یادداشت روز

تفکر نه شرقی و نه غربی؛ یادگاری از عقل، تدبیر و اعتدالِ امام خمینی(ره)

کد خبر : 44807

محمدحسین روشنک، دبیر جبهه مردمی «مشهد برای همه»

صبح مشهد– شکی نیست حمله پوتین به کشور اوکراین که قبلاً بخشی از خاک شوروی به مرکزیت روسیه بوده، از آن‌جهت صورت گرفت که دولت اوکراین تلاش داشت با دهان‌کجی به پوتین خود را نماینده غرب و آمریکا در کنار مرز‌های روسیه معرفی و از غرب و روسیه باج‌گیری کند.

اقدام پوتین حرف و حدیث‌هایی را در بین فعالین سیاسی ایران ایجاد نموده، جمعی از نزدیکان به تفکر اصلاح‌طلبی که در زمان شوروی سابق در جناح چپ و طرفدار شوروی و روسیه دسته‌بندی می‌شدند، لیکن سال‌هاست، فرمان را به سمت راست و آمریکا چرخانده و هر حرکت مخالف آمریکای ترامپی را محکوم می‌کنند، هم‌صدا با آمریکا و ناتو و کشور‌هایی که چهل سال است ایران اسلامی را تحریم و سفره‌های مردم را تحت فشار قرار داده‌اند با سروصدای بسیار بلند اقدام پوتین را محکوم کرده و می‌کنند.

از آن طرف بخشی از اصولگرایانی که قبلاً خود را راست‌گرا و مخالف چپ معرفی ولی حالا کاملاً چپ و به پوتین نزدیک شده، رفتار روسیه و حمله به خاک اوکراین را عملیات ویژه دانسته و از دهان‌کجی پوتین نسبت به آمریکا خوشحال شده و حمایت می‌کنند.

افرادی از سیاسیون دو جناح راست و چپ کشور نمی‌خواهند فکر کنند که خط سیاسی انقلاب اسلامی امام خمینی(قدس سره) که واقعاً و عملاً نه شرقی و نه غربی بود، کجا رفته که در رفتار آن‌ها دیده نمی‌شود؟
البته این که چرا مدعیان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمی‌خواهند بدانند نه شرقی و نه غربی امام خمینی کجا رفته و خود آن‌ها کجا قرار دارند، سخن قلم نیست، بلکه می‌خواهد بگوید مردم و دولت و حاکمیت ایران اسلامی حق دارد از غرب و آمریکا که در چهل و چند سال گذشته به مردم ایران ظلم کرده و زور گفته و می‌گویند، متنفر باشند، اما نمی‌خواهد بگوید این تنفر میتواند مجوزی برای خروج پیروان «چپ و راست» از اعتدال و بی‌طرفی «نه شرقی و نه غربی امام خمینی» و تأیید شروع جنگ توسط پوتین باشد، البته که میخواهد بگوید بسیار زشت است که بعضی از دستبند به دستان سبز به بهانه محکوم کردن اقدام روسیه، بیش از پیش به آمریکا و غرب نزدیک و برای ظلم‌هایی که به مردم ایران و بلکه جهان روا داشته‌اند به آنها احسنت بگویند و بعضی از فراری‌های آنها با دستبند سبز، بر صندلی رسانه‌های ضد ایرانی غرب از جمله BBC نشسته و به ایران، ایرانی و شهدا بویژه سرباز وطن حاج قاسم بی‌احترامی کنند.

رفتار آمریکا در پسا فروپاشی شوروی و پیمان ورشو که تلاش دارد ناتو را گسترش داده و خود را به‌عنوان تنها ابرقدرت و کدخدای عالم معرفی و هر روز به مرز‌های روسیه و چین نزدیک‌تر و هر کشور، رهبر و فرماندهی که ابرقدرتی و کدخدایی او را زیر سؤال ببرد باید چون شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس حذف شود، ضمن اینکه جنگی بدتر از هسته‌ای را تحت عنوان تحریم «قطعِ نانِ سفره مردم» طراحی و پایه‌ریزی کرده که واقعاً جنگی سخت‌تر از هر جنگ نظامی است، آزادگان جهان را به تنگ آورده و افرادی چون پوتین را وادار به اقدامات غیر قابل تصور، مانند تهدید هسته‌ای کرده است.

شیطان بزرگ، جنگِ «قطعِ نانِ سفره مردم» را طوری طراحی کرده که هر زمان بخواهد برعلیه کشور‌های مستقل استفاده کند؛ اقدامات آمریکا باعث شده بود که حتماً روزی کشور‌هایی پیدا شوند و در برابر قدرت‌نمایی و یکه‌تازی غرب، آمریکا‌ و ناتو ایستادگی کنند.

عدم تسلیم محور مقاومت به رهبری انقلاب اسلامی ایران که در سال‌های قبل با هدف مقابله با کدخدای آمریکا برجهان شروع شد و به «جنگ نان سفر مردم» پاسخ محکم داد و سرپیچی امروز روسیه‌ی پوتینی از قوانینی که توسط غرب، سازمان ملل و شورای امنیت ساخته آمریکا، نشانه‌های همان روزی است که قابل پیشبینی بود.

انقلابیون ایران اسلامی که خط «نه شرقی و نه غربی امام» را تنها راه سربلندی نظام برخواسته از انقلاب امام خمینی می‌دانند، معتقدند چه قبل از انقلاب اسلامی و چه در چهل و چند سال گذشته، پوتین و روسیه هیچ زمان قدمی به نفع ایران و ایرانی برنداشته؛ بلکه از کارت ایران برای گرفتن امتیاز از آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی و اروپایی برای خود بهره برده است.

اگرچه آنچه پوتین و روسیه در نادیده گرفتن حق ایران و ایرانی و سوء استفاده از کارت ایران انجام داده‌است بسیار نارواست؛ اما صد‌ها بار کمتر از دشمنی غرب آمریکایی برعلیه ایران اسلامی بوده و هست، با این وجود شروع هرگونه جنگی حتی جنگ روسیه با دولتی که تحت حمایت غرب در بخشی از سرزمین شوروی سابق بعنوان اوکراین ایجاد شده، از نظر تفکر اعتدالیون که همچنان پایبند اصل «نه شرقی و نه غربی امام خمینی» هستند محکوم است.

یقیناً همراهی سیاسیون اصلاح طلب «چپ قدیم و راست جدید» با غرب و آمریکا و تأیید رفتار آمریکا در تحریم کشور‌ها و انسان‌ها نیز ظلم به مردم مظلوم عالم و بی‌احترامی به شهدا به‌ویژه سردار سردار‌ها حاج قاسم سلیمانی، صددرصد محکوم است.

قلم معتقداست ایران اسلامی در این شرایط حق ندارد بگوید بی‌طرف هستم، بلکه باید در مقابل دو طرف قد علم کرده و از فرصت استفاده و حق مردم ایران را از آمریکا و غرب بگیرد و به روسیه پیام دهند که از همدستی با رژیم صهیونیستی برای حمله به منافع جمهوری اسلامی در سوریه دست بردارد و حقوق کامل ایران در دریای خزر را به رسمیت بشناسد.

متأسفانه بعضی از اصلاح‌طلبان که حالا بیش از همیشه بصورت علنی در جبهه آمریکا قرار گرفته‌اند، با انتشار عکس‌هایی از کشته شده‌های جنگ روسیه و اوکراین، خود را ناراحت نشان می‌دهند، اما اصلاً برای مردم یمن، افغانستان، سوریه، عراق، لبنان و… که زیر چرخ تانک‌های غرب آمریکایی نابود شده و می‌شوند نگران نبوده و هیچ نمی‌گویند.

از آن طرف اصولگرایانی که به پوتین برای حمله به اوکراین به‌نوعی تبریک می‌گویند فراموش نکنند، این همان روسیه‌ای است که آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و… را از ایران گرفته و سال‌ها به قطعنامه‌های ضد ایرانی رای مثبت داده و به رژیم صهیونیستی برای حمله به منافع ایران در سوریه چراغ سبز نشان داده و می‌دهد.

واقعاً باید با صدای بلند به امام خمینی که «نه شرقی و نه غربی» را عزت ایران و ایرانی می‌دانست احسنت بگوییم.

ادامه دارد…

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن