مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامییادداشت روز

تدبیر و امید و مشهد الرضا، پایتخت فرهنگی جهان اسلام

کد خبر : 12585

نویسنده : امیرمهدی کلیدری، مدرس فرهنگ و ارتباطات

 

دکتر قاضی زاده هاشمی “وزیر مشهدی” بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین گشایش پنجمین دوره شورای شهر مشهد گفته ای داشت که از حیث معنا و مفهوم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.او اشاره نمود دکتر روحانی اکیدا معتقد است که عنایت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برای انتخاب ایشان توسط مردم در سال ۹۲ و حضورش در آخرین روز فرصت تبلیغاتی(چهارشنبه،منتسب به امام هشتم(ع)) در مشهد الرضا شامل حال ایشان شده بوده است. همچنین دکتر قاضی زاده اذعان داشت که دکترحسن روحانی همیشه به وزرا سفارش می کنند: که در هر مقطع از انجام وظایف محوله، به چالشی برخورد نمودند،به امام رضا(ع) متوسل شده و به پابوس آن حضرت شرفیاب شوند که این کشور،کشور علی ابن موسی الرضا(ع) است.

نکات اشاره شده توسط دکترقاضی زاده هاشمی شاید به نوعی گویای تحلیل گفتمان و نشانه معناشناسی برخی از نشان های ایام تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم توسط دکتر روحانی باشد.
در ایام تبلیغات مذکور، در تصاویر مربوط به لحظه های ورود دکتر روحانی به مراکز استان ها و پیاده شدن ایشان از هواپیما،یک نشانه ی خاص به عنوان یک کاراکتر و شخصیت همیشه در قاب تصاویر وجود داشت و آن “آرم و نشان مشهد الرضا،پایتخت فرهنگی جهان اسلام” بود!!!!

شاید این امر ، اتفاقی به نظر می رسید اما زمانی معنای ویژه ای پیدانمود که مشاور ارشد دکتر روحانی،دکتر حسام الدین آشنا راهبردنویس و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در موخه ۲۷/۲/۹۶ (آخرین روز تبلیغات و چهارشنبه منتسب به امام رضا(ع)) دقایقی پس از فرود هواپیمای دکترحسن روحانی در مشهد الرضا در توئیتر و کانال تلگرامی خود عنوان نمود:مشهد۲۰۱۷ در کدام دولت،پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود؟

البته رویه های جاری در پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعضای آیسسکو بیان گر آن است که نوبت سال های عنوان شده از سوی آیسسکو(سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی اسلامی) در حقیقت آغاز آن عنوان تا نوبت بعدی کشور مزبور برای شهر صاحب عنوان است (نزدیک به ده سال).به بیان دیگر، سال ۲۰۱۷ آغاز عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد الرضا(ع) تا نوبت بعدی جمهوری اسلامی ایران است.
با این وجود نشانه های اشاره شده براین موضوع دلالت و تاکید دارد که مشهدالرضا جایگاه بی بدیلی در هندسه ذهنی دولت “تدبیر و امید” داشته و خواهد داشت!!
حال با این اوصاف و انتخاب دکتر سید عباس صالحی به عنوان یک وزیر “مشهدی” اهل اندیشه و فرهنگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران “امید” آن می رود تا لحظه شماران دارای تفکر رفع تکلیفی برای گذران پنج ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ و نگرش اتمام این عنوان برای مشهد الرضا با اتمام سال جاری میلادی؛ جای خود را به اهالی”تدبیر” پر “امید” برای استمرار این عنوان،حداقل برای یک دهه پیش رو برای شهر بهشت دهند.”تدبیری” که شهر اصفهان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی برآن اساس با بهربرداری از ظرفیت های موجود در اسناد هفتگانه آیسسکو، نمانام (برندینگ)شهری خود را در سطح بین المللی ارتقا بخشید. و”امید” آن می رود مشهد الرضا،اولین کلان شهر مذهبی جهان،با جغرافیای فرهنگی(ژئوکالچر) و جغرافیای سیاسی(ژئوپلتیک) منحصر به فرد خود؛ بتواند با استفاده از این فرصت فراگیر و مورد قبول تمامی کشورهای اسلامی، تبدیل به یک شهر بین المللی از جمیع ابعاد شده و پایتخت همیشگی ارتباطات میان فرهنگی امت های اسلامی گردد.که برای این مهم از برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های درخور تا برنامه های فرهنگی و هنری مناسب و راهبرد هوشمند رسانه ای برای نمانام(برندینگ)شهری از الزامات اساسی قلمداد می شوند.
بین المللی شدن مشهد الرضا،ظرفیتی است که فقط درسایه سار عالم آل محمد(ص)،امام مهربانی و تعامل،حضرت علی ابن موسی الرضا با مسمّا می شود.
لازمه این امر حاکم شدن مجدد نگرش و تفکر راهبردی بر ظرفیت های مشهدالرضاو عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن