اخبار مهمشهری

مشاور رئیس جمهور در امور بافتهای فرسوده تاکید کرد: بازسازی بافت منطقه ثامن در چهلمین سال فجر انقلاب باید نهایی شود

کد خبر : 15978

مشاور رئیس جمهوری در امور هماهنگی بافتهای فرسوده گفت: منطقه ثامن مشهد مورد اقبال میلیونی زائران داخلی و خارجی است لذا در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بخش اعظم این پروژه باید نهایی و جمع شود.

اکبر ترکان روز پنجشنبه در جریان بازدید از بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: پروژه نوسازی و بازسازی بافت منطقه ثامن باید سرعت گیرد تا اجرای آن از سرعت اقبال مردم به سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا(ع) عقب نماند. ۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه دیگر باید در این بافت اجرا شود و بیش از نیمی از این مبلغ باید از درون همین بافت حاصل شود.
وی ادامه داد: از طرف دولت نیز سعی می کنیم با فراهم کردن تسهیلات به روند بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد کمک کنیم. از نظر بودجه عمومی نمی شود کار زیادی برای تامین اعتبار آن انجام داد. بودجه عمومی امسال برای این بافت ۳۰۰ میلیارد ریال است که در برابر اعتبار مورد نیاز رقمی نیست!
مشاور رئیس جمهوری در امور هماهنگی بافتهای فرسوده گفت: معماری حرم رضوی و معماری صورت گرفته در بافت ثامن از فاخرترین کارهای معماری ایران بعد از انقلاب است. معماری منطقه اطراف حرم به لحاظ شهرسازی و خدمت رسانی کار بی نقصی نیست ولی آنچه انجام شده با توجه به رغبت گسترده مردم به حرم امام رضا(ع) است.
وی بر حفظ بافتهای تاریخی در پروژه بازسازی بافتهای فرسوده تاکید و بیان کرد: ۳۰ اثر مهم معماری در منطقه اطراف حرم رضوی وجود دارد که همه ثبت تاریخی شده و باید بازسازی شوند. البته هزینه بازسازی بافت فرسوده زیاد است اما این هویت تاریخی باید حفظ شود.
ترکان افزود: میراث فرهنگی دارای بروکراسی خفه کننده ای است. این سازمان باید از روشهای قدیمی آزاد شده و با روش اداره به صورت شرکتهای گردشگری اداره شود که البته طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه نیز کمکی به موضوع نخواهد کرد
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز گفت: طی نشست با کارگروه کمیسیون عمران مجلس خواسته شد تا مجلس برای تامین منابع مالی این بافت کمکهایی در نظر گیرد.
سید مصطفی نعمتی افزود: برای سرعت دادن به بازسازی این بافت باید با تسهیلگری، افراد درون بافت به مشارکت فراخوانده شوند.
اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی در محدوده ای به وسعت ۳۱۰ هکتار از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن