شهری

مراسم حکاکی گروهی شرف الشمس در مصلی تاریخی مشهد برگزار می شود

کد خبر : 51966

معاون صنایع‌دستی اداره ‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم حکاکی گروهی شرف الشمس با حضور تعدادی از هنرمندان استان خراسان رضوی در مصلی تاریخی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی رضا ابراهیم‌نیا امروز جمعه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: شرف‌الشمس در اصل یک اتفاق نجومی است اما در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی به نگین عقیق زرد رنگ گفته می‌شود که روی آن حرز یا دعای شرف الشمس حکاکی شده باشد، اما حکاکی این دعا اصول و قواعد خاصی دارد که حتما باید رعایت شوند تا نتیجه مطلوب از همراه داشتن این سنگ حاصل شود و برای دارنده آن تاثیر گذار باشد.

معاون صنایع‌دستی اداره ‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: حکاکی شرف‌الشمس باید در تاریخ ۱۹ حمل انجام شود که از سالیان دور تاکنون آن را در روز ۱۹ فروردین دانسته‌اند و در تمامی این سال‌ها، حکاکی آن در روز ۱۹ فروردین انجام می‌شود.

او تصریح کرد: عده‌ای از منجمان و صاحب‌نظران در علم نجوم اعلام کرده‌اند به دلیل حرکت تقدیمی زمین صورت فلکی حمل نسبت به نقطه اعتدال بهاری هر سال مقداری جابجا شده و این موضوع باعث تغییر زمان پدیده شرف الشمس شده است.

ابراهیم‌نیا یادآور شد: البته در عرف و میان بزرگان بازار جواهرات و اساتید حکاکی تاریخ شرف الشمس ۱۹ فروردین در نظر گرفته شده و تمامی نگین‌های شرف الشمس موجود در بازار تاریخ ۱۹ فروردین حکاکی می‌شود.

او گفت: مراسم حکاکی دعای شرف الشمس در مجموعه تاریخی فرهنگی مصلی مشهد از ساعت ۱۶ تا ۲۱ با حضور هنرمندان صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن