اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلی

ثبت سالانه ۱۵ میلیون سند الکترونیکی/ قانون ثبت تضعیف شده است/ شاهد شکل دیگری از فتنه علیه نهادهای قانونی و رسمی هستیم

کد خبر : 14003

مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: سالانه ۱۵ میلیون سند به صورت الکترونیکی رسمی در سطح کشور ثبت و استعلام ها بصورت الکترونیکی انجام می شود.

به گزارش صبح مشهد، عبدالرضا مرادی شامگاه سه شنبه در همایش استانی دفاتر رسمی ثبت اسناد در مشهد افزود: ثبت الکترونیکی اسناد رسمی نقش مهمی در ارتقای سلامت اداری و اجرای عدالت دارد اما اسناد رسمی مورد خدشه قرار می گیرند و در قانون برنامه ششم توسعه به موضوع اسناد رسمی به خوبی پرداخته نشده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی نیز در این همایش از افزایش ۱۳ درصدی درآمد این اداره کل ظرف ۹ ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: ۹۵۰ میلیارد ریال در این بازه زمانی کسب درآمد داشته ایم.

عبدالحسین رامشی افزود: با توجه به قانون ثبت پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی، امسال ۷۰ سند پیش فروش در دفاتر رسمی خراسان رضوی ثبت شد! و امیدواریم این روال سرعت گیرد.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی دفترداران موضوع تقسیم اسناد است از این رو سامانه تقسیم اسناد امشب رونمایی و از نیمه دوم دی جاری در همه دفاتر مشهد عملیاتی می شود.

رامشی افزود : ۵۰۶ دفترخانه اسناد رسمی در اخراسان رضوی فعالیت دارند. ۳۳۹ مورد از این تعداد مربوط به مشهد است. تعداد دفترخانه های فعال ازدواج نیز در این استان ۲۲۹ و در مشهد ۱۰۷ دفترخانه است.

قانون ثبت تضعیف شده است/ شاهد شکل دیگری از فتنه علیه نهادهای قانونی و رسمی هستیم

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری که دیگر مهمان و سخنران این همایش بود، با اشاره به به آمار بالای پرونده های مربوط به فروش مال غیر در دادگستری بیان کرد: هم اکنون تعداد اسناد ثبت شده پیش فروش ساختمان در دفاتر ثبت خراسان رضوی حدود ۷۰ مورد است که این میزان با توجه به حجم ساخت و ساز در استانی شش میلیون نفری بسیار کم و اسفبار است!
وی در ادامه همچنین گفت: گاهی دستگاه قضا به دلیل تاکید بر اجرای قانون مورد هجمه های مختلف قرار می گیرد که نمونه آن در زمینه اجرای قانون ثبت ازدواج است. اخیرا با مطرح شدن این موضوع که چنانچه ازدواجی صورت گیرد زوجین ملزم به ثبت ازدواج، مهریه و سنددار کردن آن هستند هجمه هایی علیه دادگستری صورت گرفت و محکوم شدیم به اینکه چرا در راستای عدم تضییع حقوق زنان، قانون را می خواهیم اجرایی کنیم.

 دستگاه قضا بنا به خواسته مردم تنظیم نمی شود
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در ادامه گفت: دستگاه قضا دنبال جلب رضایت مردم نیست بلکه به دنبال اجرای قانون است لذا همیشه موجبات رضایت مردم را فراهم نمی کند. مدیریت دستگاه قضا با خواسته مردم تنظیم نمی شود بلکه با ابلاغ ولی فقیه تنظیم می شود.
وی افزود: افراد و مسئولان نباید به واسطه اینکه ممکن است خود و یا اطرافیانشان در این دستگاه محاکمه شوند اقدام به زیر سئوال بردن نظام و دستگاه قضا کنند.
حجت الاسلام مظفری ادامه داد: سال ۱۳۸۸ هرکسی که با جمهوری اسلامی زاویه داشت اقدام به فعالیتهای ضدارزشی کردن که با بصیرت و تیزبینی مردم و رهبری این حادثه برطرف و تمام توطئه ها برچیده شد. امروز شاهد شکل دیگری از فتنه در جامعه علیه نهادهای قانونی و رسمی هستیم. نهادهایی که از سوی رهبری مشروعیت کاری دارند توسط افرادی که موقعیت خود را در خطر می بینند مورد هجمه واقع شده اند.
وی گفت: اگر افرادی ناخواسته و نادانسته وارد فتنه ۸۸ شدند هم اکنون افرادی با اقدامات ناشایست و زیر سئوال بردن دستگاه قضا وارد این میدان شده اند که البته بصیرت مردم و مسئولان مانع تحقق اهداف شومشان می شود.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: قوه قضائیه ظرف دهه اخیر در همه عرصه ها ورود کرده است. در زمینه هایی که سازمانها به وظایف خود عمل نمی کنند قوه قضائیه مجبور است وارد شود ولی گاهی به جای کمک کردن به این دستگاه فردی که هشت سال رئیس جمهور بوده اقدام به وارد کردن هجمه هایی کرده است.
وی ادامه داد: این فرد هرچند در زمان فعالیت در پست اجرایی نیز هنگام بودجه اذیت هایی داشت ولی این بی انصافی و زیر سئوال بردن قوه قضائیه ظلم در حق مردم است. با تضعیف قوه قضائیه، دولت و مردم نیز تضعیف می شوند. نخستین قانونگریزی در دولت وی دیده شد. وقتی مردم قانونگریزی را در دولتمردان ببینند خود را مجاز به این اقدام می دانند.
سومین همایش گرامیداشت ‘دفاتر اسناد رسمی’ با هدف تبیین جایگاه دفاتر اسناد رسمی و نقش خدمت رسانی آنها به مردم و جامعه با حضور مسئولان کشوری و استانی به مناسبت ششم دی ‘روز دفاتر اسناد رسمی’ برگزار شد.

در حاشیه:

این مراسم که طبق دعوت قرار بود ساعت ۱۸ برگزار شود، با یک ساعت و بیست دقیقه تاخیر آغاز و با احتساب ضیافت شام تا ۱۲ نیمه شب طول کشید!

همچنین در اثنای سخنرانی مدیرکل اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به یکباره اخبار ۲۰:۴۵  شبکه استانى و گزارشی از دفاتر اسناد رسمی، در مراسم پخش شد که موجب تعجب و دلخوری وی گردید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن