اخبار مهماستانیاقتصادی

ادغام «مهر اقتصاد» و «ثامن» با بانک «انصار» در بهار ۹۷

کد خبر : 15356

معاون نظارت بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی از سامان دهی موسسات غیر مجاز و پرداخت سپرده ۹۸ درصد سپرده گذاران، جزئیات دریافت اصل پول سپرده گذاران در همه موسسات غیرمجاز را به تفکیک اعلام کرد و وعده داد که سپرده ۲ درصد بقیه سپرده گذاران که دارای سپرده های کلان بوده اند که مجموع وجوه آنان حدود ۲۵ درصد از کل وجوه سپرده گذاری شده دراین موسسات را تشکیل می دهد، تا نیمه سال آینده پرداخت شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، فرشاد حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی دیروز درنشستی خبری همچنین از ادغام بانک های مهراقتصاد و تعاونی ثامن در بانک انصار خبرداد که براساس آن با توافق میان ستادکل نیروهای مسلح، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بانک انصار به عنوان بانک ادغام پذیرنده است و بانکی باثبات تر و جامع تر و سالم تر برای رفع مشکلات قبلی با همان عنوان انصار در بهار سال آینده ایجاد می شود.
به گفته وی اکنون هیچ موسسه اعتباری غیرمجازی فعالیت نمی کند و امکان ایجاد موسسه غیرمجاز درکشور وجود ندارد با این حال بانک مرکزی مجوز فعالیت ۲۵۶ تعاونی اعتبار کارگری و کارمندی تک شعبه ای را صادر کرده است که تنها می توانند در حیطه کاری سازمان یا نهاد ذی ربط خودشان برای همان کارکنان فعالیت کنند.
حیدری همچنین درپاسخ به سوال خراسان که بانک مرکزی به چه دلیل اجازه داد تا فعالیت برخی از این موسسات غیرمجاز تاحدی رشد کند که بتوانند چند صد هزار نفر سپرده گذار جذب کنند چرا که برخی از این مسائل حتی در دولت فعلی و قبلی نیز اتفاق افتاد؟ گفت: تاسیس و گسترش این موسسات غیرمجاز هیچ ارتباطی به دولت فعلی و دولت قبل ندارد، به موجب قانون پولی وبانکی بانک مرکزی موظف به نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بود و بانک مرکزی موظف به نظارت بر صندوق قرض الحسنه یا تعاونی که نیروی انتظامی یا وزارت تعاون ایجاد کرده است نبود، از سال ۱۳۸۶ به بعد که قانون سامان دهی بازارهای غیرمتشکل پولی تصویب شد این نظارت بر عهده بانک مرکزی گذاشته شد که از آن سال به بعد شاهد سامان دهی این صندوق ها و تعاونی ها هستید.
وی از اختصاص ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار برای سامان دهی موسسات غیرمجاز و پرداخت به سپرده گذاران خبرداد و گفت: این رقم از طریق فروش اموال این موسسات درآینده به تدریج به بانک مرکزی بازخواهد گشت.حیدری همچنین با یادآوری ورود مقام معظم رهبری به مسئله سامان‌دهی موسسات غیرمجاز و دستور ایشان به سران سه قوه برای بررسی و حل مسئله گفت: سران سه قوه نیز کمیته ای را برای سامان دهی این موسسات مامور به فعالیت کردند که اقدامات بعدی پیرو مصوبات این کمیته صورت گرفت.
ارجاع پرونده تخلفات مدیران موسسات به قوه قضاییه
وی با بیان این که بانک مرکزی متناسب با هر تعاونی غیرمجاز و دارایی آن سیاست و برنامه مخصوص آن را طراحی کرده است، افزود: تعاونی های فرشتگان، البرز ایرانیان، وحدت، افضل توس، بدر توس و صندوق قرض الحسنه ولی عصر میمنت آباد رباط کریم امسال سامان دهی شدند. پرونده تخلفات صاحبان این تعاونی ها در قوه قضاییه در دست رسیدگی است.
وی گفت: نخستین تعاونی که سامان دهی آن از سال ۹۵ آغاز شد، فرشتگان بود که ۴۵۸ هزار نفر سپرده گذار داشت؛ بر اساس مصوبه سران قوه مقرر شد در این تعاونی سپرده های تا ۲۰۰ میلیون تومان را پرداخت کنیم که سود حساب ها از تاریخ انحلال یعنی شهریور ۹۴ به بعد پرداخت نشود ضمن این که دارندگان حساب های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز به میزان ۲۰۰ میلیون تومان گرفتند.
وی توضیح داد: دلیل پرداخت نشدن سود به این دلیل است که میزان دارایی های شناخته شده آن کمتر از بدهی آن به سپرده گذاران است.وی گفت: ۹۹ درصد سپرده گذاران فرشتگان تعیین تکلیف شده اند و یک درصد باقی مانده پس از بررسی های هیئت تسویه درباره پرداخت آن ها تصمیم گیری می شوند.
وی افزود: تعاونی دومی که سامان دهی شد، البرز ایرانیان بود که ۴۴ هزار و ۷۸۱ نفر سپرده گذار داشت که قرار شد به اعضای آن تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود با این قید که نرخ سود آن ها به ۱۵ درصد تعدیل شود.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات این تعاونی ها این بود که با اغواگری نرخ های سود غیرمتعارف از ۲۵ درصد به بالا می دادند که با توجه به عملکرد این تعاونی ها امکان پرداخت این میزان سود وجود نداشت.حیدری گفت: ۴۱ هزار و ۷۳۱ نفر از سپرده گذاران این تعاونی تعیین تکلیف شده اند و کسانی هم که بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشتند، هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان علی الحساب دریافت کرده اند.
وی گفت: از این تعاونی ۹۳ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند و ۷ درصد باقی مانده دارندگان حساب های بالای ۱۰۰ میلیون تومان هستند.
معاون نظارتی بانک مرکزی اظهارکرد: تعاونی بعدی وحدت بود که ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ سپرده گذار داشت ،طبق تصمیم کمیته سران قوا تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است که تاکنون ۳۷۰ هزار و ۹۵۸ نفر تعیین تکلیف شدند یعنی ۹۷٫۳ درصد .
معاون بانک مرکزی گفت: درباره تعاونی افضل توس نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و دارندگان حساب های بالاتر نیز تا همین میزان دریافت کردند.
وی کل سپرده گذاران را ۳۶۵ هزار و ۳۰۰ نفر بیان کرد که ۳۶۱ هزار و ۲۷۵ نفر آن ها تعیین تکلیف شده اند.
حیدری ادامه داد: تعیین تکلیف دو تعاونی بدر توس در خراسان و ولی عصر رباط کریم نیز از هفته گذشته آغاز شد که در تعاونی ولیعصر تعداد کل سپرده گذاران ۲۷ هزار و ۳۵۷ نفر هستند که تا ۲۰ اسفند ۱۷ هزار و ۸۶۱ نفر تعیین تکلیف شدند که امیدواریم در سه روز باقی مانده بقیه تعیین تکلیف شوند.کل سپرده گذاران ۵۱ هزار و ۹۵۲ نفر هستند که تاکنون ۴۵ هزار و ۳ نفر تعیین تکلیف شده اند. وی درپاسخ به خراسان درباره رقم تسویه نیز گفت:۳۰۰ میلیارد تومان برای سامان دهی سپرده گذاران موسسه بدرتوس و ۱۳۰ میلیارد تومان برای سامان دهی سپرده گذاران ولی عصر(عج)اختصاص داده شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن