اجتماعیاخبار مهماستانی

در پنجمین جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی تاکید شد؛ بنیاد مسکن در مقاوم سازی واحدهای مسکونی تسریع نماید

کد خبر : 16757

مطالبات نمایندگان پنجمین دوره شورای اسلامی خراسان رضوی از بنیاد مسکن استان روز پنجشنبه در پنجمین نشست این شورا با حضور معاون مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی طرح شد و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد، نماینده زاوه در نشست شورای اسلامی خراسان رضوی ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان را ساکن روستا ذکر و بیان کرد: ۱۲ هزار و ۷۹۴ واحد مسکن در زاوه ناایمن است و سالانه ۷۰۰ واحد از این تعداد مقاومسازی می شوند.
محمد رجبی افزود: روند کنونی مقاومسازی واحدهای مسکونی در زاوه ۱۵ سال به طول می انجامد لذا بنیاد مسکن باید در خصوص کوتاه شدن این زمان تمهیدات لازم را بیاندیشد.
نماینده درگز در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی هم گفت: برای پرداخت تسهیلات روستایی و وام بانک مسکن ضمانتنامه های سخت و سنگینی دریافت می شود که نشانگر بی توجهی بانکها به آیین نامه ها است.
دولت سعادت افزود: اگر ۱۰ درصد هزینه کرد دولت در حاشیه شهرها به روستاها اختصاص یابد می توان مشکل مهاجرت به شهرها را رفع کرد. روانسازی پرداخت تسهیلات نیز می تواند در ارائه خدمات به روستاها بسیار موثر باشد.
سید حسین علوی نماینده نیشابور در نشست شورای اسلامی خراسان رضوی نیز به توزیع قیر رایگان توسط بنیاد مسکن اشاره و بیان کرد: توزیع قیربر چه اساسی انجام می شود؟ آیا تنها به صرف تعدد در مراجعه می توان قیر بیشتری گرفت؟ آگاهی از نحوه توزیع موجب جلب مشارکت عمومی و شتاب در توسعه روستاها می شود.
نماینده شهرستان بینالود هم در ادامه این نشست گفت: طرح هادی روستایی ۱۰ سال پیش تهیه و برای روستایی با ۵۰۰ نفر جمعیت چهار هکتار طرح تدوین شده است. اکنون که جمعیت آن روستا به سه هزار نفر رسیده طرح هادی چهار هکتاری تکافوی نیازهای جمعیت ساکن را نمی کند.
محمدرضا جان پناهی افزود: به دلیل افزایش جمعیت و نیاز به ملک جدید شاهد ساخت و ساز در خارج از محدوده روستا هستیم و این مسئله موجب تشکیل پرونده های قضایی و کش و قوسهای فراوان در منطقه شده است.
نماینده بجستان در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی هم گفت: طرحهای روستایی باید با دام ساکنانش دیده شود اما در طرح هادی جایی برای مجتمعهای دامداری دیده نشده است.
علی امیراحمدی افزود: بنیاد مسکن هنوز به وعده ۲۰ ساله خود به مردم محلی در بجستان مبنی تحویل زمین معوض برای طرحهای هادی عمل نکرده لذا از مسئولان می خواهیم طرحهای هادی را یکی پس از دیگری انجام و به اتمام برسانند نه اینکه وقتی هنوز طرحی ناتمام است به سراغ دیگری بروند.
نماینده قوچان در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: ارایه طرحهادی و مقاومسازی و یا اجرای طرحهای بوم گردی روستایی باید منطبق با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی روستاها باشد.
آرش شرفی افزود: اینکه تنها یک بنای مربع شکل با رعایت شاخصهای ایمنی ساخته شود کافی نیست. حتی ابعاد این سازه ها بگونه ای است که مردم برای فرش کردن آنها مشکل دارند.
نمایندگان شورای اسلامی استان خراسان رضوی همچنین از حضور نیافتن مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این نشست انتقاد کردند.

* پاسخ بنیاد مسکن
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی در ادامه نشست شورای اسلامی استان گفت: مدیرکل بنیاد مسکن و معاونان وی امروز نشستهای متعدد داشتند بنابراین پیش از برگزاری این نشست موضوع به اطلاع دبیرخانه شورای اسلامی استان رسید و درخواست شد تا نشست به روز دیگری موکول شود.
مجید معصومی افزود: با این وجود چون اعضای شورای استان از شهرستانهای مختلف به مشهد می آمدند امکان لغو و تغییر زمان نشست ممکن نشد.
وی در ادامه پیرامون انتقادهای مطرح شده گفت: سیاست دولت در مرحله نخست طرح هادی ساخت یک خیابان ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ متری در هر روستا است. پس از اینکه همه روستاها از این خدمت بهره بردند مرحله دوم در دیگر خیابانها و با مشارکت مردم انجام می شود لذا در هر روستا طرح هادی مرحله به مرحله اجرا و پیگیری می شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی به موضوع افزایش جمعیت روستاها نیز اشاره و بیان کرد: طرحهای هادی بر اساس افق ۱۰ ساله و با استعلام میزان رشد روستا از منابع و دستگاههای رسمی تدوین می شود. ممکن است جمعیت در روستایی به دلیل ساخت ویلا، مهاجرت جمعیت و گردشگر شهری افزایش یابد. البته این مسئله نیز با درخواست مردم و تدوین محدوده جدید برای روستا تا حدی مرتفع می شود.
وی ساخت داخلی بناهای روستایی را بر عهده مردم ذکر و بیان کرد: بر این اساس قسمت بندی داخلی مسکن روستایی ساخته شده توسط بنیاد مسکن، بر عهده بنیاد نیست.
معصومی به موضوع تخصیص قیر نیز اشاره و بیان کرد: هر استان سهمیه معین قیر دریافت می کند و باید تا تاریخ ۳۱ تیر جاری این سهمیه را جذب کند. در غیر این صورت میزان قیر جذب نشده به استانهای دیگر داده می شود.
وی اضافه کرد: همین سهمیه بندی توسط اداره کل برای ادارات شهرستانی و مطابق با درخواست آنان انجام می شود و اگر شهرستانی قیر بیشتری دریافت کرده به این دلیل است که شهرستان دیگر نتوانسته سهمیه خود را جذب و هزینه کند.
معاون مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ساخت مجتمعهای دامداری در روستاها به دلیل اینکه یک طرح صنعتی محسوب می شود باید در خارج از محدوده روستا انجام شود.
وی در ادامه، اقدامات بنیاد مسکن در حوزه طرح هادی روستایی را مختص روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت اعلام و بیان کرد: البته برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار محدوده روستا مشخص می شود و همه روستائیان نیز می توانند از تسهیلات بنیاد مسکن بهره مند شوند.
معصومی افزود: پارسال سهمیه دریافت وام مسکن روستایی در خراسان رضوی ۱۵ هزار و ۷۰۰ فقره تعیین شد. ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر برای دریافت وام به بانک معرفی و از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر موفق به دریافت وام شدند. امسال نیز این سهمیه به ۱۹ هزار مورد وام افزایش یافت که در حال معرفی متقاضیان به بانکها هستیم.
وی در ادامه انتقاد مبنی بر گران بودن خانه های ساخته شده توسط بنیاد مسکن را رد و بیان کرد: البته اعطا وام ۲۵ میلیون تومانی برای ساخت این واحدها را کافی نمی دانیم اما ساخت واحدهای مسکونی، آهن استفاده شده در بنا و جوشهای بکار رفته در اسکلت فلزی آنها کاملا استاندارد است بنابراین در مقایسه با بنایی که این مشخصات را ندارد قیمت تمام شده دیگری خواهد داشت.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی به کاهش ۵۷ درصدی بودجه امسال این نهاد بنیاد نسبت به پارسال نیز اشاره و بیان کرد: اقدامات بنیاد مسکن با توجه به بودجه، نیروی انسانی ثابت و امکانات محدود آن قابل قبول بوده است هرچند برخی انتقادات مردم را می پذیریم.
خراسان رضوی دو هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که برای همه این روستاها ‘طرح هادی’ تهیه شده است. بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی تاکنون ۴۱۰ طرح هادی روستایی بازنگری شده و طرح هادی ۲۴۰ روستای دیگر نیز در دست بازنگری است.
یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.
‘طرح هادی’ با هدف فراهم کردن بستر تجدید حیات و هدایت روستا به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در واقع طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت کالبدی موجود، میزان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین را برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات، تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستا در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می کند.
بر این اساس ‘طرح هادی’ مهمترین سند رسمی و قانونی توسعه و عمران یک روستا است که مشابه آن برای شهرها ‘طرح جامع’ نامیده می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن