اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

بیش از ۷۰ درصد مسمومیت‌ها از نوع دارویی است/فوت ۲۴۰ نفر با منو اکسید کربن

کد خبر : 12534

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد مسمومیت‌ها از نوع مسمومیت دارویی در مراکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم کشور ثبت شده است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر بیتا رادپور در نشست خبری که در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه مسمومیت‌های دارویی همچنان شایع‌ترین نوع مسمومیت در کشور است، گفت: مسمومیت‌های دارویی به علت مصرف دارو بیش از مقادیر درمانی است.
وی یکم الی هفتم آبان‌ماه را هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها دانست و گفت: دارو با توصیه پزشک و نه بیشتر از آن مصرف شود زیرا با مصرف دارو به صورت خودسرانه منجر به عوارض سوء یا مسمومیت دارو می‌شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: هر دارویی در کنار اثرات درمانی ممکن است خطراتی هم داشته باشد.
رادپور در مورد مصرف داروهای گیاهی هشدار داد و گفت: داروهای گیاهی همیشه بی‌خطر نیستند و چندی پیش فردی بر اثر مصرف جوشانده گیاه خارخسک و با عوارض شدید کبدی در بیمارستان امام رضا(ع) بستری شد.
وی کودکان را نخستین گروه در معرض خطر مسمومیت‌های دارویی دانست و گفت: داروها را دور از دسترس کودکان بخصوص زیر ۵ سال و  در کمد مجهز به قفل نگهداری شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر نظارت مصرف داروی افراد مسن تاکید کرد و افزود: تشابه دارویی شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها و ناخوانا بودن مقادیر مصرفی دارو از دلایل مصرف نادرست دارو است.
رادپور با بیان اینکه مصرف داروی متادون بدون تجویز پزشک منجر به مسمومیت‌ها در افراد می‌شود، افزود: داروهای هورمونی در جوانان می‌تواند سبب بروز عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی کوتاهی قد و تغییر فرم بدن در مردان و خشونت صدا در خانم‌ها و حتی مرگ ناگهانی شود.

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و لزوم رعایت نکات ایمنی، خاطر نشان ساخت: طی پنج ماهه امسال ۲۰۴ نفر بر اثر خفگی با گاز منو اکسید کربن فوت کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن