اجتماعیستون اصلی

رشد ۶ برابری صدور روادید فرودگاهی در مشهد

کد خبر : 5192
 نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور گفت: صدور روادید فرودگاهی در مشهد مقدس در سه ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته شش برابر شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم ، عباسعلی ارباب‌خالص دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نمایندگی شمال و شرق وزارت خارجه کشور چهار استان را پوشش می‌دهد و در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات کنسولگری و صدور اسناد خارجی فعالیت دارد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت خارجه  در دولت تدبیر و امید بیان کرد: مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین دستاورد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بود که با توجه به اهمیت آن آثار و نتایجی از جمله اعتمادسازی و تضعیف پروژه آمریکایی- اسرائیلی ایران‌هراسی داشته است.
نماینده وزارت‌خارجه در شمال و شرق کشور ادامه داد: مدیریت اختلافات مرزی، مدیریت بحران، سیاست‌گذاری در حمایت‌های سیاسی در منطقه به‌ویژه در محور مقاومت، پشتیبانی از ایرانیان خارج از کشور، اقتصاد‌محور کردن سیاست خارجی و مواردی از این قبیل از جمله اقداماتی است که در دستور کار وزارت خارجه ایران و به تبع آن نمایندگی شمال و شرق کشور قرار گرفته است.
ارباب خالص بیان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید ۸۰۰ فقره اسناد امضا شده خارجی، ۳۵ هزار ملاقات، ۳۰۰ تبادل هیئت خارجی، ۴۰۰ نمایشگاه اقتصادی، ۳۰۰ سند امضا شده اقتصادی، ۹۰ میلیون صدور روادید و بیش از پنج میلیون فقره توسعه روابط خارجی از جمله اقدامات وزارت خارجه بوده است.
وی با بیان این که هم اکنون حدود ۳۵ کشور دیگر با جمهوری اسلامی ایران ارتباط مستقیم دارند، خاطرنشان کرد: در خراسان‌رضوی چندین هیئت مختلف از عراق، پاکستان، لیتوانی، هندوستان، چین و دیگر کشورها وارد شده‌اند که مهم‌ترین آن ها هیئت ۱۰۰ نفره فرانسوی بود که توافقات مناسبی نیز با آن‌ها صورت گرفته است.
ارباب خالص با بیان این که هم‌اکنون تنوع ملیت‌هایی که به مشهد سفر می‌کنند افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد گردشگران خارجی وارد شده به مشهد عرب و ۳۰ درصد بقیه از ملیت‌های مختلفی مانند سریلانکا، هند، آذربایجان و … هستند.
وی با اشاره به وجود بزرگ ترین و پرجمعیت‌ترین مرکز صدور روادید فرودگاهی در مشهد، تصریح کرد: در سال ۹۳ حدود ۲۹ هزار و ۵۳۱ فقره روادید در این مرکز صادر شد که در سال ۹۴ به ۳۹ هزار و ۹۲۳ عدد رسید و از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه نیز ۳۷ هزار و ۹۶ فقره روادید صادر شده است.
نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور ادامه داد: میزان صدور روادید فرودگاهی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل ۶۰۰ درصد افزایش داشته و در همین مدت زمان تبادل هیئت‌های تجاری حدود ۴۰ درصد رشد کرده است.
ارباب خالص درباره مشکلات پیش آمده در مرز باجگیران توسط ترکمنستان، بیان کرد: در کشورهایی که با یکدیگر مرز مشترک طولانی دارند پیش آمدن چنین مشکلاتی طبیعی است و نباید آن را به ارتباط بد میان دو کشور تعمیم داد چراکه رتبه‌بندی ارتباطات میان دو کشور بسته به شاخص‌های متعدد و متفاوتی است که ماحصل آن‌ها را باید در نظر گرفت اما برای این مشکل اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده‌های وزارت خارجه  دو کشورایران وترکمنستان  برای رفع  مشکل با یکدیگر دیدار می کنند
وی تصریح کرد: درباره تعرفه مشابهی که برای کامیون‌های ورودی از ترکمنستان در نظر گرفته شده، نشست‌هایی در تهران با محوریت همین موضوع با سفیر این کشور برگزار شده و قرار است نماینده‌های وزارت خارجه هر دو کشور برای رفع این مشکل با یکدیگر نشستی داشته باشند.
نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به استرداد زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این زندانی‌ها در کشور ترکمنستان و حدود ۳۰۰ نفر هستند که استرداد آن‌ها در ایران مراحل قانونی را طی کرده و اسناد آن به این کشور ارسال شده و در آن جا نیز در حال پیمودن آخرین مراحل است و در آینده‌ای نزدیک این افراد آزاد می‌شوند.
ارباب‌خالص در پیوند با نحوه صدور روادید برای اربعین، بیان کرد: در این حوزه با کنسولگری عراق ارتباط برقرار شده و سامانه‌ای الکترونیکی برای ثبت درخواست افراد در پورتال اداره‌کل حج و زیارت خراسان‌رضوی قرار داده شده تا بتوان به صورت گروهی برای متقاضیان سفر به کربلا روادید صادر کرد و مقامات ‌عراق در خراسان‌رضوی نیز قول همکاری مساعد برای رفاه زائران ایرانی  را  داده‌اند.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن