استانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حجت الاسلام مستشاری در جمع زوج‌های دانشجو: اساس زندگی صداقت است/ گفتن گذشته خود نزد همسر حماقت است نه صداقت!

کد خبر : 15097

معاون امور دفاتر ، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: ازدواج های دانشجویی می تواند الگوی مناسبی برای سایر ازدواج های جامعه باشد و پایین بودن میزان جدایی در این نوع وصلت ها، خود مؤید موفقیت این طرح می باشد.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام علیرضا مستشاری چهارشنبه شب در جمع زوج های دانشجوی دوازدهمین کاروان مرحله بیست و یکم طرح ملی همسفر تا بهشت در رواق دار الزهرای حرم امام رضا(ع)، گفت: پنج نکته کلیدی در زندگی وجود دارد که باید زن و شوهر برای داشتن یک زندگی موفق و با قوام به کار گیرند.

وی با انتقاد از برخی سخن کارشناسان مسائل خانواده و اساتید مسائل ازدواج، ادامه داد: شاید این سخن من مورد نقد افرادی قرار بگیرد که در موضوع ازدواج دارای رشته سخن و صاحب نظر می‌باشند؛ اما من اعتقاد دارم این سخن که زندگی را عاشقانه آغاز و ادامه دهید اشتباه است.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: این سخن توهمی شاعرانه است و زوجین تلاش کنند هیچ گاه زندگی را بر این مبنا قرار ندهند زیرا هیچ گاه زندگی بر اساس عشق آغاز و ادامه نخواهد یافت.

حجت الاسلام مستشاری زندگی را بر اساس نیاز دانست و تاکید کرد: زندگی بر اساس ایجاد حس نیاز در دختر و پسر آغاز می‌شود و اگر این نیاز را باور کنیم بر اساس آن می‌توان زندگی را تنظیم و ادامه داد.

معاون امور دفاتر ، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: یک دختر و پسر تنها و مجرد دارای نقاط ضعفی هستند که تکامل این دو با ازدواج امکان پذیر است، زیرا حقیقت این است که انسان تنها و بدون شریک امورات زندگی خود را نمی‌تواند بگذراند.

این کارشناس برنامه سمت خدا با طرح این موضوع که اگر شما حس نیاز نداشته باشید حاضر به رفتن زیر بار مسئولیت زندگی نخواهید شد، گفت: اگر دختر و پسر خود را نسبت به همسر متعهد بدانند و بر اساس نیازها با وجدان خود، رفع نیاز همسر را وظیفه اخلاقی و خدایی خود بدانند زندگی با موفقیت پیش می‌رود.

وی به ایجاد برخی عشق‌های خیابانی و دانشکده‌ای اشاره کرد و با انتقاد از عشق‌های مجازی، بیان داشت: اگر نیاز و رفع تکریمانه آن میان زن و شوهر شکل نگیرد جملاتی مانند (مگر وظیفه من است؟ به من ارتباطی ندارد، من نوکر نیستم) و غیره زندگی را برهم خواهد زد و این‌گونه سخن گفتن‌ها بیشتر در همان زندگی‌هایی شکل می‌گیرد که بر پایه احساس عشق به وجود می‌آید.

حجت الاسلام مستشاری دعوای بسیاری از زن و شوهرها در زندگی را ناشی از عدم اعتقاد به رفع نیاز یکدیگر دانست و متذکر شد: اگر زن و مرد عاقلانه زندگی کنند از همان ابتدای زندگی به جای کشتن گربه دم حجله تلاش بر ایجاد حس وابستگی میان خود می‌کنند.

معاون امور دفاتر ، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ادامه داد: راه وابسته کردن زن به مرد با قلدری و راه وابسته کردن مرد به زن نیاز به شرط و شروط ندارد بلکه می‌توان مرد را مانند کبوتری دست آموز با محبت و زن را نیز با مهربانی به خود وابسته کرد.

وی ادامه داد: انتقاد دوم من به این جمله است که می‌گویند زن و مرد پس از ازدواج دو روح در یک بدن می‌شوند که از نگاه من تا هنگامی که ما زنده هستیم یک روح در دو بدن نخواهیم شد.

حجت الاسلام مستشاری تصریح کرد: دو نفر در قالب زن و شوهر دارای دو شخصیت مستقل، دو تربیت متفاوت و دو خانواده با دو فرهنگ متفاوت هستند.

این کارشناس برنامه سمت خدا افزود: تفاهمی که عنوان می‌شود زن و مرد باید در ابتدای زندگی داشته باشند تنها ۳۰ درصد یک زندگی را شکل می‌دهد و وظیفه شما پس از وارد کردن فرد دیگری تحت عنوان همسر درک او به عنوان یک انسان مستقل است.

حجت الاسلام مستشاری ادامه داد: همسر شما دارای خلقیات و احساسات متفاوتی از شما است. او نمی‌تواند همان زمان که شما شاد هستید شاد باشد و دقیقا در زندگی همان رفتاری را انجام دهد که شما دوست دارید.

وی متذکر شد: از امیر المونین علی(ع) حدیث است که انسان گاه شاد است و گاه غمگین. این نکته نشان می‌دهد که شما باید تلاش کنید یکدیگر را در شرایط خاص درک کنید و هر دو در جان و بدن خود به درک بالا از یکدیگر برسید.

معاون امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سومین نکته را عدم تلاش برای ایجاد تغییر در طرف مقابل دانست و افزود: هرگز تلاش نکنید تا طرف مقابل خود را اصطلاحا بسازید و یا درستش کنید.

این کارشناس برنامه سمت خدا ادامه داد: این گمان اشتباه است که شما بخواهید فردی را که ۲۰ سال در شرایطی متفاوت با خواست شما بزرگ و تربیت شده را مطابق میل خود تغییر دهید.

حجت الاسلام مستشاری با تاکید بر این نکته که زن و مرد در طول زندگی بسیار به هم شبیه می‌شوند، گفت: زن و مرد در طول زندگی در رفتار و عمل و حتی صدا به یکدیگر شبیه می‌شوند و این تنها نیاز به صبر دارد.

وی متذکر شد: شما باید قسمت را در زندگی خود بپذیرید و همسرتان را هر گونه که هست قبول کنید و هرگز به صورت مستقیم و عامرانه همسر خود را نصیحت و یا عیب او را بر رخش نکشید.

معاون امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: امام(ره)، امام خامنه‌ای و مرحوم آیت الله بهجت هر سه در هنگام ایراد عقد جوانان بر این نکته تاکید داشته و دارند که بروید و با یکدیگر بسازید.

این کارشناس مسائل خانواده تاکید کرد: ۹۰ درصد اختلافات در طول زندگی خصوصا سال‌های اولیه زندگی به دلیل همین تلاش نادرست و بیهوده است که زن و مرد تلاش دارند همسر خود را به فرد مورد نظر خود تغییر داده و برای رسیدن به این خواسته خود عیوب همسر را مدام بیان و در حال رفع آن هستند.

حجت الاسلام مستشاری نکته چهارم را نگفتن گذشته خود برای همسر تحت هر شرایطی عنوان کرد و بیان داشت: گفتن گذشته خود برای همسر حماقت است نه صداقت زیرا ممکن است شک و حساسیت همسر را در طول زندگی به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مردان هرگز از علاقه‌های قبلی خود و زنان هرگز از خواستگاران خود خصوصا اگر آن خواستگار در میان اعضای خانواده زن می‌باشد حرفی نزنند تا برهم زننده آرامش زندگی خود نباشند.

معاون امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به برخی احساسات پشیمانی میان زن و شوهر پس از ازدواج اشاره داشت و گفت: آیه ۱۹ سوره نساء را زوجین مطالعه کنند در این آیه همین زن و شوهری که نصیب شما شده است را خیر برای شما می‌داند. پس هر اندازه از این انتخاب پشیمان هستید آن را امتحان زندگی خود بدانید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن