اجتماعیاخبار مهم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اولین همایش ملی ناهنجاری‌های مادرزادی مطرح کرد؛ سهم خوبی برای حوزه سلامت در بودجه ۹۸ دیده شده است

کد خبر : 19802

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع بودجه ۹۸ در جلسه شب گذشته مجلس به اتمام رسید که سهم خوبی برای حوزه سلامت دیده شده و امیدواریم که کلیه رقم‌های این بودجه در حوزه‌های مختلف با مدیریت درست دولت محقق شود.
حسینعلی شهریاری در اولین همایش ملی ناهنجاری‌های مادرزادی در مشهد، اظهار داشت: در سال ۸۴ موسسه محکم در جهت مشارکت خیران نیک‌اندیش و انجام غربالگری به‌موقع تاسیس شد و موضوع تصویب قانون سقط‌درمانی را در چند سال قبل داشتیم، نکته‌ای که نه تنها در کشورهای اسلامی، بلکه در سراسر جهان قابل پذیرش نیست.
وی افزود: رئیس در نشست‌های تخصصی کمیسیون بهداشت و درمان و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که بهزیستی باید حمایت لازم از بیماران دارای مشکلات و ناهنجاری‌های مادرزادی و خانواده‌های آن‌ها که اکثراً جزو اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه هستند داشته باشند.
مجمع خیران سلامت کشور با بیان اینکه این مجمع ۵۶ مرکز فعال در ایران دارد، خاطرنشان کرد: ما به نمایندگی از این مجمع خواسته‌ایم که حمایت لازم و کامل از بیماران خاص صورت پذیرد و در اصل ۲۹ قانون اساسی به درمان با مشارکت مردم اشاره شده است، گرچه طرح تحول سلامت هم به‌تصویب رسیده، اما متاسفانه این بودجه به‌درستی هزینه نمی‌شود و برخی از این هزینه‌ها اسراف بوده و باید در نوع خرج‌کردها اصلاح شود.
شهریاری تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نسبت به جامعه شریف پزشکان سخنان مناسب و شایسته‌ای عنوان نکرد و همه نمایندگان خواستار عذرخواهی رسمی‌اش شدند و این نوع سخنان در شان شخص اول اجرایی کشور نیست.
وی تاکید کرد: هزینه‌های درمان بسیار زیاد است که برای اقشار محروم قابل تامین نیست و باید با حمایت مسئولان و مشارکت خیران نیک‌اندیش این گروه از اقشار جامعه و خانواده‌های آن‌ها دردی به‌جز درمان بیماری نداشته باشند و نگران هزینه‌های درمان نباشند، نکته‌ای که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از اتمام جلسات مرتبط با بودجه ۹۸ و نهایی شدن بودجه‌های حوزه‌های مختلف از جمله سلامت خبر داد و گفت: موضوع بودجه ۹۸ در جلسه شب گذشته مجلس به اتمام رسید که سهم خوبی برای حوزه سلامت دیده شده و امیدواریم که کلیه رقم‌های این بودجه در حوزه‌های مختلف با مدیریت درست دولت محقق شود.

سالانه حدود ۷۰ هزار‌ نوزاد دارای بیماری‌های ناهنجار مادرزادی در ایران متولد می‌شوند
رئیس اولین همایش ملی ناهنجاری‌های مادرزادی هم گفت: سالانه از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تولد در ایران حدود ۷۰ هزار‌ مورد از آن‌ها با بیماری‌های ناهنجار مادرزادی مواجه هستند.
صلاح‌الدین دلشاد اظهار داشت: ۵ تا ۶ درصد تازه متولدان ایران و جهان با بیماری‌های ناهنجار مادرزادی همچون لب‌شکری، شکاف پا، تشخیص نادرست جنسیتی، بستگی مقعد و دیگر بیماری‌ها همراه هستند و می‌توان این درد را با تشخیص و معالجه به‌موقع درمان کرد و در کشور ما استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر بیشترین بیماران و شایع‌ترین بیماری‌های شایع و بیماران دردهای ناهنجار مادرزادی را دارد.
وی افزود: نقص تکاملی در بدو تولد نه تنها برای آن فرد و خانواده‌اش، بلکه برای جامعه درد و رنج ایجاد می‌کند، مواردی قابل پیشگیری بوده و می‌توان در دوران بارداری اقدامات لازم در امر سلامت کامل در زمان تولد را انجام داد.
رئیس اولین همایش ناهنجاری‌های مادرزادی کشور با بیان اینکه در همه‌جای دنیا برای ناهنجاری یک تا ۱۵ موسسه حامی داریم، خاطرنشان کرد: سالانه از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تولد در ایران حدود ۷۰ هزار‌ مورد از آن‌ها با بیماری‌های ناهنجار مادرزادی مواجه هستند و با حمایت خیران نیک‌اندیش، تلاش مسئولان، پیگیری به‌موقع والدین و تشخیص به‌موقع پزشکان می‌توان این درد را درمان کرد.
دلشاد تصریح کرد: خوشبختانه اکثر اعمال جراحی کودکان در کشور به سلامت انجام شده و بیش از ۹۰ درصد این اعمال موفقیت‌آمیز بوده است و خوشبختانه همه اعمال در داخل کشور و توسط تخصص و دانش پزشکان ایرانی انجام شده است و حتی یک مورد هم جهت درمان به خارج از کشور اعزام نشده است و تحریم‌های هیچ تاثیری در خدمت‌گذاری پزشکان ایرانی نداشته است و مسئولان هم حمایت‌های و مشوق‌های خاص را برای گروه‌های خاص پزشکی همچون متخصصان و جراحان کودک لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه اگر اقدامات لازم و به‌موقع در مواردی که مشکوک هستند صورت پذیرد افزایش سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: پیشگیری‌ها و آموزش‌های به‌موقع موجب کاهش ۸۰ درصدی تولدهای دچار نقص عضو و بیماری‌های ناهنجار مادرزادی می‌شود و در برخی بیماری‌ها اگر مادر در دوران حاملگی قرص‌هایی همچون قرص آهن، فولیک اسید و غیره را مصرف کنند سلامت کامل نوزاد در زمان تولد ۹۹ درصد تضمین است و نیازی به سقط جنین هم که موجب محروم شدن آن پدر و مادر از فرزند می‌شود نخواهد بود.
رئیس اولین همایش ملی ناهنجاری‌های مادرزادی گفت: از مسئولان می‌خواهیم که بودجه سلامت را در حوزه‌های آموزش، پژوهش و پیشگیری را افزایش دهند تا اثربخشی مطلوب‌تری در امر بسیار مهم سلامت شاهد باشیم، زیرا همه ما معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

بیش از ۱۴۰۰ موسسه و مرکز درمانی مردم‌نهاد در حوزه سلامت در سطح کشور فعال است
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور هم گفت: بیش از ۴۰۰ موسسه مردم‌نهاد در بخش درمان و سلامت و بیش از هزار موسسه خیریه درمانی در سطح کشور فعال است که به عنوان بازویی قوی برای دولت در حوزه سلامت به‌حساب می‌آیند.
کمال اکبری اظهار داشت: امروزه در جهان اگر می‌خواهیم که به توسعه پایدار، امن، متوازن و منطقی برسیم باید شاهد حضور پررنگ مجموعه‌های مردمی در حوزه سلامت باشیم.
وی افزود: در معاونت مشارکت‌ها اجتماعی وزارت کشور بارها بر مردمی کردن کلیه حوزه‌ها به‌ویژه حوزه سلامت تاکید کرده‌ایم و بسترهای قانونی آن هم کاملاً فراهم است.
معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور از بسته‌شدن لایحه پیشنهادی سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت خبر داد و گفت: این لایحه به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و امیدواریم با رای نمایندگان به عنوان یک قانون به تصویب برسد تا دغدغه‌های موجود در حوزه سلامت تا حد بسیارزیادی رفع شود.
اکبری بیان کرد: خوشبختانه حضور و مشارکت گروه‌های مختلف مردمی در کشور به‌خوبی جا افتاده و بیش از ۴۰۰ موسسه مردم‌نهاد در بخش درمان و سلامت و بیش از هزار موسسه خیریه درمانی در سطح کشور فعال است که به عنوان بازویی قوی برای دولت در حوزه سلامت به‌حساب می‌آیند.

۶۲ سمن، NGO و مجموعه مردم‌نهاد در خراسان رضوی فعال است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در خراسان رضوی ۶۲ سمن، NGO و مجموعه مردم‌نهاد فعال است.
دکتر دارابی اظهار داشت: حوزه سلامت با وجود مشکلات و تحریم‌ها عملکرد موفقی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته و به عنوان اولیت اول در حوزه کاری و اولیت سوم در تقسیم‌بندی بودجه‌ها لحاظ شده است.
وی افزود: اگر سلامت در یک جامعه نباشد آن جامعه بیمار بوده و سلامت‌های ۴ گانه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی باید همواره با تلاش مسئولان، مشارکت خیران و خودمراقبتی مردم باید باشد و خوشبختانه اجتماعی‌کردن سلامت در کشور و استان جایگاه‌ خوبی پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در خراسان رضوی ۶۲ سمن، NGO و مجموعه مردم‌نهاد فعال است، خاطرنشان کرد: استاندار، فرمانداران، رئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، سمن‌ها، NGOها و مجموعه‌های مردم‌نهاد در جلسات شورای سلامت استان به‌طور مکرر بر موضوع حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های خاص تاکید دارند.
دارابی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند فرد بیمار و خانواده وی نباید نگران هزینه درمان باشند و نباید دغدغه‌ای به‌جز درمان داشته باشند و با وجود مشکلات منابع در حوزه سلامت به‌ویژه در مناطق محروم، اما خدمت صادقانه را با افتخار داریم.
وی تاکید کرد: ما آمادگی داریم که از بخش خصوصی در حوزه سلامت حمایت کنیم و با حمایت این بخش بازسازی ۳۲۰ هزار متر مربعی و نوسازی ۳۹۰ هزار متر مربعی فضاهای درمانی داشتیم؛ گرچه معتقدیم که کافی نیست و خواهان حضور پررنگ بخش خصوصی در حوزه سلامت هستیم و آماده هرنوع حمایت لازم از این بخش در رشد و توسعه سلامت جامعه هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امیدواریم که برگزاری اولین همایش ملی ناهنجاری‌های مادرزادی بابی خوب برای حضور پررنگ‌تر خیران‌نیک اندیش در حوزه سلامت و درمان کامل بیماری‌های خاص و ناهنجار مادرزادی باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن