استانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد مطرح کرد: کارکنان فردوس‌ها متکفل یک امر شرعی هستند/ به زودی راه تردد آرامستان بهشت رضوان مناسب سازی می شود

کد خبر : 15410

بیشترین علل فوت مربوط به بیماری‌های سیستم گردش خون با ۳۰ درصد، اختلالات خاص بعد از دوره تولد با ۱۵ درصد، سرطان‌ها با ۱۳ درصد، بیماری‌های عفونی و سیستم تنفسی هر دو با ۷ درصد و حوادث جاده‌ای با ۳ درصد به ترتیب بیشترین علل فوت در شهر مشهد است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از افزایش ۱۰ درصدی تعرفه کفن و دفن آرامستان بهشت رضا(ع) در سال آینده خبر داد.
به گزارش صبح مشهد،  حجت‌الاسلام دکتر مهدوی دامغانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: سازمان فردوس‌ها متکفل یک امر شرعی در شهرداری است لذا شان فعالیت افراد در سازمان فردوس‌ها به خصوص افرادی که در آرامستان‌ها خدمت می‌کنند بسیار بالا است اما در بُعد اجتماعی کمتر به آن پرداخته شده است.
وی افزود: با توجه به این مهم به دنبال اجرای طرح سختی کار کارکنان در سازمان فردوس‌ها به خصوص آرامستان‌های شهر هستیم.
مهدوی دامغانی ادامه داد: همچنین در سال جاری مصوبه‌ای برای افزایش ۲۰ درصدی حقوقی پرسنل، تصویب و اجرایی شد.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در ادامه به مهم‌ترین اولویت‌های سازمان در سال آینده اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های سال آینده تکمیل سالن معراج آرامستان بهشت رضا(ع) است که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: مقرر شده تا این سالن معراج تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در خصوص ایجاد راه دسترسی به آرامستان بهشت رضوان بیان کرد: آرامستان بهشت رضوان با ۱۸۸ هکتار مساحت به منظور کاهش ترافیک آرامستان بهشت رضا(ع) و ایجاد خدمتی ماندگار برای افراد در غرب مشهد احداث شده اما مشکل عدم وجود راه دسترسی مناسب برای این آرامستان بود که برنامه‌ریزی شده به زودی راه دسترسی آن ایجاد و مسیر برای تردد شهروندان تسهیل شود.
مهدوی دامغانی همچنین از احداث غسالخانه در بیمارستان‌های بزرگ خبر داد و گفت: از آنجایی که ۳۰ درصد اموات شهر مشهد از دو بیمارستان بزرگ امام رضا (ع) و قائم (عج) است لذا مقدمات احداث غسالخانه در این دو بیمارستان و دیگر بیمارستان‌های بزرگ شهر فراهم شده است.
تخفیف ۴۰ درصدی کفن و دفن در آرامستان بهشت رضوان
وی در ادامه با اشاره به افزایش تعرفه‌های کفن و دفن بیان کرد: تعرفه‌های خدمات عمومی کفن و دفن در آرامستان بهشت رضا (ع) در سال جاری ۸۰۸ هزار تومان است که در سال آینده با ۱۰ درصد افزایش به ۸۸۸ هزار تومان خواهد رسید.
مهدوی دامغانی ادامه داد: در حوزه خدمات اختصاصی نیز تعرفه در سال جاری یک میلیون و ۳۶۳ هزار تومان است که سال آینده با ۸ درصد افزایش و یک میلیون و ۴۸۶ هزار تومان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین در حال حاضر قبور دو طبقه در آرامستان بهشت رضا (ع) احداث شده که با تخفیف به شهروندان ارائه می‌شود.
وی در خصوص تعرفه‌های آرامستان بهشت رضوان نیز گفت: در حال حاضر مجموعه هزینه خدمات عمومی در آرامستان بهشت رضوان ۴۰ درصد تخفیف دارد.
برای توسعه آرامستان بهشت رضا(ع) با آستان قدس به توافق نرسیدیم
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در خصوص توسعه آرامستان بهشت رضا (ع) ادامه داد: برای توسعه آرامستان بهشت رضا(ع) باید صاحبان زمین‌های زارعی به توافق برسیم و در مرحله بعد با آستان قدس توافق شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حق برخی از زمین‌های کشاورزی پرداخت شده اما هنوز نتوانستیم با آستان قدس رضوی به توافق برسیم؛ همچنین ۱۸۵ هکتار از اراضی طرح توسعه بهشت رضا(ع) در قسمت شرقی که در اختیار کشاورزان است فریز شده است.
فوت روزانه ۵۰ نفر در شهر مشهد
مهدوی دامغانی همچنین در ادامه به آمار متوفیان سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۹ هزار ۸۳۶ نفر فوت در مشهد فوت کردند که ۱۱ هزار نفر از این تعداد در بهشت رضا (ع) دفن شده‌اند.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: از این تعداد ۴ هزار و ۱۱۷ نفر زن و ۵ هزار و ۸۹۰ نفر مرد طی سال جاری در مشهد فوت و در آرامستان بهشت رضا (ع) دفن شده‌اند.
وی عنوان کرد: همچنین طی سال جاری ۲۲۱ نفر در آرامستان بهشت رضوان به خاک سپرده شدند که ۷۳ نفر از این تعداد زن و ۱۴۸ نفر مرد هستند.
مهدوی دامغانی گفت: در سال جاری ۳۳۲ نفر در آرامستان بهشت جوادالائمه (ع) دفن شدند که ۱۴۸ نفر زن و ۱۸۴ نفر مرد هستند.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه داد: در آمار کلی ارائه شده ۶۳۲۰ متوفی نیز از شهر مشهد به سایر شهرها برای تدفین اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه در مشهد ۵۰ نفر فوت می‌کنند، تصریح کرد: بیشترین علل فوت مربوط به بیماری‌های سیستم گردش خون با ۳۰ درصد، اختلالات خاص بعد از دوره تولد با ۱۵ درصد، سرطان‌ها با ۱۳ درصد، بیماری‌های عفونی و سیستم تنفسی هر دو با ۷ درصد و حوادث جاده‌ای با ۳ درصد به ترتیب بیشترین علل فوت در شهر مشهد است.
مهدوی دامغانی گفت: همچنین بیشترین رده سنی فوت با ۱۴ درصد بین ۸۰ تا ۸۴ سال است.
برگزاری جشنواره عکس نوروزی
وی همچنین از برگزاری فراخوان طرح جهادی رنگ‌آمیزی مزار شهدا خبر داد و گفت: در این راستا تاکنون ۷۸۰ نفر ساعت در قالب ۱۵ گروه جهادی در این طرح شرکت کردند که مقرر شده طرح دائمی شود.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد عنوان کرد: همچنین در نوروز ۹۷ جشنواره عکس نوروز در آرامستان بهشت رضا (ع) در دو بخش نوروز با شهدا و بخش آزاد برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن