اخبار مهماستانیشهری

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد خبر داد؛ ۶۴ درصد بودجه روزشمار شهرداری مشهد محقق شد

کد خبر : 16818

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد گفت: ۶۴ درصد بودجه روزشمار شهرداری این شهر طی ۱۰۳ روز گذشته محقق شده است.

به گزارش صبح مشهد، بتول گندمی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: میزان تحقق این بودجه از ابتدای سال تاکنون چهار هزار و ۴۱۰ میلیار ریال است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۶ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: در بهار امسال یکهزار و ۶۰۰ پروانه ساختمانی به سازمان نظام مهندسی استان ارجاع داده شد که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۵۰۰ پروانه بود.
وی گفت: با تصمیم گیری های صورت گرفته برای تسهیل روند صدور پروانه ساخت و ساز و تعامل با اداره کل تامین اجتماعی استان شاهد رفتن به سوی رونق اقتصادی هستیم.
گندمی افزود: البته به رغم تعامل شهرداری و شورای شهر با این اداره کل در زمینه پاسخگویی به شهروندان هنوز شاهد سردرگمی ارباب رجوع در مراجعه به تامین اجتماعی هستیم.

* لزوم افزایش سهم شهرداری از مالیات
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد اظهار کرد: در تصمیمات کلان و استانی سهم کلانشهرها به طور کامل در نظر گرفته نمی شود.
وی گفت: سهم شهرداری مشهد از محل مالیات بر ارزش افزوده ۷۰ درصد است درحالی که این سهم برای شهرداری تهران ۸۸ درصد می باشد لذا درخواست ما از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزایش این سهم است.
وی با بیان اینکه مخالفت با هبه ها و بخشودگی ها در شورای پنجم مورد توجه است، افزود: از سال ۹۲ تا پارسال ۵۷ فقره هبه موضوعی در شورای چهارم تصویب شده که برآورد ریالی آن یکهزار و ۲۷۰ میلیارد ریال است.
گندمی اظهار کرد: در بررسی نحوه دریافت مطالبات شهرداری از شهروندان اگر رویه شورای چهارم حاکم می بود باید پارسال یکهزار و ۳۴۰ میلیارد ریال از درآمدهای شهرداری چشم پوشی می شد.
وی گفت: در بهار امسال حدود یکهزار و ۳۴۰ میلیارد ریال از حقوق مردم که قابل بخشودگی بود وصول شد زیرا این رقم سهم شهر و شهروندان است.
وی افزود: همچنین در کمیسیون برنامه و بودجه از شهرداری خواسته شد اقدامات قانونی در زمینه املاک و مستغلات شهرداری را که در اختیار مجموعه های متعدد است انجام دهد زیرا شهروندان صاحبان اصلی دارایی های شهر هستند.
وی ادامه داد: رویکرد تخفیف و بخشودگی را به گونه ای عمل می کنیم که اگر شهروندی از سرانه های در نظر گرفته شده از بودجه محدود شود در جای دیگر به آن پرداخته شود.

* تشکیل ستاد مشترک درآمد پایدار
گندمی با تاکید بر ضرورت افزایش درآمد پایدار اظهار کرد: طبق تبصره یک بودجه سال جاری شهرداری باید طرح توجیهی توسعه منابع پایدار توسط مدیریت شهری تدوین و ارائه شود و مهمترین اقدام کمیسیون برنامه و بودجه شورا با معاونت مالی شهرداری، تشکیل ستاد مشترک درآمد پایدار است.
وی گفت: کارگروه استفاده از ظرفیتهای طرح جامع و طرح های تفصیلی جهت افزایش درآمد پایدار، کارگروه استحصال درآمدهای حریم شهر و کارگروه سرمایه گذاری و مشارکتها، در این ستاد برای افزایش درآمدهای پایدار تشکیل شده است.
وی افزود: در تدوین بودجه ۹۷ در بخش اعتبارات جاری و هزینه ای کاهش اندک نسبت به سال قبل داشتیم و در حوزه فعالیتهای عمرانی نیز تلاش شد این فعالیتها به گونه ای تعریف شود که امکان عملیاتی شدن آنها باشد.
وی با اشاره به اصلاح بودجه سال ۹۶ شهرداری در این کمیسیون اظهار کرد: با این اصلاح، ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه های جاری شهرداری کاسته شد و در حوزه درآمدی نیز سهم درآمدهای پایدار از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت.

*شهر نباید گران اداره شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هزینه اداره شهر نباید برای شهروندان گران تمام شود گفت: هزینه توسعه و نگهداشتن شهر در بخش هزینه های جاری در بودجه پارسال ۱۱ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال و در بودجه امسال ۱۲ هزار میلیارد ریال معادل ۱۷ درصد سهم بودجه است.
وی افزود: همچنین هزینه نگهداری شهر در بخش هزینه های عمرانی نیز در بودجه پارسال ۵۸ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال و در بودجه امسال حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال معادل ۸۳ درصد از سهم بودجه می باشد.
وی اظهار کرد: البته برآورد بودجه امسال مربوط به قبل از نوسات ارزی است و با این نوسانات و تغییراتی در زمینه نرخ ها با ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال کسری بودجه مواجه خواهیم بود.
گندمی گفت: تدوین برنامه چهارساله شهرداری از مهمترین اولویتهای ماست و این برنامه که در سالهای ۹۵ و ۹۶در حال تدوین بود با روی کارآمدن شورای پنجم متوقف نشد اما دیدگاههای اعضای شورای پنجم در تدوین آن مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: لایحه این برنامه هفته گذشته به شورا ارائه شد که پس از بررسی در کمیسیون ها در صحن علنی تصویب خواهد شد.
وی اظهار کرد: این برنامه در محورهای حمل و نقل عمومی در دسترس و متصل، شهر پاک، شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متوازن ایمن و پایدار، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابتی با اقتصاد پویا تدوین شده است.
وی با بیان اینکه میزان بدهی شهرداری به افراد حقیقی و حقوقی از سال ۹۰ تا ۹۴ با محاسبه نرخ آن زمان ۶۵۷ میلیارد ریال است گفت: رقم دقیق از مجموع بدهی های شهرداری در دست نیست.
بودجه شهرداری مشهد در سال جاری ۸۰ هزار میلیارد ریال است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن