اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

ضرورت حفظ هویت تمدنی ملت ها در شهرها/ مشهد ۲۰۱۷ فرصت ویژه برای رفع مشکلات و چالش ها

کد خبر : 10391

استاندار خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی جمعیت اولین گام در برنامه‌ریزی شهری است.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا رشیدیان در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کانون‌های زیستی انسان و فعالیت‌های مختلف آن در سرزمین است.

وی افزود: بنابراین اساس مطالعات شهری، منطقه‌ای و فضایی را بررسی‌های جمعیتی در شاخص‌های مختلف گذشته، حال و آینده تشکیل می‌دهد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به این مهم پیش‌بینی جمعیت اولین گام در برنامه‌ریزی شهری است.

رشیدیان با اشاره به روند افزایش جمعیت شهرها عنوان کرد: براساس آمارهای علمی تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی خواهند کرد و این روند در کشور ایران با سرعت بیشتری در حال انجام است لذا تدوین برنامه‌ریزی شهری ضرورتی برای مدیریت شهری است.

وی تصریح کرد: با توجه به این مهم ضرورت دارد نیازهای واقعی جامعه انسانی شناسایی و در این نظام شهری اولویت‌بندی شده و با شاخص‌های کمی چشم‌انداز آینده تدوین شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به محورهای برنامه‌ریزی شهری گفت: در برنامه‌ریزی شهری محورهای نگاه اقتصادی در تنظیم پروژه‌ها و برنامه‌های شهری، نظام هزینه و فایده، افزایش مشارکت مردمی در حوزه مدیریت شهرها و توزیع اختیارات و غیرمتمرکز بودن مدیریت کلانشهرها مدنظر است.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهمترین موضوعاتی که در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار دهد شامل افزایش مستمر درآمد سرانه است چراکه با سیر افزایش جمعیت شهرها مساله اشتغال از مسایل مهم زندگی شهری محسوب می‌شود.

رشیدیان گفت: همچنین مدیریت شهری باید به مدیریت مشارکتی و وسعت دادن به اختیارات واحدهای غیردولتی و همچنین دادن اختیارات بیشتر به شوراهای مدیریتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گفته وی توجه به محیط زیست و توسعه سریع حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی دیگر موضوعی است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.

استاندار خراسان رضوی برنامه‌های فرهنگی را دیگر موضوع مهم در حوزه مدیریت شهری دانست و گفت: حفظ هویت فرهنگی و تمدنی ملت‌ها و شهرها از نکات مهم است که متاسفانه در توسعه‌های شهری به فراموشی سپرده می شود.

رشیدیان بیان کرد: انتخاب شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی این فرصت را ایجاد کرده است تا روابط بین کلانشهرهای کشورهای مسلمان را احیا کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی لازم جهت شناسایی فرصت‌های اقتصادی، ایجاد گردش‌های مالی کلان، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد صندوق‌های اعتباری مشترک بین کشورهای اسلامی و جلب مشارکت شهروندان در توسعه شهری می‌تواند افزایش درآمد سرانه را به دنبال داشته باشد؛ همچنین وجود منابع مالی پایدار برای شهرها نیز عدالت اجتماعی را توسعه می‌دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن