استانیستون اصلیورزشی

رئیس هیأت کوهنوردی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ نیمی از قهرمانان کشوری متعلق به خراسان رضوی/ امکانات امداد و نجات هیات کوهنوردی، صفر!

کد خبر : 13560

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی گفت: می‌توان گفت نزدیک به نیمی از قهرمانان سنگ نوردی کشور متعلق به خراسان رضوی هستند، سال گذشته از ۲۱ مدال آسیایی ۱۱ مدال متعلق به استان ما بود.

به گزارش صبح مشهد، احمد زحمتکش ظهر امروز در نشست خبری هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی خراسان رضوی که در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تشکر ویژه داریم از مدیرکل ورزش و جوانان استان که در راستای سیاست‌های دولت توجه ویژه و خوبی به رشته‌های مختلف ورزشی داشتند و حمایت خوبی از ما دارند و در حد بضاعت شرایط را برای ما فراهم کردند، من باید از شهرداری مشهد و شورای پنجم شهر مشهد که توجه ویژه و خوبی به ورزش دارند تشکر کنم، نشاط و امید در شهر با اقدامات جدید شورا و شهرداری جاری شده و شورای پنجم به خوبی به ورزش  توجه دارد.

وی افزود: تا دو سال قبل، ۱۰۰ گروه و ۱۵ باشگاه کوهنوردی در استان وجود داشتند اما گروه‌ها ملزم شدند به سمت راه اندازی باشگاه حرکت کنند زیرا در قالب باشگاه، زیرساخت‌های مختلفی به وجود خواهد آمد که به نفع کوهنوردی است، هم اکنون ۴۰ باشگاه در سطح استان مجوز رسمی فعالیت دارند؛ فرآیند ثبت رسمی باشگاه‌ها از دو سال قبل شروع شد و به دنبال این هستیم با هموار شدن مسیر ثبت تعداد باشگاه‌های ثبت شده را افزایش دهیم.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعزام‌های آزاد در سه ماهه آینده اتفاق خواهد افتاد، ما به عنوان هیئت در حد بضاعت حمایت خواهیم کرد؛ در بحث‌های مادی و سخت‌افزاری اما در خیلی از اعزام‌ها و برنامه‌ها نیاز به حمایت دستگاه‌ها و حامیان مالی داریم.

زحمتکش با بیان اینکه عمده دعوت شدگان به تیم‌های ملی از شهرهای مشهد و نیشابور بودند ادامه داد: در ۲۸ شهرستان هیئت کوهنوردی وجود دارد که ۲۶ شهرستان کاملاً فعال هستند؛ از این تعداد هفت شهرستان به خوبی کمک حال هیئت استان هستند و دوره‌ها و برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند، مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، چناران و چند شهرستان دیگر به خوبی فعال هستند و در حوزه‌های مختلف به هیئت استان کمک می‌کنند.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی در وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش همگانی قرار می‌گرفت اما چند ماهی است که در حوزه قهرمانی هم قرار گرفته و توجه بیشتری به مدال‌آوری در این رشته صورت گرفته ادامه داد: در حوزه سنگ‌نوردی ما یکی از استان‌های برتر کشور هستیم، می‌توان گفت نزدیک به نیمی از قهرمانان سنگ نوردی کشور متعلق به خراسان رضوی هستند، سال گذشته از ۲۱ مدال آسیایی ۱۱ مدال متعلق به استان ما بود.

وی تصریح کرد: برای آزادسازی مناطق تصرف شده به صورت غیرمجاز توسط واحد‌های صنعتی و معدنی از طریق کارگروه حفظ محیط زیست همکاری خوبی با دادستانی استان شکل گرفت و خوشبختانه مناطق مختلفی که تصرف شده بود آزادسازی و واحد‌های صنعتی تخریب شد.

زحمتکش خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های امدادی ما عمدتاً حادثه‌ای که منجر به آسیب جدی شود نداشته‌ایم، عمدتاً گم شدن افراد و یا آسیب‌های کوچکی بوده که با حضور تیم‌های امدادی به موضوع رسیدگی شده مشکل اصلی ما در بخش امداد، گروه‌ها و افراد مختلفی هستند که خارج از چارچوب باشگاه و گروه‌های رسمی اعزام می‌شوند و متاسفانه در زمان حادثه هیچ اطلاعاتی برای امدادرسانی نیست و هیچ نهادی از تعداد مقصد و طول سفر آن‌ها خبری ندارد برای همین اگر در چهارچوب باشگاه اعزام انجام شود همه نکات ایمنی رعایت می‌شود.

خانم وفاییان؛ نایب رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای نیز اظهار داشت: در بخش بانوان هیئت کوهنوردی تمام فعالیت‌های مشابه با بخش آقایان را در نظر گرفته و خوشبختانه تا حد زیادی در انجام آن موفق باشد، این فعالیت‌ها شامل صعودهای برون مرزی، صعودهای ورزشی همچون سنگ‌نوردی است.

وی همچنین افزود: در زمینه آموزشی نیز در بخش بانوان فعالیت‌های مثبتی داشتیم و در اکثر گرایش‌ها از جمله برف و یخ، غارنوردی، کوهپیمایی آموزش‌ها انجام شده است اما با مشکلات و سختی‌های بسیاری در بخش بانوان روبرو هستیم.

وفاییان خاطرنشان کرد: نبود امکانات مناسب، همزمانی ساعات تمرین آقایان با بانوان و ساعات نامناسب تعیین شده سبب دور شدن ورزشکاران و قهرمانان ما در سنین بالاتر است و حتی با وجود استعدادیابی‌های انجام شده این مشکلات مانع از ادامه فعالیت ورزشکاران خانم در رشته‌های ورزشی همچون سنگنوردی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته در مسابقات آسیایی قهرمانان بسیاری داشتیم و حتی امسال نیز سه ورزشکار قهرمان در استان داشتیم که به مسابقات سنگاپور نیز اعزام شدند اما با توجه به فراهم نبودن امکانات لازم زمینه ادامه برای این ورزشکاران بسیار دشوار است.

وفاییان در زمینه مشکلات سنگنوردی در بخش بانوان افزود: دوره‌های مربیگری در این بخش انجام شده، مربیان سطح دو بسیاری آموزش دیده‌اند اما نبود دیواره‌ای بلند برای انجام تمرینات سبب کاهش ماکزیمم کارآیی بانوان ورزشکار در این رشته ورزشی می‌شود. به دنبال این هستیم تا در آینده نزدیک با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب در بخش بانوان نیز صعودهای ۸۰۰۰ متری را شاهد باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن