اجتماعیاخبار مهم

در نشست خبری اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد مطرح شد؛ افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت املاک در مشهد/ لزوم اجرای طرح شناسایی مشاورین املاک برتر در کشور

کد خبر : 16400

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت املاک در مشهد خبر داد و گفت: طرح شناسایی مشاورین املاک برتر در کشور باید اجرا شود.

به گزارش صبح مشهد، بررسی‌ها نشان می‌دهد، بازار مسکن از اواسط سال ۱۳۹۶ وضعیت نسبتاً مساعدی را تجربه کرده و هم شاهد افزایش تعداد معاملات بوده و هم بالا رفتن قیمت، اما در ماه‌های پایانی این سال، قیمت‌ها در بازار مسکن روندی افسارگسیخته پیدا کرد و این روند در کنار توهم قیمتی فروشندگان و کاهش عرضه واحدهای مسکونی تشدید شد.

گرچه مسئولان از ورود بازار مسکن به پیش رونقی خبر می‌دهند، اما رکود مسکن نسبت به چند سال گذشته  عمیق‌تر شده که علت آن می تواند حباب قیمت و خروج سرمایه ها به سمت بازارهای موازی همچون ارز و سکه باشد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد ظهر امروز در نشست خبری در محل اتاق جلسات اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد اظهار کرد: میانگین متراژ واحدهای مسکونی در سطح مشهد بین ۷۵ متر تا ۱۵۰ متر است، البته متراژهای ۴۰ متری و یک هزار متری در مشهد نیز وجود دارد.

علی مرادزاده در خصوص تعداد واحدهای صنفی مشاورین املاک در مشهد، ادامه داد: حدود ۵ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در مشهد درحال فعالیت هستند که البته در کنار این تعداد حدود دو هزار واحد صنفی مشاورین املاک که به صورت غیر مجاز در حال فعالیت هستند نیز وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه اجاره بها در مشهد از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲ میلیون هم گاهی می‌رسد، گفت: میزان اجاره‌بها بسته به‌منطقه و متراژ ملک متفاوت است و رکود در بازار مسکن از سال ۹۲ شروع شد و تا بهمن ماه سال ۹۶ این رکود بر بازار حاکم بود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد  با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به حوزه املاک و مستقلات است، بیان کرد: دیگر قرارداد دست‌نویس مورد تایید نیست و قراردادها باید به‌صورت پرینتی و هولوگرامدار باشد و به  قراردادهای غیر پرینتی و هولوگرامدار کمیسیون تعلق نمی‌گیرد.

لزوم اجرای طرح شناسایی مشاورین برتر املاک در کشور

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، خانه‌دار شدن نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، خاطرنشان کرد: نرخ کمسیون مشاورین املاک برای معاملات خرید و فروش ۲ میلیون تومان و میزان نرخ حق الزحمه مشاورین املاک برای معاملات رهن و اجاره ۸۰۰ هزار تومان است که از طرفین معامله دریافت می‌شود.

مرادزاده بیان کرد: شهرداری دیگر به‌متراژ کمتر از ۱۰۰ متر پروانه صادر نمی‌کند، این درصورتی است که شهر نیازمند واحدهای مسکونی ۷۵ متری است و الگوی مصرف در شهرداری ها باید اصلاح شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد با تاکید بر اینکه مالیات بر واحدهای صنفی مشاوران املاک فشار سنگینی را تحمیل می‌کند، افزود: مشاورین املاک موظفند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‌‏شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند که در حال حاضر، ۰٫۳ درصد کمیسیون مشاورین املاک در مشهد است و اتحادیه درخواست نرخنامه جدود با کارمزد یک درصد را دارد چراکه کارمزد ۰٫۳درصد متعارف نیست.

وی از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت املاک در مشهد خبر داد و گفت: طرح شناسایی مشاورین املاک برتر در کشور باید اجرا شود.

گفتنی است؛ در نشست خبری اتحادیه صنف مشاوران املاک اعضای هیات رئیسه، سید مرتضی آقایی نائب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد و همچنین سایر فعالین حوزه مسکن حضور داشتند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن