اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

سکه نقره ولایت عهدی امام رضا ( ع ) ضرب فارس در موزه آستان قدس رضوی

کد خبر : 16328

سکه نقره ارزشمندی که در دوران ولیعهدی امام رضا(ع) در شهر فارس ضرب شده است، توسط هم‌وطن مقیم انگلیس به گنجینه سکه آستان قدس رضوی اهدا گردید که به مناسبت ایام ولایت‌عهدی ثامن‌الحجج(ع) از این سکه در گنجینه سکه رونمایی می‌شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، مسؤول گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ این سازمان، از اهدای سکه‌ ارزشمندی که در دوران ولایت عهدی امام رضا(ع) در شهر فارس ضرب شده است به این گنجینه خبر داد.
محمدحسین یزدی‌نژاد با این توضیح که پس از انتصاب حضرت رضا(ع) به ولایت‌عهدی مأمون عباسی (۱۹۸-۲۱۸ هجری قمری) و بیعت وی با این امام در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ هجری قمری، مسکوکات طلا (دینار) و نقره (درهم) به نام آن حضرت ضرب گردید، افزود: سکه‌ای که در حال حاضر به این گنجینه اهدا شده، درهم نقره است که در دوره عباسیان به سال ۲۰۲ هجری قمری در شهر فارس ضرب شده و توسط آقای «امین رضایی»، ایرانی مقیم انگلیس، به گنجینه سکه آستان قدس اهدا گردیده است.
وی به شرح عبارات پشت و روی سکه پرداخت و گفت: در دایره وسط روی سکه، عبارت «لااله الاالله وحده لا شریک له المشرق»، در حاشیه آن، عبارت «بسم الله ضرب هذالدرهم بفارس سنه اثنین ومائتین» و در وسط پشت سکه، عبارت «لله محمد رسول‌الله المأمون خلیفه الله مما امر به الأمیرالرضا ولی‌عهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابیطالب ذوالریاستین» حک شده است.
مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی افزود: همچنین در حاشیه بیرونی روی سکه، عبارت «لله الأمر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصرالله» و حاشیه بیرونی پشت سکه، عبارت «محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق ولیظهره علی الدین و لو کره المشرکون» درج گردیده است.
یزدی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون سکه‌های مختلفی از دوران ولایت‌عهدی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که طی سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴ هجری قمری در شهرهای اصفهان، سمرقند و محمدیه ضرب گردیده، در این گنجینه در معرض نمایش بوده است، اعلام کرد: گنجینه سکه آستان قدس رضوی در نظر دارد به مناسبت ایام ولایت عهدی امام رضا(ع) از این سکۀ اهدایی ضرب شهر فارس رونمایی نموده و آن را در کنار دیگر سکه‌های ولایت‌عهدی موجود در این گنجینه، در معرض نمایش علاقمندان قرار دهد.
در ادامه، «امین رضایی» اهداکننده این سکه، که محقق و کارشناس در حوزه خط و هنر ایرانی است و پیش از این کتاب‌های ارزشمندی با موضوع سکه‌شناسی به این گنجینه اهدا نموده است، هدف خود را از اهدای این سکه به موزه آستان قدس رضوی، عشق و ارادت ویژه به امام رضا(ع) عنوان کرد.
گفتنی است که هفتم رمضان سال ۱۴۳۹ هجری قمری برابر با دوم خرداد ۱۳۹۷، سالروز امضای عهدنامه ولایت‌عهدی حضرت رضا علیه‌السلام از سوی مأمون، و بیعت وی و خاندان، نزدیکان، لشکریان او و عموم مردم با آن حضرت است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن