودجه جاری کشور در ۵ سال گذشته، سه برابر افزایش یافته و بر این اساس، حداقل باید در بخش حقوق و دستمزد‌ها ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته باشد اما متاسفانه این چنین نبوده و به اصطلاح، بَرج دولت بیشتر از خرج آن است که اصلاح این ایراد اساسی در بودجه امسال هم انجام نشده است.

پژمان‌فر تصریح کرد: در مورد بودجه استان، در خراسان‌رضوی در مجموع با همان طراز ۶ درصد جلو می‌رویم در حالی که مدعی هستیم سهم ما ۸ درصد است و این عقب‌افتادگی است که در بودجه استانی ما هم نشان داده می‌شود.

آخرین جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان

وی درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع، در مجالس قبل هم مطرح بوده که موافقان و مخالفان بسیاری داشته، معتقدم در این زمینه اگر قرار است دستی برده شود باید کار اساسی انجام شود زیرا یک بی‌عدالتی در توزیع نماینده‌ها انجام شده، به‌طوری که برای مثال در تبریز ۶ نماینده داریم که جمعیت آن زیر ۲ میلیون نفر است اما در مشهد با بیش از ۳ میلیون جمعیت، ۵ نماینده داریم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: پیشنهاد این است که بخش رضویه و احمدآباد به مشهد اضافه و یک نماینده افزوده شود اما معتقدم بازهم تغییری در پیگیری مطالبات مردم انجام نمی‌شود؛ در واقع در مقایسه با دیگر شهرها نظیر تهران ما اکنون باید ۱۰ نماینده در شهر مشهد داشته باشیم اما این چنین نیست و فعلاً زمینه تغییر آن نیز وجود نداشته و در اولویت قرار نگرفته است.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: استانی شدن نمایندگان، محاسن و معایبی دارد زیرا نماینده‌ها پیگیر مسائل در سطح ملی هستند و اگر طراز نمایندگان را به طراز استانی تنزل دهیم، به نفع کشور نیست؛ در واقع امروز ایراد ما این است که چون انتخابات نماینده‌ها، شهرستانی است خود را در طراز شهرستانی می‌بینند در حالی که نباید مسائل شهرستانی بر مسائل ملی مقدم شود.

فلسفه اخذ مالیات در کشور گم شده است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه فلسفه اخذ مالیات در کشور ما گم شده گفت:  اشکال این است که مالیات دریچه‌ای برای کسب درآمد شده در حالی که در تمام دنیا، مالیات ابزاری برای هدایت رفتار مالیات‌دهندگان است. امروز درآمدهای کشور و جرایم نتوانسته مسیر صحیح خودش را طی کند و در این زمینه اساسی‌ترین مسئله یک رویکرد فرهنگی است. در واقع امروز دولت به عنوان مجموعه‌ای باید باشد که فقط در بخش‌های حاکمیتی تصدی کرده و بخش‌های دیگر را واگذار کند اما چون این کار را نکرده هزینه اداره کردن دولت گران شده و درآمدهای نفتی کفاف نکرده و به سراغ درآمدهای دیگر رفته است.

پژمان‌فر با بیان اینکه امروز دولت مالیات نمی‌گیرد رفتار را اصلاح کند بلکه مالیات می‌گیرد تا هزینه‌های خودش را اداره کند، خاطرنشان کرد: این موضوع که درآمد نفتی به زیر۴۰ درصد در بودجه عمومی کاهش پیدا کرده به معنای اصلاح سیاست‌های نفتی و اقتصاد کشور نیست بلکه بدین معنی است که امروز تمام درآمد نفتی ما ۴۰ درصد هزینه‌های کشور را جواب می‌دهد و این نشان از گران اداره شدن کشور دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چون سیستم شفاف‌سازی در مسیر کار خود نداشته‌ایم با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ آیا دولت‌ها امکان شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌ها و تبع آن اخذ مالیات و جرایمی که سبب اصلاح رفتار شود را ندارند؟ اکنون در دنیا کوچک‌ترین فعالیت اقتصادی شما در سیستم ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: امروز دولت‌ها در برابر فرار مالیاتی، ادعای ضعف و ناتوانی می‌کنند؛ آیا سیستم و نرم‌افزاری برای این کار وجود ندارد؟ بنظر من مشکل از اراده‌ها است بطوری که امروز اراده‌ای برای حل این مشکل نیست و به دانه‌درشت‌هایی برمی‌گردد که در عدم حل این مسئله ذی‌نفع هستند.

کاهش محسوس بودجه قرآنی

پژمان‌فر درباره کاهش اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه گفت: متاسفانه امروز سایه‌ای پشت سر فعالیت‌های قرآنی

است که مرا بیش از بودجه نگران می‌کند و آن این است که امروز قرآن و فعالیت‌های قرآنی در اولویت فعالیت‌های کشور نیست، زیرا لایحه بودجه مهم‌ترین سند سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک کشور است و وقتی سهم فرهنگ را در بودجه ۰٫۶ درصد قرار دهیم یا اگر سال گذشته سهم فرهنگ نزدیک به یک درصد بوده اما برای اصلاح روندهای اقتصادی به ۰٫۶ درصد کاهش پیدا می‌کند یعنی عملیات فرهنگی خود را لوکس و غیرضروری می‌بینم.

وی افزود: در سال ۹۱، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه برای فعالیت‌های قرآنی پرداخت شد اما از سال ۹۲ تا ۹۵ هیچ پرداختی در این زمینه انجام نشد و در سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت؛ در سال ۹۶ اتفاقی که افتاد این بود که در سال‌های قبل در لایحه رقم بودجه ۲۰۰ میلیارد بود اما در این سال به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که تا امروز که هفتم بهمن است ریالی از آن تخصیص نیافته و برای سال ۹۷ همین رقم به ۴۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع زیارت برای سال ۹۷، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای مشهد، قم و شیراز دیده شده اما اگر ۱۰۰ درصد آن تخصیص پیدا کند و تمام آن را به مشهد بپردازند کدام برنامه در مورد واحدهای اقامتی‌ ارزان قیمت، حمل و نقل درون شهری یا زیرساخت‌های فرهنگی شهر مشهد را می‌تواند جواب دهد؟

وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی خارجی در مشهد در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته گفت: البته این امر بر اثر توسعه زیرساخت‌ها رشد پیدا نکرده چرا که در دهه آخر صفر، تعطیلات نوروز و نیمه دوم شهریور شاهد ترافیک شدید و حجم غیرقابل کنترل مشکلات در مبادی ورودی و خروجی و بافت پیرامونی حرم مطهر هستیم و بنده به عنوان نماینده از مردم مشهد تشکر می‌کنم که در آن دوران رفت‌وآمد خود به حرم و اطراف آن را کاهش می‌دهند و فداکاری می‌کنند تا بار عدم توسعه زیرساخت‌ها را به دوش بکشند.

وضعیت حاشیه شهر مشهد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله حاشیه شهر مشهد گفت: سال ۹۴، موفق شدیم در کمیسیون تلفیق بودجه ردیف مستقلی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد ایجاد کنیم اما در سال ۹۷ این ردیف حذف شد و به‌طور متمرکز ۱۰۰ میلیارد برای حاشیه شهرها در نظر گرفتند؛ البته ما در مجلس نامه‌ای تنظیم کردیم و عددی به‌ مبلغ ۵۹ میلیارد تومان به‌عنوان بودجه ماده ۱۸۰ برای مشهد تعبیه شد و ۴۰ میلیارد آن را برای حاشیه شهر مشهد قرار دادیم تا ردیف را احیا کنیم و در مجموع توانستیم هر ردیف را احیا کرده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تعطیل شدن کارخانه مشهد نخ مسئله بزرگی است؛ امروز رینگ سازی، قطعه‌سازی پوشاک و حتی موادغذایی ما با مشکل جدی روبه‌رو شده، علت این است که ما با نگاه حمایتی به این مجموعه‌ها نگاه کردیم؛ در واقع اخذ مالیات اگر برای بستن راه مقابل سوء استفاده‌گر باشد بسیار موثر است اما اگر براساس هزینه‌ها و گران اداره کردن دولت باشد ضربه می‌زند.

پژمانفر افزود: برای مثال طبق قانون، کتابفروشی‌ها معاف از مالیات هستند اما به‌بهانه‌های مختلف از آن‌ها مالیات می‌گیرند و نتیجه آن آسیب‌های مختلف در شهر می‌شود؛ در واقع کاهش واحدهای کتابفروشی به سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد، پس باید در طراز ملی مشکل را حل کنیم که در این راستا دولت باید پایش را از عرصه اجرا بیرون بکشد و تصدی‌گری نکند.

طرح سئوال از وزرای کشور و راه و شهرسازی در پی تخریب “مسجد معجردار”

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر یک سرمایه ملی و جهانی است، تصریح کرد: ما حق نداریم هر تصمیم سلیقه‌ای و محلی را در آنجا اعمال کنیم زیرا آینده ما در مراقبت کردن از داشته‌های آن منطقه است؛ من در مورد نابسامانی‌ها در اطراف حرم طرح سوال از وزارت راه و شهرسازی کردم و از من تشکر کردند و گفتند شما به ما کمک می‌کنید تا مصوبات ما اجرا شود اما مسئولان محلی تمکین نمی‌کنند که نتیجه آن تخریب مسجدی که ثبت میراثی شده است می‌شود.

وی ادامه داد: امروز چند کارشناس عمران گفته‌اند این مسجد، میراثی نیست سوال من این است آیا چندین کارشناس عمران می‌توانند میراثی بودن یک بنا را تشخیص دهند؟ لذا در این رابطه از وزیر کشور طرح سوال کرده و نامه‌ای به دادستان کل خراسان‌رضوی فرستادم و تقاضای ورود دادستان به این امر را داشتم تا جلوی این تخلفات گرفته شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن