اسلاید شوشهری

مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها

کد خبر : 47167

نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین جشنواره‌ی طراحی طلا و جواهر صبح امروز با حضور بخشی از فعالان حوزه جواهرات و گوهرسنگ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌ها برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران در ابتدای این نشست، مشهد را شهر جهانی گوهرسنگ‌ها دانست و بیان کرد: هنر- صنعت طلا و جواهر در سال‌های اخیر آنقدر توسعه پیدا کرده که ما متوجه شدیم دیگر نیاز به حرکت‌هایی علمی برای رشد و ارتقا دارد تا از بافت سنتی خود خارج شود. لذا این اقدام منجر به این شد که یک شبکه‌ی فراگیر تحت عنوان «کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازارِ جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران» ایجاد شود.

محمدجواد پیش‌بین افزود: این کانون‌ها یک شبهِ NGO هستند که فعالیت‌شان در حوزه صنعت، دانش و بازار است و شبیه شرکت‌های دانش‌بنیان عمل می‌کنند و زیرمجموعه‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

رئیس کمیسیون‌های عالی جواهرات کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر در حوزه جواهرات و گوهرسنگ‌ها با کمک اعضای اتحادیه رشد بسیاری داشته‌ایم. امروز تولید طلا و جواهر در مشهد با همه جای دنیا قابل رقابت است چراکه با جدیدترین تکنیک‌هاست. تا الان بیش از ۲۰ کانون در معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری مصوب شده مثلا حمل و نقل ریلی شهری، زنبورعسل، رنگ و رزین و.. که به لطف خدا ما از فعال‌ترین کانون‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هستیم.

پیش‌بین ادامه داد: هنر- صنعت طلا، جواهر و نقره در مشهد در ۱۳ مورد برای اولین‌بار در کشور فعالیت‌هایی را انجام داده است، به عنوان مثال اولین پژهشکده گوهرسنگ‌ها را ایجاد کرده است همچنین طراحی جواهرات و ایجاد آکادمی طراحی که حدود ۸۰۰ نفر در آن آموزش دیده‌اند از دیگر فعالیت‌های آن است.

مدیر مرکز نوآوری، جواهرات و گوهرسنگ‌های کشور در خصوص نقایص این کار در تفکر سیستم دولتی گفت: در تفکر سیستمی به طلا و جواهر به عنوان یک صنف نگاه می‌شود، در صورتی که یک صنعت است. ما داریم تلاش می‌کنیم دید مسئولان را به این حرفه صنعتی کنیم تا مسئولان اجزا توسعه آن را هم مثل یک صنعت بچینند.در حال حاضر خوشه‌ی این هنر صنعت در مشهد آنقدر گسترده شده که هیچکدام از واحدهای ما بدون طراح تولید نیست.

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران با تاکید بر گستره‌ی کارآفرینی در این حرفه گفت: نود درصد طراحی‌ها منطبق بر ایده‌پردازی‌ست و هیچکدام کپی شده نیست. بر اساس تحقیقات موسسه‌ی جی آی اِی از ابتدای شناسایی یک سنگ تا زمانی که به فروش می‌رسد دویست حرفه ایجاد می‌شود، همچنین اینکه با ساخت پایه، ۸۰ حرفه هم به آن اضافه می‌شود. بنابراین ۲۸۰ شغل ایجاد می‌کند. من سالها در بخش صنایع معدنی کار کردم، در هیچ صنعتی محدوده ایجاد فرصت‌های شغلی‌اش اندازه جواهرات و گوهر سنگها گسترده نیست.

همچنین اینکه در حوزه جواهرات رشته‌های متعددی از دانشگاه ها را نیاز داریم مثلا سیالات در آبکاری، فیزیک در کاربردهای لیزر، شیمی در ساخت سنگهای تزئینی و.. بنابراین مجموعه‌ی علوم در این حوزه می‌توانند درگیرشوند بنابراین معاونت علمی ریاست جمهوری به ما اجازه این کار را داد و اعتبارات آن راهم فراهم کرد که به نظر من با این مقوله و سرفصل در خاورمیانه همانند آن وجود ندارد.

محمدجواد پیش‌بین با بیان اینکه این مسابقه ۱۱ داور خواهد داشت در خصوص این جشنواره تصریح کرد: اولین دور «جشنواره‌ی ملی طراحی طلا و جواهر» سال ۹۳ برگزار شد و امسال دومین دور از این جشنواره بعد از گذشت چند سال برگزار خواهد شد که پیش‌بینی ما این است که بیش از دوهزار نفر در این دور از جشنواره شرکت کنند. جایزه نفر اول تا سوم این مسابقه به ترتیب ۶۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان است و نفر چهارم تا دهم ۴ میلیون تومان است و یک نفر هم منتخب حاضران خواهد بود که ۲۰ میلیون تومان به او تعلق خواهد گرفت علاوه بر آن میراث فرهنگی هم متقبل شده به برندگان وام بدهد، مطمئنا این جشنواره محرکِ علاقه، انگیزه و مصرفِ این حرفه توسطِ جوانان خواهد بود

در انتهای این مراسم از پوستر دومین جشنواره‌ی طراحی طلا و جواهر رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن