اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

امنیت زائران اولویت آستان قدس رضوی است/ در تحویل سال نو برنامه ویژه‌ای برای زائران رضوی در نظر گرفته شده است

کد خبر : 57869

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: چیزی که برای ما مهم است و قدم اول به حساب می‌آید حفظ امنیت زائران است که تمامی ارگان‌ها از همه ظرفیت خود برای تحقق این امر استفاده می‌کنند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از شهرآرانیوز، مصطفی فیضی در نشست خبری که صبح امروز، ۲۶ اسفندماه، در ساختمان ثامن برگزار شد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۲ بنا بر تاکید تولیت معزز وظیفه حفظ، بازسازی و نوسازی حرم مطهر را داشته که در ابتدا شاید این اقدام عمرانی به نظر برسد، اما از نظر ما، نگاه فرهنگی بوده است. زیرگذر حرم، پروژه بزرگی بود که با همکاری مدیریت شهری صورت گرفت.

وی افزود: ما در بخش‌های فرهنگی حرم مطهر به بخش‌های مهدکودک، دبستان، دبیرستان، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها توجه کرده‌ایم و فعالیت‌های کمّی و کیفی در این زمینه‌ها انجام شده است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: با شروع ماه مبارک رمضان، افزایش سطح کیفی و کمّی را آغاز کردیم. ۱۶ عنوان از قبیل ترتیل‌خوانی، جلسات تفضیل، جلسات ویژه خواهران و نوجوانان و… در حال انجام است.

فیضی بیان کرد: مشخصا برای ماه مبارک رمضان تجربه خوبی برای شب‌های قدر داریم که امسال چهار برنامه از جمله در رواق امام برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌هایی برای ناشنوایان، اردو زبانان و عرب زبانان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شب‌های رمضان مناجات‌خوانی در صحن‌هایی از قبیل آزادی، حرعاملی و… برگزار می‌شود. شبستانی را برای برنامه معرفت و قرآن در نظر گرفتیم.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای تحویل سال نو برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. بعد نماز صبح برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. حفظ فضای معنوی برای زائران وظیفه ماست و برنامه‌هایی از قبیل دعای توسل، دعای سال تحویل و… را در آن لحظات برگزار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما امسال در صحن جمهوری ساخت رواق را داریم و ممکن است کمبود جا داشته باشیم که از زائران خواهشمندیم از مسیر‌های دیگر ورود کنند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه تحویل سال، خیابان‌های نزدیک به حرم شلوغ است و جایی برای پارک ماشین وجود ندارد لذا خواهشمندم در آن ساعات با خودرو شخصی تردد نکنند.

فیضی ادامه داد: امسال با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و حضور زائرین عزیز خدمات مادر این ماه پر برکت به لحاظ کمی و کیفی افزایش دارد. در ۶ نوع و طرح سفره‌های افطار داریم. در داخل و خارج از حرم مطهر رضوی، در سطح شهر و منازل افطاری‌های سبکی که در همه صحن‌ها و رواق‌ها تهیه شده و به زائرین تقدیم می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار حداقلی ما در خدمات افطار بالغ بر یک میلیون ۳۵۰ هزار وعده غذایی است که در طول این شب‌ها ما در خدمت زائرین هستیم. چایخانه‌های حرم‌مطهر محل خدمت شیرین که مورد توجه زائرین قرار گرفته است. ساعاتی قبل از افطار تا ساعاتی بعد از سحر هر شب در خدمت زائرین محترم هستیم. مواکب عزیزان خدمت‌رسان دیگری را که آمادگی دارند در این ایام خدمت‌رسانی داشته باشد، در ورودی‌های حرم مطهر رضوی حضور بهم رسانده و قصد داریم در شب‌های احیا تعداد این مواکب را افزایش داده تا بتوانیم خدمت حداقلی را به زائرین برسانیم.

با افزایش زائران و انتظارات آن‌ها مواجه خواهیم بود

رضا خوراکیان، مدیر‌ عالی حرم‌مطهر رضوی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته با افزایش تعداد زائران و انتظارات آن‌ها مواجه خواهیم بود. رواق امیرالمومنین(ع) در دست ساخت است و این اولین صحنی خواهد بود که از پشت‌بام آن نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های مفصلی شروع شده که یکی از آن‌ها پروژه پارکینگ حرم بوده که با همکاری مدیریت شهری صورت گرفته است. هر کدام از این پروژه‌ها از نیاز‌های زائر است.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد مشارکت‌ مردم بودیم که جمعیت زیادی از مردم به شکل افتخاری به زائران و مجاوران خدمت می‌دهند که این موضوع تاثیرگذاری را افزایش می‌دهد. ما در برنامه‌های مختلف سعی کردیم مشارکت را افزایش دهیم و دلمان می‌خواهد عرصه خدمت را برای کسی که می‌خواهد و ظرفیت دارد، فراهم کنیم.

خوراکیان بیان کرد: مجموعه‌ای از برنامه‌ها طراحی شده که سعی کردیم از برنامه‌های عمومی عبور کرده و به برنامه‌های اختصاصی برسیم، به عنوان مثال روزانه نزدیک ۱۰۰۰ نفر دانش‌آموز دختر را داشتیم که جشن تکلیفشان در حرم‌مطهر برگزار می‌شد یا در بحث ازدواج در قالب دانشجویی، کانون‌ها و ادارات برنامه‌هایی را طراحی و تقدیم می‌کردیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن