اقتصادی

۲طرح معیشتی ویژه درمسیر اجرا

کد خبر : 34998

همزمان با تایید طرح معیشتی ۶۰ میلیون نفری مجلس توسط شورای نگهبان،رئیس جمهور هم از پرداخت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان به ۲۸ میلیون نفر در ۴ ماه آینده خبر داد.

صبح مشهد– روز گذشته دو تصمیم مهم معیشتی اعلام شد. رئیس جمهور از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهار ماه خبر داد و گفت: افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در چهار ماه انتهای سال، هر ماه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.همچنین طرح تامین کالاهای اساسی موسوم به کالابرگ الکترونیک توسط شورای نگهبان تایید شد.

به گزارش ایرنا، دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: با افزایش و شدیدتر شدن محدودیت‌ها، فشار اقتصادی بر مردم هم زیاد می‌شود. در این شرایط دولت باید با در نظر گرفتن کمک‌هایی بخشی از این مشکلات را کاهش دهد. ‌ قبلا می‌گفتیم فشار روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، حقوق‌شان را می‌گیرند. امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با کسب و کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.رئیس قوه مجریه از ارائه بسته کمک معیشتی به یک سوم جامعه در چهار ماه پیش رو خبر داد و خاطرنشان کرد: روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهیانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا کمکی برای معیشت مردم شود. به گفته روحانی، وام یک میلیونی هم به حدود ۱۰ میلیون خانوار پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیران نیست.محاسبات خراسان نشان می دهد که با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، یک سوم جمعیت، معادل حدود ۲۸ میلیون نفر می شود. واریز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان طی چهار نوبت تا پایان سال، بودجه ای معادل ۱۱٫۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

همچنین شناسایی این تعداد افراد، به احتمال زیاد توسط وزارت کار از طریق سامانه اطلاعات اقتصادی خانوارها که سال گذشته در زمینه یارانه بنزینی مورد استفاده قرار گرفت، صورت می گیرد.اختصاص این مبلغ، امروز با واکنش برخی نمایندگان مواجه شد که می‌گفتند، چرا دولت از سویی زیر بار بودجه یارانه کالایی نمی رود ولی از سوی دیگر، بودجه این میزان پرداختی را حاضر است به راحتی تامین کند.به گزارش خانه‌ملت، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در انتهای نشست علنی دیروز با اشاره به بسته معیشتی اعلام شده از سوی رئیس جمهور گفت: ما از اصل عمل استقبال می کنیم و حتی در روز گذشته به دولت تذکر دادیم که افرادی که شغل شان به مشکل می خورد به طور حتم باید مورد توجه جدی قرار گیرند، سوال این است که منبع و اختیار قانونی آن برای اقدامات مالی از کجا تامین می شود.وی افزود: این گونه رفتار دوگانه؛ که اگر مجلس تصمیم بگیرد تا خدمتی به مردم شود نماینده دولت مخالفت می کند و از طرفی دیگر، دولت در ستادی که مجوز قانونی و عملکرد آن جای سوال دارد به این شکل عمل می کند لذا باید در این صورت از مجلس مجوز گرفته شود.

کالابرگ الکترونیک به اجرا نزدیک شد
شورای نگهبان مصوبه مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تأیید کرد. به این ترتیب این طرح به مرحله اجرا نزدیک شد.مصوبه قبلی مجلس در این باره، با دو ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود؛ ایراد اول نامشخص بودن مشمولان طرح و ایراد دوم مربوط به اصل ۷۵ قانون اساسی و تأمین نشدن منابع مالی لازم و بار مالی آن برای دولت بود که نمایندگان مجلس در نشست علنی روز گذشته خود، هر دو ایراد را رفع کردند. براساس مصوبه مجلس، منابع این طرح از محل فروش سهام دولت در چند شرکت پالایشگاهی، فلزی، خودرویی و چند بانک و بیمه تامین می شود. براساس مصوبه مجلس، دولت موظف است برای ۶۰ میلیون نفر اعتبار خرید کالاهای اساسی در نظر بگیرد که به نظر می رسد این طرح در قالب کالابرگ الکترونیک انجام شود. براساس مصوبه مجلس، ۳۰ میلیون نفر خانوارهای کم درآمد، معادل ماهیانه به ازای هر نفر، ۱۲۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون قشرهای دارای درآمد متوسط، ماهیانه به ازای هر نفر، ۶۰ هزار تومان اعتبار خرید کالاهای اساسی دریافت خواهند کرد. براساس مصوبه مجلس، این اعتبار از نیمه دوم امسال باید محاسبه و پرداخت شود. به این معنا که تا پایان سال به ازای هر نفر قشرهای کم درآمد و متوسط به ترتیب باید ۷۲۰ هزار و ۳۶۰ تومان اعتبار خرید در نظر گرفته شود. هرچند تامین این اعتبار منوط به فروش سهام دولتی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن