اخبار مهماستانیشهری

احداث پارک‌سوار با ظرفیت هزار خودرو در میدان فردوسی تا عید نوروز/استفاده از مینی‌بوس در خطوط اتوبوس کم‌تراکنش مشهد

کد خبر : 15366

خط ۲ قطارشهری مشهد در حال حاضر از روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند که در روزهای نوروز این سرویس‌دهی در طول هفته و از ساعت ۶ صبح تا ۱۵ خواهد بود؛ همچنین سرفاصله زمانی از ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از احداث پارک‌سوار با ظرفیت هزار خودرو در میدان فردوسی تا عید نوروز خبر داد.
به گزارش صبح مشهد، وحید برکچی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های استقبال از بهار ۹۷ حوزه حمل و نقل و ترافیک به همراه مدیران سازمان های تابعه در جمع اصحاب رسانه حضور یافته بود، بیان کرد: روزانه بالغ بر ۶ میلیون سفر درون‌شهری در شهر مشهد انجام می‌شود که ناوگان اتوبوسرانی با جابه‌جایی روزانه یک میلیون مسافر بیشترین نوع حمل و نقل عمومی مورد استفاده مسافران است.
وی تصریح کرد: این سازمان به طور متوسط سالیانه ۳۶۰ میلیون نفر را در شهر جابه‌جا می‌کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به استفاده حجم زیادی از مسافران از ناوگان اتوبوسرانی، سرویس‌دهی این ناوگان از ۱۶ اسفندماه سال جاری با یک ساعت افزایش از ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ است.
برکچی همچنین با اشاره به ورود ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی مشهد شهر مشهد گفت: در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۷٫۵ سال است که با ورود اتوبوس‌های جدید به ۶ سال کاهش پیدا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات در این حوزه، سرویس‌دهی ویژه به محل‌های اسکان زائر و استقرار سرویس‌های دربستی در پایانه‌های مسافربری امام رضا(ع)، معراج و راه‌آهن است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سال آینده اجرای مسیر ویژه خط ۳ بی.آر.تی است، گفت: با اجرای این پروژه در گام اول روزانه ۷۱۵۰ هزار نفر و در گام دوم ۲۰۰ هزار نفر توسط خط ۳ بی.آر.تی جابه‌جا خواهند شد.
برکچی گفت: یکی از معضلات مسیر خط ۳ بی.آر.تی پارکینگ و پارک‌سوار بود که در این راستا تعدادی پارکینگ در خیابان مجد، توحید و قرنی آماده‌سازی شده است.
وی اضافه کرد: همچنین یکی از اعتراضات در خصوص این پروژه از سوی صاحبان واحدهای صنفی مطرح شده بود که برای حل این معضل در کنار ایجاد بارانداز مقرر شده تعدادی خودروی برقی برای جابه‌جایی بار این واحدهای صنفی فعال شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: اعتقاد داریم تا زمانی که سخت‌گیری ویژه‌ای برای خودروهای شخصی نداشته باشیم مردم به سمت حمل و نقل عمومی نخواهند آمد و مشکلات زیست محیطی را خواهیم داشت.
انجام تست اتصال خط یک و ۲ قطارشهری مشهد
برکچی با بیان اینکه دومین مُد حمل و نقل عمومی شهر مشهد قطارشهری است، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه ۱۲۰ هزار نفر با خط یک قطارشهری مشهد جابه‌جا می‌شوند لذا باتوجه به افزایش حضور زائران در نوروز مقرر شد تا در این روزها ساعت بهره‌برداری افزایش و از ۶ صبح تا ۲۳ سرویس‌دهی انجام شود؛ همچنین سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه از ۷ دقیقه به ۴ دقیقه خواهد رسید.
وی اضافه کرد: همچنین خط ۲ قطارشهری مشهد در حال حاضر از روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند که در روزهای نوروز این سرویس‌دهی در طول هفته و از ساعت ۶ صبح تا ۱۵ خواهد بود؛ همچنین سرفاصله زمانی از ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه خواهد رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص زمان اتصال خط یک و ۲ قطارشهری گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های میدان سعدی و میدان دکتر شریعتی در خط ۲ قطارشهری مشهد به اتمام رسیده و در حال انجام تست خط هستیم لذا با تکمیل اقدامات ایمنی شاهد بازگشایی این ایستگاه‌ها و اتصال خط یک و ۲ خواهیم بود.
وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت پروژه اتصال خط یک و ۲ قطارشهری علی‌رغم وجود محدودیت‌های اعتباری، شهرداری مشهد برای تکمیل این پروژه در بخش سیگنالینک و تکمیل ایستگاه‌ها، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.
ارسال لایحه تعیین تکلیف تاکسی‌های اینترنتی به استانداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی زرد و ۲۵ هزار دستگاه تاکسی تحت پوشش در شهر مشهد فعال است.
برکچی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع لایحه تاکسی‌های اینترنتی به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و برای بررسی‌های نهایی به استانداری ارسال شده است.
اجرای طرح نظرسنجی نوروزی در پایانه امام رضا (ع)
وی در ادامه به خدمت‌رسانی به مسافران در پایانه‌های مسافربری شهر مشهد گفت: پایانه امام رضا(ع) دومین پایانه بزرگ کشور است و بیشترین جابه‌جایی مسافر را در کشور دارد لذا پیش‌بینی لازم در این پایانه برای ارائه بسته‌های اطلاع‌رسانی ویژه زائران پیش‌بینی شده است.
معاون حمل و نقل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: همچنین طرح نظرسنجی در پایانه مسافربری مشهد در خصوص خدمات ارائه شده شهر مشهد همزمان با روزهای نوروز انجام می‌شود.
افزایش محدوده طرح ترافیک مشهد در سال آینده
وی در خصوص کنترل ترافیک شهر مشهد تصریح کرد: در این راستا مرکز کنترل ترافیک از طریق دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلفات در ایام نوروز به صورت ویژه فعال است.
برکچی عنوان کرد: در کنار آن ۵ دوربین ثبت تخلف به صورت سیار در اختیار پلیس راهور قرار داده شده تا به صورت ویژه شهر را رسد و با موارد تخلف برخورد کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به محدوده طرح ترافیک شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در برنامه سال آینده مقرر شده تا با تصویب شورای همتا به دلیل وجود مشکلات ترافیکی در سطح شهر مشهد محدوده طرح ترافیک مشهد افزایش پیدا کند اما در ایام نورزو به روال قبل برگردد.
وی اضافه کرد: همچنین با همکاری آستان قدس رضوی مقرر شد تا عید نوروز در محل خیابان فردوسی ۴ هکتار زمین با ظرفیت یک هزار خودرو به عنوان پارک‌سوار احداث شود تا شهروندان بتوانند پس از پارک خودروی خود با استفاده از مینی‌‌بوس‌های اتوبوسرانی به صورت مستقیم به حرم مطهر رضوی مراجعه کنند.
وی همچنین با بیان اینکه ساماندهی حمل و نقل بار یکی از مهم‌ترین موضوعات حمل و نقل و ترافیک است، گفت: در این راستا برای عید نوروز ۱۵ گشت در شهر مشهد به منظور نظارت بر حمل و نقل و بار شهری فعال خواهد شد.
در ادامه مهدی علوی‌مقدم، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در خصوص ساماندهی تاکسی‌های اینترتی گفت: سیاست شهرداری مشهد در حوزه تاکسی‌های اینترتی براساس ضوابط و قوانین است.
وحید مبین‌مقدم، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد نیز در خصوص افزایش بهای بلیت قطارشهری گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش بهای بلیت قطارشهری نداریم و فعلا ۵۵۰ تومان است.
وی ادامه داد: با توجه به اتصال خط یک و ۲ قطارشهری مشهد در سال آینده و ایجاد شبکه مترویی مقرر شده بهای بلیت قطارشهری براساس مسافت محاسبه شود.

اصلاح هزینه پارک خودرو در ۲۲۰۰ تابلوی الیت

هزینه پارک خودرو در معابر تحت پوشش الیت براساس مصوبه شورای اشلامی کاهش پیدا کرده است لذا به مرور ۲۲۰۰ تابلوی الیت سطح شهر اصلاح خواهد شد.

همچنین مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت از اصلاح هزینه پارک خودرو در ۲۲۰۰ تابلوی الیت خبر داد.
سیدحسین هاشمی‌زادگان گفت: برای ارائه خدمات به شهروندان در روزهای نوروز مقرر شد ۳۰ هزار فضای پارک علاوه بر فضای پارک موجود در شهر مشهد آماده‌سازی شود که برای این پارکینگ‌ها کنترل تردد مکانیزه صورت خواهد گرفت.
وی در خصوص تغییر هزینه الیت در تابلوهای تصریح کرد: هزینه پارک خودرو در معابر تحت پوشش الیت براساس مصوبه شورای اشلامی کاهش پیدا کرده است لذا به مرور ۲۲۰۰ تابلوی الیت سطح شهر اصلاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت همچنین در خصوص رونمایی از کتاب پارکبانی گفت: پارکبانان شرکت الیت روزانه ۱۵۰ هزار ارتباط رخ به رخ با شهروندان دارد لذا مقرر شد تا کتابی در خصوص مطالب مرتبط با پارکبانی و ارتباط با شهروندان تدوین شود که امروز برای اولین بار در کشور رونمایی شده است.

استفاده از مینی‌بوس در خطوط اتوبوس کم‌تراکنش

خطوط مینی‌بوس شهرداری تا ۴۵۰ نفر در روز را جابه‌جا می‌کند لذا مقرر شد در خطوط اتوبوسی که تراکنش کم وجود دارد به جای اتوبوس از مینی‌بوس استفاده شود.

همچنین مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم از استفاده از مینی‌بوس در خطوط اتوبوس کم تراکنش خبر داد.
علی اصغر نیشابوری در خصوص استفاده از مینی‌بوس در خطوط کم تراکنش گفت: طبق استاندارد موجود یک دستگاه اتوبوس ۱۲ متری باید به طور میانگین ۸۰۰ نفر را جابه جا کند اما خطوط اتوبوسی در مشهد وجود دارد که میانگین تنها ۳۰۰ نفر در روز جابه‌جا می‌کند.
وی افزود: این در حالیست که خطوط مینی‌بوس شهرداری تا ۴۵۰ نفر در روز را جابه‌جا می‌کند لذا مقرر شد در خطوط اتوبوسی که تراکنش کم وجود دارد به جای اتوبوس از مینی‌بوس استفاده شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد تصریح کرد: شهروندان عمدتا در این خصوص گلایه داشتند که دلیل آن تک در بودن و ارتفاع کم مینی‌بوس بود لذا با ورود مینی‌بوس‌های دو در و با ارتفاع بیشتر که روز گذشته رونمایی شد این مشکل شهروندان رفع شد.

بازبینی قرارداد ایستگاه‌های دوچرخه شهر مشهد

در حال حاضر ۱۳۴ ایستگاه دوچرخه فعال است اما از آنجایی که ایستگاه‌ها و دوچرخه‌ها مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت لذا قرارداد در حال بازبینی است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از بازبینی قرارداد ایستگاه‌های دوچرخه شهر مشهد خبر داد.

سید مهدی امامی میبدی بیان کرد: طبق مطالعات حمل و نقلی شهر مشهد باید ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد احداث شود که در حال حاضر ۱۰۸ کیلومتر آن اجرایی شده است.
وی افزود: متاسفانه مسیرهای دوچرخه در مشهد پیوستگی ندارد لذا مقرر شده تا به صورت پایلوت در منطقه ۹ و ۱۱ این موضوع اجرایی شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد همچنین در خصوص ایستگاه‌های دوچرخه عنوان کرد: قراردادی در دوره قبلی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی به منظور احداث ۱۵۰ ایستگاه دوچرخه منعقد شد که در حال حاضر ۱۳۴ ایستگاه آن فعال است اما از آنجایی که ایستگاه‌ها و دوچرخه‌ها مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت لذا قرارداد در حال بازبینی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن