اجتماعیستون اصلی

۷۲ ساعت تلاش بی وقفه خادمان و جهادگران شهر

کد خبر : 9599

مشهد در واپسین روزهای بهمن و کمتر از یک ماه مانده تا عید نوروز جامه سپید به تن کرد و این نعمت الهی مایه خوشحالی همه شهروندان از پیر و جوان، کوچک و بزرگ شد اما تلاش شبانه‌روزی جهادگران شهری برای ایجاد تردد سهل و آسان شهروندان در شهر آغاز شد که مظهر زیبایی از همراهی و همکاری را پیش چشم شهروندان به نمایش گذاشت.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، با بارش سنگین برف در کلانشهر مشهد، حضور نیروهای مدیریت شهری و تجهیزاتشان بیش از هر چیز خودنمایی می‌کرد که با وجود سرمای جانسوز این افراد تلاشگر شبانه‌روزی در سطح معابر فعال بودند و بودن ذره‌ای خستگی برای شهروندان تلاش می‌کردند.
با توجه به اینکه پیش‌بینی شده بود در اواخر بهمن ماه برف ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری در مشهد ببارد مدیریت شهری تیم‌های خدماتی خود را به حالت آماده‌باش قرار دارد که این سبب شد شهروندان نظاره‌گر باشند، ۵ هزار نیروی خدمات شهری و پاکبان و حدود ۳۵۰۰ نیروی فضای سبز در معابر شهری مشغول برف‌روبی باشند.
در کنار این مهم ماشین‌آلات و تجهیزات نیز پا به پای نیروهای انسانی فعال بودند تا هرچه سریع‌تر و از همان ساعات اولیه بارش برف معابر برای تردد خودروها و شهروندان بازگشایی شود.
 نیازمند کمک و همراهی شهروندان هستیم
با اینکه دو روز از زمان بارش برف در مشهد می‌گذرد اما نیروهای خدمات شهری بعد از اتمام بازگشایی معابر اصلی، در حال بازگشایی معابر فرعی هستند که البته حجم این معابر بسیار زیاد است لذا شهروندان با کمک خود سرعت بازگشایی را افزایش دهند.
یکی از نیروهای پاکبان که در حال یخ‌زدایی و برف‌روبی است، می‌گوید: قبل از آغاز بارش باران آماده‌باش بودیم و به طور کلی در فصل زمستان همیشه آماده‌باش هستیم تا به محض آغاز بارش برف و یا باران در سطح شهر فعالیت خود را آغاز کنیم.
وی ادامه می‌دهد: در این روزها شبانه‌روزی در سطح شهر فعالیت داریم تا شهروندان کمتر دچار زحمت شوند.
این پاکبان می‌گوید: خیابان‌ها را باز کردیم اما در حال حاضر مشغول برف‌روبی کوچه‌ها و پیاده‌روها هستیم؛ از شهروندان می‌خواهیم که به ما کمک کنند و اگر هر شخصی برف جلوی منزل خود را پاک کند مردم در رفت و آمد با مشکل مواجه نمی‌شوند و سریعتر برف‌روبی انجام می‌شود.
وی اما از شهروندان درخواست دارد برف روی پشت بام‌ها را فعلا تخلیه نکنند و در این خصوص می‌گوید: از آنجایی که در حال برف‌روبی پیاده‌روها هستیم اگر شهروندان برف روی پشت بام‌ها را در پیاده‌روها تخلیه کنند، زحمت ما چندبرابر می‌شود.
کارگر فضای سبزی که مشغول برف تکانی از درختان است نیز تصریح می‌کند: زمانی که برف می‌بارد درختان سنگین می‌شود و این سبب شکسته شدن درخت و شاخه آن‌ها می‌شود که برای شهروندان خطر ایجاد می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: تعداد درختان خطری زیاد است و همه همکاران من مشغول برف تکانی هستند اما اگر شهروندان نیز به ما کمک کنند درختان کمتری آسیب می‌بیند.
این کارگر فضای سبز اضافه می‌کند: شهروندان سعی کنند برف درختان جلوی منازل خود را بتکانند تا از شکسته شدن درخت جلوگیری شود.
وی می‌گوید: همچنین مردم از شن و نمک برای باز کردن معابر جلوی منازل خود استفاده کنند چرا این مواد برای فضای سبز و باغچه‌ها خطرناک است.
یخ‌زدایی و برف‌روبی معابر فرعی و پیاده‌روها
خوشبختانه شهرداری مشهد با تشکیل ستاد بحران همزمان در ساعات اولیه آغاز بارش برف در مشهد توانست خدمات مطلوبی را به شهروندان با بازگشایی معابر انجام دهد که در این راستا معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد بیان می‌کند: در حال حاضر ۲۴۰ دستگاه ماشین‌آلات برف‌روب به همراه ۶۰ دستگاه خودرو نمک‌پاش برای برف‌روبی تمامی معابر اصلی و فرعی فعال شده است.
خلیل‌الله کاظمی تصریح می‌کند: همچنین ۱۰۰ دستگاه ماشین لجن‌کش برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و تجمع آب‌های ایجاد شده در سطح استفاده شد و خوشبختانه مشکلی وجود ندارد.
وی می‌گوید: شهرداری مشهد ۸۵۰۰ نیروی پاکبان و فضای سبز را در سطح شهر فعال کرد تا بتوانند با سرعت بالا معابر را بازگشایی کنند و مشکل ترددی برای شهروندان ایجاد نشود؛ نیروهای شهرداری همچنان در حال بازگشایی معابر فرعی و یخ‌زدایی از معابر هستند.
به گفته معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد برای اولین بار تمامی برف‌های نمک پاشی شده به خارج از شهر منتقل می‌شود تا آسیبی به فضای سبز شهر وارد نشود.
کاظمی اضافه می‌کند: کلیه نیروهای کارگری خدمات شهری و فضای سبز، مدیران سازمان‌ها و مناطق بیش از ۷۲ ساعت است که تلاش شبانه‌روزی دارند که این تلاش جای تقدیر و تشکر دارد.
برقراری ۱۱ هزار تماس با آتش‌نشانی
وی به وقوع حوادث مرتبط با برف در شهر مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: از زمان آغاز وزش باد و بارش باران و تگرگ در روز پنجشنبه شب تا بیش از ۱۱ هزار و ۶۶ تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ برقرار شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح می‌کند: در این مدت ۷۱۳ ماموریت توسط ماموران آتش‌نشانی انجام شده که ۴۹۶ مورد آن سقوط درخت بر روی وسایل نقلیه و دیوار منازل مسکونی بوده است.
کاظمی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ آتش‌نشان در ۴۸ ایستگاه شهر مشهد تا برگشت وضعیت جوی به حالت عادی آماده‌باش خواهند بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن