اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

ایمنی حمل و نقل بار بر دوش خادمان شهر

کد خبر : 10539

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: حوزه حمل و نقل بار درون‌ شهری باید برای بحث جابه‌جایی ناوگان باری از استانداردهای جهانی استفاده کند و در این راستا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در ایمنی حمل و نقل کالا عامل انسانی محسوب می‌شود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد، حسین مختاری ضمن بیان این مطلب به بهانه روز ملی ایمنی‌ حمل و نقل گفت: در این راستا و با توجه به مخاطرات ایمنی و حوادث ترافیکی مبتنی بر پارک خودروهای باری در حاشیه معابر، اولین توقفگاه عمومی استاندارد و ایمن ناوگان باری میثاق برای اولین بار در کشور بهره برداری شد.
وی همچنین به بهره برداری از توقفگاه عمومی ناوگان باری نمایشگاه اشاره و در رابطه با ویژگی‌های آن تصریح کرد: توقفگاه ناوگان باری نمایشگاه با ظرفیت ۷۰۰ پارک خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ۴۰ پارک خودروهای سبک امکانات متفاوتی از جمله دوربین‌های مداربسته کنترل پیرامونی، سیستم ورود و خروج الکترونیکی و پاسخگویی ۲۴ ساعته جهت مراجعین را دارا می باشد.
مختاری ضمن تأکید بر این مسئله که دستگاه‌های مختلف در ایمنی حمل و نقل اثرگذار هستند، افزود: انسان به عنوان مهمترین عامل ایمنی در جامعه‌ای زندگی می کند که تمام دستگاه‌ها در فرهنگ‌پذیری او موثر هستند. از این رو فرهنگ ایمنی در حمل و نقل باید در جامعه نهادینه شود و تا زمانی که در سیستم حمل و نقل و رانندگی حاکم بر جامعه به جای فرهنگ تعامل، فرهنگ تقابل وجود داشته باشد نمی توان انتظار داشت که ایمنی رعایت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد تأکید کرد: ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل است که از یک طرف اطمینان شبکه حمل و نقلی شهری را بالا می‌برد و از طرفی نیز باعث توسعه اقتصاد شهری می شود. در این میان عامل انسانی به عنوان مهمترین مقوله در ایجاد آن نقش دارد.
مختاری در ادامه ضمن اشاره به اهداف سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری برای رسیدن به جایگاهی مطلوب در این عرصه تأکید کرد: با توجه به موقعیت راهبردی مشهد در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل باری کارآمد اهمیت ویژه‌ای دارد که برای رسیدن به این جایگاه فعالیت‌ها و طرح‌های مختلفی توسط سازمان اجرایی شده است.
وی افزود: در این راستا و با توجه به اینکه سالانه هزینه بسیار زیادی صرف مرمت و تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهری نظیر روسازی معابر و پل‌ها می‌شود و یکی از مهم‌ترین علل آن اضافه بار انواع وسایل نقلیه باری نسبت به بار مجاز است، طرحی را با عنوان مدیریت تردد تخلفات اضافه بار تهیه کردیم که پس از تصویب در شورای اسلامی شهر مشهد، از خرداد ماه سال گذشته و پس از اطلاع‌رسانی به حوزه شاغلان ناوگان عملیاتی شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: همچنین سازمان در نظر دارد به مدد سامانه‌های کنترلی توزین نظیر سامانه توزین در حال حرکت (WIM) و مجهز نمودن تیم‌های بازرسی به باسکول‌های متحرک محورکش سیار و تجهیز محل‌های تخلیه و بارگیری و باسکول‌های ثابت به سیستم های هوشمند و سایر سامانه های روز دنیا در زمینه مدیریت تردد تخلفات اضافه بار از هدر رفت منابع مالی از طریق تحمیل خسارات هنگفت به زیر ساخت‌های شهری جلوگیری کند.
مختاری درخصوص اهداف طرح تخلفات اضافه بار به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی سازمان در حوزه ایمنی حمل و نقل کالا افزود: کنترل و کاهش تخلفات اضافه بار، کاهش خسارات سالیانه به روسازی معابر و پل ها، کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی و کاهش تصادفات و میزان خسارات جانی و مالی ناشی از اضافه بار و کاهش خسارات ناشی از خرابی روسازی به سایر وسایل نقلیه از جمله اهداف سازمان در اجرای طرح مدیریت تردد و تخلفات اضافه بار است.
وی در ادامه به اجرای طرح مدیریت تردد زمانی و مکانی ناوگان باری به عنوان یکی دیگر از طرح‌های شاخص حوزه ایمنی حمل و نقل گفت: مطابق این طرح شرکت‌های حمل‌و نقل بار و رانندگان وسایل نقلیه باری سنگین و نیمه سنگین موظفند برنامه تردد وسایل نقلیه خود در مناطق مختلف شهری را به نحوی تنظیم نمایند که تردد و توقف آن‌ها در محدوده‌های زمانی و مکانی مشخص شده در این طرح صورت گیرد و مجوزهای مدت دار در خصوص ناوگان دارای پروانه فعالیت از سازمان بصورت رایگان صادر می‌گردد.
مختاری همچنین کاهش آلودگی هوا ناشی از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف سوخت، مدیریت تردد ناوگان سنگین و حمل بار با ناوگان سبک به داخل شهر و کاهش ریسک تصادفات را از جمله اهداف اصلی اجرای این طرح دانست که نتیجه کلی تمام موارد را می‌توان در حوزه ایمنی حمل و نقل محسوب کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد همچنین به اجرای ضوابط و مسیر تردد محموله‌های ترافیکی و کالاهای خطرناک در معابر درون شهری مشهد به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص سازمان اشاره کرد و در خصوص ضرورت اجرای این طرح افزود: علیرغم بیشتر و گرانتر بودن تسهیلات و زیرساختهای شهری نظیر تقاطعها و پلهای غیرهمسطح به نسبت زیرساختهای جادهای، ضابطه مشخصی برای تردد محمولههای ترافیکی در معابر درون شهری وجود ندارد. در خصوص حمل مواد خطرناک نیز تفاوت ماهیتی شهر و جاده در مواردی نظیر کانونهای جمعیتی، تراکم ترافیک، وجود مراکز حساس نظیر مدارس و بیمارستانها و… سبب بروز خسارات جانی و مالی فراوان در صورت کوچکترین سهلانگاری خواهد شد.
مختاری افزود: از این رو وجود ضوابطی جهت کنترل وسایل نقلیه حامل این بارها و الزام آن‌ها به رعایت موارد ایمنی و تعیین مسیر مناسب که کمترین خسارت و خطر احتمالی را به دنبال خواهد داشت، برای معابر درون شهری ضروری به نظر می رسد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: سازمان در راستای اجرای طرح‌های فوق دوره‌های آموزشی متفاوتی با موضوع ایمنی حمل و نقل بار ویژه رانندگان ناوگان باری برگزار کرد که آشنائی با قوانین و مقررات حمل و نقل بار درون شهری، حفاظت و ایمنی حمل و نقل بار درون شهری، آتش نشانی و امداد و نجات و کمک‌های اولیه و آشنایی با قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی از جمله عناوین دوره‌های فوق می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن