با جمع آوری سرمایه های خرد مردمی آنان را در سود حاصل از طرح های سودآور شریک میکنیم چرا که شهرداری متعلق به مردم است.
رییس اداره بورس و اعتبارات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد عملکرد حوزه خود در سال گذشته را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار ما، سید محمد عنبری گفت: یکی از اولویت ها و دستور کار شهرداری مشهد ترمیم بافت فرسوده در تمام حوزه شهری می باشد. وی افزود: بافتهای قدیمی بعلت کوچه پس کوچه های باریک، می تواند محل امنی برای بزه کاران باشد که ضرورتا نیاز به ترمیم بازسازی و بعضا نوسازی دارد.
عنبری افزود : برخی از نواحی بافت فرسوده که شامل محدوده آبکوه اطراف حرم مطهر, حر عاملی, طبرسی, بافت فرسوده وکیل آباد, میدان امام حسین و میدان شهدا می باشد در اولویت شهرداری قرار گرفته است.
عنبری خاطر نشان ساخت : شهرداری مشهد باتوجه به وسعت زیربنایی این شهر و نیاز به سرعت در ایجاد زیرساختها و امکانات رفاهی و ناکافی بودن عوارض برای اقدامات بزرگ، اقدام به فروش اوراق مشارکت برای بافتهای فرسوده و همچنین قطار شهری در خط ۲ و ۳ نموده است.
وی در خصوص اوراق مشارکت گفت:سیاست شهرداری از فروش اوراق مشارکت، جمع آوری سرمایه های خرد مردمی و شراکت آنها در سرمایه گذاری های سودآور می باشد.
عنبری تاکید کرد : شهرداری مشهد سکان دار انتشار و فروش اوراق مشارکت در کشور بوده و استقبال مردم از اوراق مشارکت خود دلیل عملکرد صادقانه مدیریت شهری می باشد.
رئیس اداره بورس و اعتبارات معاونت اقتصادی افزود : مردم همراهان همیشگی شهرداری بوده و نظارت و اعتماد و همراهی آنان در هنگام شراکت از ملزومات اهداف ماست.
وی خاطر نشان ساخت : اعتقاد ما بر این باور است که سرمایه گذاری در مشهدالرضا علاوه بر سود مادی، سود معنوی نیز بهمراه دارد و این شهر باید در کنار امکانات مذهبی از امکانات گردشگری رفاهی نیز بهره مند باشد.
وی افزود:تملک بافت فرسوده از نظر اجتماعی و اقتصادی هم برای مردم و هم برای شهرداری سودآور است به گونه ای که تبدیل قطعات کوچک و قدیمی و فرسوده به زمین یکپارچه فی النفسه می تواند سودآور باشد که البته برنامه های تجاری شهرداری در این مکان ها نیز میزان سود را افزایش خواهد داد.
عنبری ادامه داد :در سال تولید و اشتغال، در مراحل بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده، اشتغال زایی در حدبالایی صورت خواهد پذیرفت که کارگران بومی در اولویت قرار دارند.
وی ادامه داد : شهرداری مشهد با تضمین سوداوراق مشارکت و با عقد قرارداد، اعتماد و سرمایه گذاری و مشارکت مردم را در راستای بهتر شدن شهر فراهم می سازد.
عنبری درخصوص قطار شهری مشهد گفت:طرح توجیهی قطار شهری طی ۲۵ سال به سودآوری خواهد رسید که دولت فقط در بخش زیرساخت ها شهرداری را یاری می کند و در بخش ایستگاه ها بدلیل سودآور بودن دولت مشارکتی ندارد.
وی گفت: ۵۰ درصد هزینه های خط ۱ و خط ۳ و ۳۰ درصد از هزینه های خط ۲ قطارشهری مشهد برعهده دولت می باشد که تاکنون بخش کمی از آن پرداخت شده است.
عنبری تاکید کرد : الزام وجود خطوط قطار شهری در جهت رفع ترافیک و آلودگی هوا بسیار ضروری است و سهم بسزایی در ترافیک شهری دارد.
وی همچنین گفت: با وجود بدهی ۲۶۰۰ میلیارد تومانی سازمانهای دولتی و کمبود نقدینگی، شهرداری تا شهریور امسال، افتتاح ادامه خط ۲ قطارشهری را انجام خواهد داد.
وی گفت : در سال گذشته تسویه بخشی از بدهی های شهرداری به بانکها انجام پذیرفت و مبلغ تقریبی ۳۵۰ میلیارد تومان به بانک شهر, ۹۰۰ میلیارد تومان بانک سپه, ۸۰ میلیارد تومان بانک ملت تعیین تکلیف شده و هزار میلیارد تومان بانک تجارت در حال تسویه می باشد، که این مهم حاصل دیدگاه مثبت و خوب شهردار و معاون محترم اقتصادی به مقوله تسویه بدهی ها می باشد و معتقدند، بدهی را بر عهده دوره بعد نگذارند.
وی در پایان خاطر نشان ساخت : از برنامه های پیش روی این حوزه، احیای کمربند جنوبی, آغاز به کار ایستگاه های خط ۳ قطار شهری و پیگیری پلاک ۱۷۶ می باشد. همچنین انتشار اوراق مشارکت و تعیین تکلیف بدهی ها نیز در سال ۹۶ برنامه ای بسیار گسترده ای است که با جدیت دنبال رفع موانع آن هستیم.