اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی: آستان قدس رضوی مدیریت خدمت به زائران را بر عهده بگیرد

کد خبر : 44540

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مدیریت خدمت به زائران امام هشتم (ع) باید از لحظه حرکت تا زمان بازگشت به صورت واحد صورت گیرد و آستان قدس رضوی باید مدیریت جامع این خدمت را برعهده داشته باشد.

به گزارش صبح مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی روز شنبه در آیین افتتاحیه دوره دانش‌افزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور در مشهد افزود: این خواسته در دوره تولیت های گذشته و حال بارگاه رضوی مطرح بوده است که تمام نهادها به زائر خدمت بدهند و این خدمات با مدیریت واحد به زائران رضوی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت رضا (ع) موسس شهر مشهد هستند، گفت: بر اساس آنچه در تاریخ روایت شده است آن حضرت زمین این منطقه را قبل از شهادتشان خریداری کردند و اولین شهروند مشهد خود امام رضا(ع) هستند.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: مشهدی‌های قدیم خدمت به زائر را جزیی از فرهنگ خود می‌دانستند و فرهنگ میزبانی و استقبال و بدرقه زائر یک فرهنگ خاص در میان خانواده های مشهدی بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت رضا (ع) در زمان حیات مبارکشان، خود پذیرایی از مهمانان خود را بر عهده می‌گرفتند، ادامه داد: ما نیز باید به عنوان فرهنگ رضوی به آن حضرت اقتدا کنیم و البته این فرهنگ تا قبل از دوره رضاخان در شهر مشهد وجود داشت.

آیت الله علم الهدی افزود: در آن زمان زائران از پایین پای مبارک وارد شهر مشهد می شدند و در این مسیر مشهدی ها با شربت و دوغ از زائران بارگاه رضوی استقبال می‌کردند و برخی از زائران حتی بیشتر از ۱۰ روز در منزل ساکنان این شهر سکنی می گزیدند.

وی ادامه داد: پس از دوره رضاخان و با تغییر فرهنگ پذیرایی از زائر، ایجاد هتل و مسافرخانه در شهر مشهد گسترش یافت و بر این اساس افرادی که وسعت مالی کمتری داشتند، کمتر می‌توانستند به زیارت بارگاه رضوی مشرف شوند. از سوی دیگر برخی از کاسبان نیز به فکر منفعت مالی خود و گسترش ثروت خود افتادند و خدمت به زائر را فراموش کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: امام رضا (ع) به امام رئوف مشهور است و افراد رئوف دلشان نازک است و اگر نسبت به مساله ای ناراحت شوند، غضب خواهند کرد و شاهد بودیم که چه بسیار افرادی که به فکر منفعت خود از زائر برآمدند و مورد غضب حضرت رضا(ع) قرار گرفتند و تبار و دودمانشان از بین رفت.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه ممکن است فردی از زائران مورد توجه ویژه امام رضا (ع) باشد ولی ما به آن آگاه نباشیم، اظهار کرد: خادمان بارگاه رضوی و سایر مسوولان توجه داشته باشند که در خدمت به زائران کوتاهی نداشته باشند تا حضرت رضا(ع) نسبت به نوع رفتار ما در خصوص زائران ناراحت نشوند و افتخار خدمت به زائر برای ما وجود داشته باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن