اخبار مهماستانیاقتصادی

مدیرعامل آبفای استان در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: خراسان رضوی جزو ۵ استان نخست کشور در زمینه تنش آبی است!

کد خبر : 14414

مدیرعامل آبفای خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر، خراسان‌رضوی جزو ۵ استان نخست کشور در زمینه تنش آبی است.

به گزارش صبح مشهد،  مهندس حسین اسماعیلیان ظهر امروز در نشستی‌خبری اظهار داشت: پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف از جمله آب شاهد بودیم، در حالی که قبل از انقلاب ۱۹ شهر استان فاقد آب بودند اکنون تمامی شهرها از این نعمت برخوردارند.

وی افزود: حجم مخازن آب تولیدی، رشدی ۶ تا ۷ برابری نسبت به گذشته داشته و در بحث کیفیت آب شرب شهرها، ۱۷ آزمایشگاه استان فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی با بیان اینکه در سطح استان ۱۱ شهر شبکه فاضلاب شهری در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۷ شهر استان به‌طور کامل به این شبکه مجهز شده‌اند و تعداد ۱۹۰ هزار مشترک در سطح استان به جز مشهد به شبکه فاضلاب شهری متصل شده‌اند.

اسماعیلیان تصریح کرد: تعداد مشترکان ۷۰۰ هزار با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند که آب مورد نیاز آن‌ها با زمان ۷۵۰۰ لیتر بر ثانیه توسط ۴۷۰۰ چشمه قنات تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: حدود ۹۲ درصد آب‌های مورد نیاز از طریق آب‌های زیرزمینی و ۸ درصد از طریق سدها تامین می‌شود و با توجه به شرایط حاد خشکسالی‌ها سالانه ۳۰ شهر استان در وضعیت تنش آبی قرار دارد و در سال ۹۶ این ۳۰ شهر با کسری آب ۸۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه بودند و به‌گونه‌ای اقدام شد که کمترین مشکل را در تابستان سال ۹۶ شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه مردم با کنترل مصرف همکاری لازم را داشتند بیان کرد: به لطف الهی در فصل گرما شرایط را به‌گونه‌ای گذراندیم که هیچ‌یک از مشترکان با قطعی آب مواجه نشدند، البته شرایط فعلی ما را برای تابستان سال آینده نگران‌تر کرده و برنامه ذخیره آب برای فصل تابستان سال ۹۷ از مهرماه امسال در دستور کار قرار گرفت و تا آن زمان ۲۴ حلقه چاه با ۱۷۵۰۰ متر مکعب آب به شبکه آبی افزوده خواهد شد.

اسماعیلیان گفت: در یک دهه اخیر، ۲۸۰ حلقه چاه در سطح استان حفر شده که از محل آن افزایش ۵٫۷ درصدی تامین آب را داشتیم که صرف جبران کسری آبدهی‌ها شده و براساس مطالعات صورت گرفته در افق ۱۴۲۰ با در نظر گرفتن سهم آب از دست رفته در خشکسالی‌ها، حدود ۷ هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی خواهیم داشت و امسال ۳۸ شهر و در صورت ادامه این روند و در افق ۱۴۰۰، ۵۳ شهر در تنش آبی مواجه خواهند بود.

وی افزود: هرچند که آب تامینی در شرایط استاندارد قرار دارد اما این نگرانی وجود دارد که برخی از پارامترها به سقف استاندارد برسد و در بحث کیفی با مشکل مواجه شویم؛ سرانه مصرفی آب شرب در بخش خانگی به نسبت کشور در کف قرار دارد و در استان هر نفر ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز مصرف دارد و میانگین کشوری ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز بوده است؛ با وجود آنکه در بحث مصرف در کف قرار داریم، اما به‌لحاظ تنش آبی و کسری آب سالانه دشت‌ها در صدر هستیم و باید تلاش کنیم با ترویج فرهنگ درست مصرف آب این سرانه به کف که ۷۰ لیتر در شبانه‌روز است نزدیک کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه حفر چاه جدید تاثیری در حل مشکل ندارد، گفت: این کار سبب کسری آب چاه‌های موجود می‌شود و اصلاً حریمی هم برای افزایش چاه‌ها نداریم و تنها راهکار ما ایجاد فرهنگ درست مصرف آب و راهبردهایی همچون تفکیک آب فضای سبز از شرب، تفکیک آب شرب از بهداشتی، کاهش هدر رفت‌ها و بازچرخانی‌ها بوده است.

اسماعیلیان تصریح کرد: یکی از چالش‌های همیشگی ما کمبود اعتبارات بوده و امروزه پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در دو بخش آب و فاضلاب با قدمتی بیش از ۳۰ سال داریم و متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها حدود ۶۰ درصد است و با همین روند بودجه‌ای ۳۰ سال دیگر زمان تا بهره‌برداری این پروژه‌ها نیاز داریم.

وی تاکید کرد: در جهت تامین سرمایه، افزایش کیفیت و بهره‌وری بیشتر پروژه‌ها نگاه ویژه‌ای به بخش خصوصی داریم و در ۴ سال اخیر ۴ پروژه با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال واگذار شده است و تعداد ۶ پروژه دیگر با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که در سه ماهه نخست سال ۹۷ واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی با اشاره به طرح‌های دهه مبارک فجر، گفت: ۵۲ پروژه در دو بخش آب و فاضلاب خراسان رضوی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی و افتتاح خواهد شد که ۱۳ پروژه آن کلنگ‌زنی و ۳۹ پروژه دیگر افتتاح است و امیدواریم با عملیاتی کردن و اجرایی کردن پروژه‌ها شرایطی را برای سال ۹۷ رقم بزنیم که نیازی به قطع و جیره‌بندی آب نباشد.

اسماعیلیان گفت: متاسفانه کاهش ۸۰ درصد بارندگی‌ها را داشتیم و خراسان رضوی جزو ۵ استان اول کشور در بحث تنش و بحران آبی بوده و بارندگی‌های پیش رو اثر کمی بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی خواهد داشت.

وی افزود: شاهد هدررفت ۳۰ درصدی آب هستیم که ۱۵ درصد آن خرابی کنتور، عدم دقت و اندازه‌گیری و خرابی لوله بوده است؛ در رابطه برداشت غیرمجاز آب اقدامات قابل توجهی انجام داده‌ایم و در ۸ ماهه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان مصرف آب از ۷۶٫۵ میلیون متر مکعب به ۸۱٫۵ متر مکعب افزایش داشته و رشدی ۶٫۶ درصدی را در مصرف داشتیم و میزان مشترکان هم ۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی ادامه داد: میزان تولید آب در همین مدت ۱٫۲ درصد افزایش یافته و میزان سرانه مشترکان افزایش نیافته و از ابتدای امسال ۱۳ هزار فقره تعویض کنتور، ۷ هزار فقره بازسازی، ۲۹۰۰ فقره شناسایی انشعاب غیرمجاز با تعیین تکلیف ۲ هزار فقره آن، ۲۵۶ کیلومتر نشت‌یابی و کالیبره شدن تمامی دستگاه‌ها را داشته‌ایم و پیش‌بینی کاهش ۲٫۵ درصدی آب بدون درآمد را در شهرهای استان در پایان سال ۹۶ داریم.

اسماعیلیان با بیان اینکه ۸۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون شهرهای گلبهار، نیشابور، بردسکن، طرقبه-شاندیز، خلیل‌اباد و سبزوار دچار تنش آبی هستند. دشت‌های تربت‌حیدریه، تربت‌جام، فریمان، گناباد، نیشابور و سبزوار در وضعیت تنش‌ آبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی با بیان اینکه موضوع جداسازی و تصفیه آب در دستور کار قرار دارد، گفت: شهرهای گناباد، کاخک، بیدخت، خواف، رشتخوار، جنگل و دیگر شهرها شامل اجرای این طرح‌ها هستند و در هر دشت، ۸ درصد برداشت‌ها شامل شرب شهری و روستایی می‌شود و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی بوده و میزان آب مورد استفاده از منابع تجدیدپذیر هم حدود ۴۰ درصد بوده اما میزان مصرف، ۱۳۰ درصد است و شورای عالی آب اعلام کرده که میزان برداشت باید ۷۵ درصد کاهش یابد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن