اخبار مهماقتصادی

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع اصحاب رسانه گفت؛ عملکرد راه آهن کشور نمره ۷۳ گرفت/ توسعه قطارهای حومه ای دستور کار ۹۷

کد خبر : 15805

طبق یک نظر سنجی معتبر که توسط یکی از دانشگاه های تهران، انجام شد، به عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نمره ۷۳ داده شد.

به گزارش صبح مشهد، معاون مسافری راه آهن کشور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد گفت: قطار مشهد – نخجوان دو بار در هفته در این مسیر حرکت دارد و در صورت به نتیجه رسیدن رایزنی ها قطار مشهد- عشق آباد نیز امسال راه اندازی می شود.
میر حسن موسوی ادامه داد: قطارهای ترکیه که پیشتر از ضریب اشغال مسافر بالایی برخوردار بودند با حفظ ارائه خدمات در دو قطار ایرانی و ‌ترکیه ای فعال در این مسیر امسال دوباره راه اندازی خواهند شد.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون توافق با یک شرکت زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت برای جا به جایی مسافران و زائران در مسیر مشهد – کربلا تقریبا نهایی شده و احتمالا فروش بلیت قطار این مسیر پس از ماه مبارک رمضان انجام می شود اما ادامه مسیر از مرز شلمچه تا کربلا با اتوبوس و قطار و یا فقط با اتوبوس خواهد بود.
وی در ادامه همچنین اظهار کرد: میزان جا به جایی مسافر در شبکه قطارهای حومه ای کشور با ۶٫۱ میلیون نفر پارسال نسبت به سال ماقبل ۱۶٫۶ بیشتر شد. پارسال ۲۴ میلیون و ۴۵۰ هزار مسافر در راه آهن جمهوری اسلامی ایران جا به جا شدند که در مقایسه با سال ماقبل ۶٫۳ درصد افزایش داشت. رشد جا به جایی مسافر قطارهای بین شهری در مسیرهای طولانی نیز ۳٫۵ درصد بوده است.
موسوی همچنین از پایان یافتن تدوین اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای کشور خبر و ادامه داد: زیرسازی اتصال شهر سبزوار به شبکه ریلی تقریبا تمام شده و متناسب با اعتبار تخصیصی پیشرفت دارد. در تکمیل این عملیات بلافاصله قطار حومه ای مشهد – سبزوار راه اندازی و حتی در مسیر سبزوار- تهران نیز در صورت تقاضا این خط ریلی برقرار می شود.
وی به تکمیل مطالعات ساخت قطارمشهد – گرگان نیز اشاره و بیان کرد: به محض ساخت خطوط از سمت مشهد و گرگان ابتدا ریل گذاری از مشهد تا گلبهار آغاز و پس از تکمیل قطار حومه ای مشهد – گلبهار راه اندازی و در ادامه مشهد از طریق راه آهن به شهرهای چناران، قوچان و گرگان متصل می شود.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اتصال شهرهای رشت و ارومیه به شبکه سراسری راه آهن و تکمیل مسیر بستان آباد – تبریز هم نیمه نخست امسال ۹۷ انجام می شود و اگر تقاضایی برای سفر به مشهد از این شهرها اعلام شود قطار مشهد نیز در این مسیرها راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: پارسال ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید توسط شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل در کشور ساخته شد و همچنین شرکت راه آهن به منظور افزایش ظرفیت در خطوط، رفع گلوگاهها و ارتقا ایمنی ۷۰۰ کیلومتر ریل گذاری داشت که رکوردی جدید است.
موسوی به فعالیت ۱۱ شرکت حمل و نقل مسافربری خصوصی در کشور اشاره و بیان کرد: از سال ۹۴ تا ۹۷ قیمت بلیت قطار افزایش نیافت اما با توجه به تورم، افزایش حقوق و دیگر هزینه ها پیشنهاداتی از شرکتها مبنی بر افزایش قیمت بلیت ارایه شده و قرار است با توجه به رقابت با حمل و نقل جاده ای تصمیم گیری برای تغییر احتمالی قیمتها در هیات رئیسه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام شود .
وی ادامه داد: پارسال متوسط تاخیر حرکت از مبدا قطارها در کشور زیر ۱۸ ثانیه بود و تاخیر قطارها در رسیدن به مقصد به زیر ۲۷ دقیقه رسیده است. یکی از دانشگاهها در خصوص خدمات ارئه شده توسط راه آهن از سال ۱۳۹۵ نظر سنجیهایی انجام داده که امسال نمره رضایتمندی مردم از راه آهن با سه رتبه پیشرفت به ۷۳ رسیده است.
از مجموع ۱۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور هزار و ۵۰۰ کیلومتر معادل ۱۲ درصد آن در خراسان رضوی قرار دارد. این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن