اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حجه الاسلام راشد یزدی در جمع زوج های دانشجویی: زندگی بدون نشاط مرگ تدریجی است/ زن و شوهر ترکیبی از هم هستند

کد خبر : 14632

هنگامی که زن و شوهر بر «من بودن» هم در طول زندگی مشترک تاکید داشته باشند نخواهند توانست ترکیبی از هم بودن را به نمایش بگذارند و بر این اساس زندگی را در مسیری دشوار هدایت خواهند کرد.

افتتاحیه پنجمین  کاروان دانشجویی بیست و یکمین طرح ملی ” همسفر تا بهشت ” شب گذشته در رواق حضرت زهرا سلام الله علیها حرم مطهر رضوی برگزار شد.به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام راشد یزدی در این مراسم گفت: زن و شوهر باید ترکیبی از یکدیگر باشند، نه مخلوطی از هم.

وی ادامه داد: هنگامی که زن و شوهر بر «من بودن» هم در طول زندگی مشترک تاکید داشته باشند نخواهند توانست ترکیبی از هم بودن را به نمایش بگذارند و بر این اساس زندگی را در مسیری دشوار هدایت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: در صوت ترکیب شدن زن و مرد، هرگز میان این دو تنش رخ نخواهد داد و در صورت ایجاد مشکل در تلاش برای حل آن برخواهند آمد؛ اما جدل و مقابله امری است که نباید میان زن و شوهر شکل بگیرد و در همان مراحل اول باید از سوی زن و مرد خاموش شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از زوجینی که جدل در زندگی را تا مشاجره و تعرض به حقوق یکدیگر جلو می‌برند، تصریح کرد: هر گاه پس از ازدواج حس کردید که در قسمتی از زندگی دچار جدل و بحث خواهید شد همه تلاش خود را به کار برید که اجازه رشد جدل در زندگی را به خود ندهید و در همان ابتدای بحث موضوع را حل کنید.

فرهنگ زن و مرد باید به هم شبیه باشد

وی در قسمت دوم سخنان خود به اهمیت شبیه بودن فرهنگ زن و مرد به یکدیگر اشاره کرد و افزود: زن و شوهر باید تلاش کنند تا دارای فرهنگی مشابه باشند، البته نه فرهنگ کلاسیک و مدرک بلکه فرهنگ درک در زندگی مشترک و بالا بردن یکدیگر و رشد دادن زندگی زناشویی.

حجت الاسلام راشد یزدی زن و مرد را دارای ساختمان، محتوا و روحیات متفاوت دانست و بیان داشت: هیچ گاه مرد نمی‎تواند مانند زن فکر کرده و عمل کند و زن نیز نخواهد توانست درک مردانه داشته و مانند مردان عمل کند زیرا این دو دارای جهات خاص و مجزار از یکدیگر هستند که در صورت درک این جهات زندگی شیرین می‌شود.

این استاد دانشگاه زن را موجودی ظریف، لطیف، نجیب و شریف دانست و گفت: اگر زن در زندگی این گونه نباشد و بر این مبنا رفتار نکند در حقیقت مریض است زیرا بر مدار زنانگی خود نمی‌چرخد و باید علت این مریضی را در خود پیدا کند.

وی تاکید کرد: هیچ مردی نمی‌تواند با موجودی مانند زن که دارای لطافت است با صدای بلند و خشن حرف بزند و از این طریق موفقیتی در زندگی کسب کند زیرا نهاد و وجود زن بر نرمی و مهربانی بنا داده شده است و شما نخواهید توانست با استفاده از کلمات خشن و تند در دل زن جایگاهی پیدا کرده و راه خود را باز کنید.

این کارشناس مسائل تربیت با تاکید بر این نکته که در قرآن ۱۵ مرتبه کلمه معروف تکرار شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲ مرتبه کلمه معروف برای زن به کار رفته است زیرا جنس زن جنسی معروف است که نمی‎توان این ظرافت و معروفیت را نادیده گرفت.

مخرب ترین رفتار در زندگی یک زن، عصبانیت مرد است

حجت الاسلام راشد یزدی مخرب‎ترین رفتار در زندگی یک زن را عصبانیت مرد و بدرفتاری با زن دانست و افزود: متاسفانه برخی مردان زیاد عصبانی می‎شوند و زندگی را بر زن و خانواده خود سخت می‎گیرند و در توجیح می‎گویند ما در عصبانیت متوجه رفتار خود نمی‎شویم که این خطا است.

وی انسان را در عصبانیت مسخ شده دانست و افزود: فرد در عصبانیت به دلیل عدم درک شرایط و مسخ شدن رفتاری را انجام می‎دهد که درست نیست که در این خصوص باید مراقبت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه محیط زندگی را محیط آرامش دانست و با انتقاد از زوجینی که این محیط را برای خود جهنمی کرده‎اند، گفت: در عصبانیت در همان ابتدا سکوت کنید و اگر فرزند دار شدید هرگز در مقابل فرزند عصبایت خود را بروز ندهید، زندگی دارای ساختاری است که نمی‎شود بدون رعایت مسائل اخلاقی وارد آن شد.

حجت الاسلام راشد یزدی عصبایت را عامل بیماری دانست و افزود: معده انسان هفت میلیون مخاط ترشح می‌کند که در عصبانیت ترشح این مخاط‌ها افزایش یافته و شیاری در معده ایجاد می‌کند که در اثر تکرار عصبانیت و ترشح مخاط این شیاز بزرگ تر و تبدیل به توده می‌شود.

زندگی بدون نشاط مرگ تدریجی است

وی تصریح کرد: توه‌هایی که در معده رشد پیدا کرده و شما را بیمار می‌کند از چیزی که می‌خورید نیست بلکه از چیزی است که شما را می‌خورد و این همان جوش و رنجش و عصبانیت است.

این مشاور امور خانواده زندگی بدون نشاط را با مرگ تریجی یکی دانست و افزود: امام علی(ع) فرمودند «غم و غصه جسم شما را فانی می‌کند» پس به جای غم خوردن و عصبانی شدن و پیر کردن چهره در جوانی در زندگی با رعایت اصول اخلاقی، پناه بردن به خدا در رنجش‌ها و رشد رفتارهای خدا پسند، خود را به آرامش و نشاط نزدیک کنید.

حجت الاسلام راشد یزدی چهره زن را اولین عامل در نظر مرد برای انتخاب همسر دانست و افزود: زن در انتخاب مرد خود به اقتدار و صولت وی توجه دارد و مرد چهره و زیبایی زن را مورد توجه قرار می دهد.

وی ادامه داد: سیرت در زن و صولت در مرد برای ازدواج و شکل دادن زندگی مشترک بسیار مهم است و مهمتر از این شناخت تفاوت‌ها جهت شیرین نگاه داشتن زندگی مشترک است.

ازدواج‎های دانشجویی درصد خطای بسیار کمی دارد

این کارشناس امور تربیتی ازدواج‌های دانشجویی را بسیار موفق دانست و در بخش سوم سخنان خود، گفت: ازدواج دانشجویی به دو دلیل از موفقترین ازدواح‌ها به شمار می‌رود که اولین آن انتخاب اردویی و از روی شناخت و دومین دلیل هم داشتن سطح علمی بالا و هماهنگی در علم می‌باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی تصریح کرد: دختر و پسر در فضای دانشگاه نمی‌توانند از یکدیگر واقعایت خود را پنهان کنند و در اردوهای دانشجویی و یا برنامه‌های دانشگاهی تقریبا تا اندازه‌ای از واقعیت خود را نشان می‌دهند که این به شناخت جهت ایجاد زندگی مشترک کمک می‌کند.

وی آمار شکست‌های ازدواج‌های دانشجویی را حدود دو درصد دانست و تصریح کرد: اگر کسی فکر می‌کند ازدواج دانشجویی او رفتار اشتباهی بوده است بداند این تفکر اشتباه است زیرا در این نوع ازدواج‌ها به دلیل آگاهی زوجین از امر ازدواج درصد خطای بسیار کمی وجود دارد.

حجت الاسلام راشد یزدی در پایان ضمن آرزوی خوشبختی زوجین دانشجو، یادآور شد: در زندگی تلاش کنید تا استحکام ازدواج خود را بیشتر کنید و آن گونه که همسرتان دوست دارد در پوشش، رفتار و کارها تا جایی که می‌شود رفتار کنید تا موفق باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن