شهری

شهریه مدارس غیردولتی به صورت کشوری تعیین می‌شود | شهریه مدارس غیردولتی بین ۵ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است

کد خبر : 53482

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: قرار شده شهریه مدارس غیردولتی به صورت کشوری تعیین شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از شهرآرانیوز، احمد محمودزاده ظهر امروز، ۱۵ تیر، در جمع خبرنگاران در مشهد با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از مهمترین زیرساخت‌های تعالی کشور است، اظهار کرد: ماموریت‌های این وزارتخانه آینده کشور را رقم می‌زند، اما باید توجه کرد که مدیریت و تربیت نیرو برای چرخه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به تنهایی از عهده این وزارتخانه بر نمی‌آید.

وی اضافه کرد: از همین رو لازم است همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای این منظور با یکدیگر هم‌افزایی و به یکدیگر کمک کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توسعه کیفی مدارس غیر دولتی یکی از مهمترین ماموریت‌هایی است که وزارتخانه طی ۲ سال آینده دنبال می‌کند، گفت: البته برخی مخالف این رویه هستند. با این حال کیفی‌سازی این دسته از مدارس جزو اولویت‌های ماست.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است مدارس غیردولتی شناسنامه‌دار شوند و هویت یابند. همچنین باید بهسازی و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای و معلمی در این مدارس صورت گیرد. برای این منظور ۳۶۰ دوره آموزشی برای معلمان تعریف شده که در حال اجراست.

محمودزاده در تشریح جزئیات نحوه شناسنامه‌دار شدن مدارس غیردولتی توضیح داد: از انتهای تیر ماه امسال طی یک فرایند آموزشی ۶۰ ساعته معلمان مدارس غیرانتفاعی شناسنامه‌دار خواهند شد. همچنین قرار است صلاحیت عمومی معلمان را بررسی کنیم و از فعالیت معلمانی که کارت صلاحیت ندارند، جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: این مساله در دست بررسی است. در حال حاضر گزارش‌هایی هست که برخی مدارس خارج از عرف و قاعده یکسری هزینه‌ها را از والدین دریافت می‌کنند، اما قرار شده برای این مدارس یک شهریه مشخصی مقرر شود.

وی با اشاره به نگاه‌های متفاوتی که در سطوح حاکمیتی نسبت به فعالیت مدارس غیردولتی وجود دارد، عنوان کرد: در این‌باره ۲ نگاه متفاوت مطرح می‌شود؛ نخستین نگاه این است که مدارس غیردولتی به عدالت آموزشی و تربیتی کمک می‌کند، اما رویکرد دوم تاکید دارد که آموزش و پرورش باید رایگان باشد. چنین نگاهی از آنجا ناشی می‌شود که برخی خانواده‌ها که وضع مالی مناسبی دارند، فرزندانشان را به چنین مدارسی می‌فرستند و همین موضوع تبعیض اجتماعی را به دنبال دارد.

محمودزاده تاکید کرد: با همه این‌ها مبنای کاری ما سخنان رهبری و قوانین جاری کشور است. باید توجه کرد که وضعیت امروز به گونه‌ای است که باید از فناوری‌های روز در مدارس بهره ببریم. امروز فضای مدرسه‌ها حضوری و غیرحضوری شده است. از همین رو لازم است هوشمندسازی در مدارس دولتی و غیردولتی دنبال شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مدارس غیردولتی از امکانات هوشمند بهره‌برداری می‌کنند. با این حال تاکید وزارتخانه آموزش حضوری و چهره به چهره است، چون فضای تربیتی مدرسه برای دانش‌آموزان خیلی موثرتر است. البته از فضای مجازی و غیرحضوری می‌توان به عنوان مکمل استفاده کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر ۱۳.۴۹ درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند. این تعداد در خراسان رضوی ۱۸۵ هزار و ۱۱۴ دانش‌آموز معادل ۱۲.۸۹ درصد است که رقمی پایین‌تر از میانگین کشور را نشان می‌دهد.

محمودزاده با اشاره به میزان شهریه‌های مدارس غیردولتی در سال تحصیلی پیش رو بیان کرد: این شهریه‌ها از پنج تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است. هم‌اکنون سقف شهریه ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان است. شهریه ۲۰۰۰ مدرسه بین ۲۰ تا ۴۰ و شهریه ۳۵ مدرسه هم بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: با مدارسی که بیش از این مقدار شهریه دریافت کنند، برخورد خواهد شد. بر همین اساس هفته گذشته در تهران سه مدرسه تعطیل شد. باید توجه کرد که سقف شهریه مدارس غیردولتی در خراسان رضوی ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار و کف قیمت نیز ۶ میلیون تومان است. در این بین اگر مدرسه‌ای فعالیت کنکوری داشت، به سقف شهریه‌های خود می‌تواند ۱۵ درصد اضافه کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید توجه کرد که امکانات مدارس غیردولتی با یکدیگر متفاوت است و از همین رو است که شهریه‌ها نیز متفاوت است. در این میان برخی مدارس قابل ترمیم نیستند و باید از چرخه فعالیت خارج شوند. از همین رو باید کمک کنیم سطح این مدارس ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه اگر ساختمان مدرسه‌ای ناایمن باشد، اجازه فعالیت به آن نمی‌دهیم، گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ مدرسه و ۸۰۰ موسسه در این زمین تذکر دریافت کرده‌اند یا تعطیل شده‌اند.
محمودزاده گفت: اگر مدارسی خارج از چارچوب شهریه دریافت کنند، این مبالغ به خانواده‌ها عودت می‌شود. همچنین با مدرسه متخلف برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در برخی مدارس به معلمان اجحاف می‌شود که وزارتخانه پیگیر آن است. حتی مدارسی هستند که حقوق معلمان را پرداخت نمی‌کنند. بخشی از این موضوع به دلیل عدم حمایت قانون و بخشی از آن به دلیل کم‌لطفی موسسات غیردولتی است.

وی اظهار کرد: این مدارس کمبود معلم ندارد، اما مهم این است که صلاحیت معلمان مدارس غیردولتی و سطح دانش آنان مورد تایید باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن