اجتماعیاخبار مهماستانی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: ۱۷۰ واحد صنعتی از تملک بانکها خارج شدند

کد خبر : 16824

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: ظرف چهار سال اخیر با ورود قوه قضاییه به بخش اقتصاد ۱۷۰ واحد صنعتی در این استان به شروط اجاره، اجاره به شرط تملیک و واگذاری به شخص ثالث از تملک بانکها خارج شده اند.

به گزارش صبح مشهد، سید امیر مرتضوی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در چارچوب اهمیت مسائل اقتصادی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی سه کمیسیون ‘حل اختلاف وحمایت از سرمایه گذاری مشروع، صیانت از قوانین و مقررات و نیز پیشگیری از بحران در واحدهای صنعتی’ در قوه قضاییه شکل گرفته که مسئولیت کمیسیون حل اختلاف برعهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ افزون بر سه هزار نشست توسط کمیسیون حل اختلاف با حضور صاحبان صنایع در خراسان رضوی برگزار و منجر به رفع مشکلات ۹۶۵ واحد صنعتی شد. همچنین با جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی از بیکاری ۳۳ هزار نفر فقط طی پارسال جلوگیری شد.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: طی چهار سال اخیر ۱۱ دفتر کمیسیون حل اختلاف و حمایت از سرمایه گذاری مشروع در مشهد، چناران، طرقبه شاندیز، کلات، نیشابور، گناباد، فریمان، تربت حیدریه، کاشمر و سبزوار تشکیل شده است.
وی افزود: طی این مدت هزار و ۳۶۹ بازدید قضایی توسط همکاران قضایی و متصدیان دفاتر حل اختلاف از واحدهای صنعتی خراسان رضوی انجام و منجر به احصا ۱۴ معضل از جمله مالیات، ممنوع الخروج شدن صاحبان صنایع، وجود قوانین متناقض و متعدد، بدهی دستگاههای دولتی به واحدها و ارائه ۱۴ راهکار برای حل آنها و در برخی موارد صدور بخشنامه شد.
مرتضوی ادامه داد: در همین چارچوب طی ۵۵۴ بازدید و برگزاری ۱۴۳ نشست با حضور صاحبان صنایع و سایر دست اندرکاران از تعطیلی ۲۰۳ واحد صنعتی در خراسان رضوی جلوگیری شد.
وی گفت: همچنین با مداخله دستگاه قضا ‘میز خدمت’ به منظور ارائه مشاوره به صاحبان واحدهای در شرف تعطیل و واحدهای آماده تاسیس در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و همچنین به صورت آزمایشی در شهرک صنعتی کاویان ایجاد شد.
معاون دادگستری خراسان رضوی افزود: پارسال نخستین کمیسیون حل اختلاف و حمایت از سرمایه گذاری مشروع تخصصی در شهرک صنعتی توس راه اندازی و ایجاد این کمیسیون و دفاتر آن در شهرستانهای مختلف باعث شد که فقط یک واحد صنعتی دراستان پلمب شود.

* پیشگیری و کنترل اعتیاد
وی در ادامه این نشست خبری همچنین گفت: درجهت کاهش آسیبهای اجتماعی تقسیم کار ملی برای همه استانهای کشور انجام شده و در این چارچوب دادگستری کل خراسان رضوی سه محور پیشگیری از اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: در نخستین ماموریت دادگستری خراسان رضوی در محورهای مذکور بر اساس تقسیم کار ملی که در شش ماه دوم پارسال انجام شد در حوزه پیشگیری و کنترل اعتیاد سه برنامه توسط این نهاد در سطح استان اجرا شده است.
مرتضوی ادامه داد: طی این مدت ۴۶ دوره سبک زندگی اسلامی ایرانی ویژه معتادان بهبودیافته و سه دوره اقدامات در راستای عملیاتی کردن آیین نامه مراقبت بعد از خروج برای دو هزار معتاد تحت درمان، فاقد کارت مراقبت درمانی، کارتن خوابها و متجاهر در خراسان رضوی برگزار شد.
وی گفت: در طول مدت اجرای ماموریت دادگستری خراسان رضوی ۲۰ مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در استان اخطار گرفتند، ۳۴ مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد پلمب شدند و پنج مرکز به سبب اخطارهای دریافت شد، مکان خود را تغییر دادند.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی به اقدامات برای ناامن کردن منطقه تولید و توزیع مواد مخدر نیز اشاره و بیان کرد: در مدت اجرای ماموریت هشت دوره اقدام عملیاتی انجام و منجر به کشف ۶۰ هزار کیلوگرم مواد مخدر، پلمب هزار و ۱۱۴ مرکز توزیع مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد، دستگیری ۴۲ هزار نفر و انهدام ۱۱۶ باند توزیع مواد مخدر شد.

* پیشگیری از طلاق
وی در ادامه گفت: طبق قانون حمایت از خانواد، دعاوی مربوط به انواع طلاق به مراکز مشاوره ارجاع می شود که اقداماتی از سوی اداره کل دادگستری خراسان رضوی طی نخستین ماموریت خود انجام گرفت.
مرتضوی افزود: ۱۰ کارگاه آموزشی برای ۳۸ هزار و ۳۴۷ نفر زوجین، ۱۸۰ هزار جلسه مشاوره با زوجین در ۸۸ مرکز مشاوره فعال، ۶۰ دوره مهارتهای ارتباطی برای زوجین متقاضی طلاق، ۲۳ کارگاه آموزشی برای ارتقای تاب آوری اجتماعی، ایجاد ۱۷ مرکز ملاقات طفل خارج از کلانتریها و پاسگاهها و انجام ۴۲ هزار و ۸۶۰ مورد ملاقات در طول ماموریت اداره کل دادگستری برای پیشگیری از طلاق در خراسان رضوی انجام شد.
وی ادامه داد: برای نخستین بار ۳۰ مشاور مجرب و آموزش دیده در دادگاههای اطفال استان حضور می یابند که این اقدام در کنار برخی اقدامات دیگر فرهنگ سازی مانند برگزاری همایش و حضور در مدارس و حاشیه شهر و همکاری سمنها باعث شده آمار زندانیان کودک طی سه سال اخیر به صفر برسد.
معاون دادگستری کل خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال طلاق توافقی در این استان پنج درصد افزایش، طلاق به درخواست زوجه ۱۲ درصد کاهش و طلاق به درخواست زوج ۲۲ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: از دی ماه پارسال دعاوی نفقه و تمکین به مراکز مشاوره ارجاع شده که این مهم باعث کاهش دعاوی نفقه و تمکین در ماههای اردیبهشت و خرداد امسال نسبت به ماههای مشابه سال قبل شد.

* پیشگیری و کنترل مفاسد اجتماعی
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی همچنین گفت: در حوزه پیشگیری و کنترل مفاسد اجتماعی برای ۲۳ نفر ۶۶۰ دوره هفت ساعته به منظور اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکبان جرایم امنیت اخلاقی در استان برگزار شد که آنها خدمات آموزشی خود را به ۱۳ هزار ۲۰۰ مددجو در مدت مذکور ارائه کردند.
وی به استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس نیز اشاره و بیان کرد: در طول ماموریت این اداره کل برای پیشگیری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی ۱۲۰ فقره رای در حوزه مجازاتهای جایگرین حبس از سوی نهادهای پذیرنده مانند شهرداری در خراسان رضوی صادر شد.
مرتضوی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ارتکاب به قتل عمد در سطح خراسان رضوی هشت درصد اما در مشهد ۲۰ درصد کاهش داشت. وقوع آدم ربایی در سطح استان نیز ۴۰ درصد کاهش یافت اما این آمار در مشهد تغییری نداشت.
وی گفت: ارتکاب به سرقت مسلحانه در سه ماهه نخست امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد کاهش یافت. همچنین تجاوز به عنف در سطح استان ۲۷ درصد و در مشهد ۷۷ درصد کاهش داشت.
معاون دادگستری کل خراسان رضوی افزود: کلاهبرداری نیز در سه ماهه نخست امسال در استان ۳۴ درصد و در مشهد ۲۶ درصد کاهش یافت، سرقت به عنف نیز در استان هشت درصد و ۷٫۹ درصد در مشهد کاهش داشت.
وی ادامه داد: میزان تصادفات درون شهری اعم از جرحی، تصادفی و فوتی هم در خراسان رضوی طی سه ماهه نخست پارسال ۹ هزار و ۲۷۷ مورد و در سه ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۷۹۴ مورد بود. میزان تصادفات برون شهری نیز در سه ماهه نخست سال گذشته هزار و ۸۸۵ مورد و در سه ماهه امسال دو هزار و ۳۰ مورد بود.
مرتضوی گفت: میزان بروز نزاع فردی هم در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۹۲ مورد اما در سه ماهه نخست امسال ۱۴ هزار و ۴۴۳ مورد و میزان بروز نزاع جمعی در سه ماهه نخست پارسال ۹۰ مورد و در سه ماهه نخست امسال ۱۲۰ مورد بود.
وی افزود: در خصوص مدیریت قضایی پرونده ها و جلوگیری از طولانی شدن پیگیری آنها در سه ماهه نخست امسال ۱۲۰ مورد انجام شد. در خصوص اجرای طرح دستگیری محکومان متواری نیز ۱۳۲ نفر از محکومان در استان دستگیر شدند.
معاون دادگستری کل خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون دو هزار و ۸۵۷ نفر از این استان در ‘سامانه سجام’ برای مشارکت در ارتقای سلامت امنیتی و اخلاقی ثبت نام و و این تعداد ۲۱۸ مورد گزارش به سامانه ارسال کرده اند.
وی همچنین از پلمب ۱۹۰ حلقه چاه غیرمجاز با حجم چهار میلیون مترمکعب در خراسان رضوی خبر داد و افزود: بخش عمده مصارف آب از چاهها در استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید با اجرای روشهایی از منابع آب صیانت کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن