پایتخت فرهنگ اسلامی

نسخه خطی ۵۰۰ ساله کتاب خمسه خواجوی کرمانی در موزه حرم رضوی رونمایی شد

کد خبر : 37221

همزمان با روز بزرگداشت “کمال الدین ابوالعطاء محمود بن علی بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی” از مشاهیر شعرا و عرفای قرن هفتم هجری قمری، نسخه خطی کتاب “خسمه” وی با قدمت پنج قرن در موزه حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، رونمایی از این نسخه خطی به عنوان یکی از ۱۱ اثر خطی خواجوی کرمانی موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی در جریان ویژه برنامه سه‌شنبه‌های علمی – فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به صورت ویدیو کنفرانسی انجام گرفت.

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نشست گفت: ۱۱ نسخه خطی از آثار خواجوی کرمانی با عناوین “دیوان، گل و نوروز، روضهُ الانوار، همای و همایون، ساقی‌نامه و خمسه” در این مرکز نگهداری می‌شود که نسخۀ رونمایی‌شده “خمسه”قدیمی‌ترینِ این مجموعه است.

سیدرضا صداقت‌حسینی اثر رونمایی شده را دومین نسخه از جهت تاریخ کتابت در ایران دانست و افزود: این نسخه در سال ۹۶۵ هجری قمری توسط حسنِ محمّدشریفِ کاتب شیرازی به خط نستعلیق خوش کتابت شده است، این اثر دارای سه مجلس تصویر هنری و مشتمل بر پنج مثنوی است که گوهرنامه‎، کمال‎نامه و گل و نوروز از آن جمله است.

وی اظهار داشت: تذهیب این اثر در دوره صفویه انجام شده و در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست اشعار خواجوی کرمانی را مملو از اندیشه های شیعی خواند و گفت: قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار از این شاعر کرمانی متعلق به سال ۷۵۰ هجری است که تاریخ وفات خواجو هم همین سال است.

محمدرضا صرفی نسخۀ رونمایی شده را از جهت ادبی و هنری قابل توجه دانست.

علیرضا هاشمی‎نژاد، عضو پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست این نسخه را یک از نسخ نفیس خواجو عنوان و بیان کرد: از خمسه تنها چند نسخۀ مهم داریم که یکی با تاریخ کتابت ۸۳۰ قمری در استانبول و دیگری به کتابت ۹۲۴ قمری در لندن نگهداری می‌شود و نسخۀ آستان قدس رضوی نیز یکی از مهم ترین این نسخ است.

کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به «خواجوی کرمانی» زاده ۶۸۹ ه‍.ق در کرمان و درگذشته به تاریخ ۷۵۲ ه‍. ق در شیراز یکی از شاعران نیمهٔ اول قرن هشتم است.

آرامگاه خواجو در تنگ الله اکبر شیراز است. وی از شاعران عهد مغول است و اشعاری در مدح سلاطین منطقه فارس نیز در کارنامهٔ خود دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن